Anime Review: Re:ZERO -Starting Life in Another World

Re:ZERO (Anime Review)

Elk seizoen is er wel een spraakmakende anime en afgelopen seizoen waren het er best een hoop, waaronder Re:ZERO. Vooral de epische strijd over wie de beste ‘waifu’ is (leukste vrouwelijke personage) gaat nog hevig verder onder de fans. Maar waar gaat deze serie nou precies over en is het alle ophef waard?

Note: Deze review is dan ook gebaseerd op zowel de anime als de manga en gaat voornamelijk over het concept en de uitvoering hiervan.

Toen Subaru de supermarkt verliet was het laatste wat hij verwachtte dat hij in een vreemde wereld terecht zou komen, in een dimensie ver van die van hem. Alsof dat niet bizar genoeg wordt moet hij al snel zien te ontkomen aan een paar misdadigers die het voorzien hebben op een onschuldig ogend meisje. Hij besluit haar te helpen om haar gestolen voorwerp terug te krijgen maar dit loopt niet goed voor hen af!

Tijdens een confrontatie wordt hij vermoord. Dit is echter niet het einde want plots staat hij waar op de straat waar hij uren daarvoor ook was en herleeft hij de moment van die dag. Aan hem om te bedenken welke fouten hij ongedaan moet maken en zo te zien overleven.

Gemengde gevoelens

Velen van jullie zijn waarschijnlijk lyrisch over Re:Zero, misschien zelfs grotendeels door de inmiddels beruchte tweeling Ram en Rem. De aantrekkingskracht van deze en de vele andere waifu’s snap ik best maar voor mijn gevoel staren een hoop mensen zich hier blind op en worden de andere aspecten vergeten.

Persoonlijk vind ik het moeilijk om Re:ZERO te reviewen. Simpelweg omdat ik er zelf nog steeds niet helemaal over uit ben wat ik er nou echt van vond. Er was veel spanning, allerhande plot twists, geinig personages, en natuurlijk de shock factor rondom de gore. Maar aan de andere kant zaten er veel grote plot gaten in, was het algehele verhaal niet al te sterk, en was het harem gehalte me te hoog. Daarnaast bestond het horror gehalte voornamelijk uit standaard gore, welk vaak zo over-the-top werden neergezet dat het gewoon lachwekkend werd en het enge ervan teniet werd gedaan.

Verschrikkelijke hoofdpersoon

Ook de personages zelf waren gewoon niet zo goed uitgedacht. Op uitzondering van een enkeling na werden ze vaak maar half uitgewerkt en bestonden ze vooral als extra dame om Subaru te aanbidden en nieuwe olie op het waifu-vuur te gooien. Ergste was nog wel Subaru zelf. Ik ergerde me constant aan hem en vond hem maar een bi-pilor figuur die nergens echt lering uit trekt en het vooral van veel geluk moet hebben. Natuurlijk heeft hij ook zijn moment maar echt een sterke hoofdpersoon vond ik het niet.

ram
sub

En toch…. Puur op gevoelswaarde vond ik het allemaal best wel tof. Het concept van vast-zitten-in-een-game-wereld werd weer even in een net ander jasje gegoten en ondanks dat ik me er van bewust ben dat het (technisch gezien) geen al te beste serie is, best wel leuk. Het contrast tussen het vaak schattige artwork en de toch wel donkere setting en gebeurtenissen werkten op een vreemde manier ook best goed. Al met al vind ik het dan ook moeilijk er echt een cijfer aan te verbinden, dus vraag ik het aan jullie! Wat vonden jullie nou van deze serie? En wat voor cijfer zouden jullie hem geven?

Re:zero
7 / 10 Score
Personages6