Anime Review: Dragon Ball Z Kai.

Dragon ball Z Kai (Anime Review)

Dragon Ball Z is zo’n serie die eigenlijk elke anime fan wel kent. Voor een hele generatie was het vaak zelfs de allereerste serie die ze keken en (mede) waardoor ze geïnteresseerd raakten in anime. Zelfs als je het nog nooit gekeken hebt weet je inmiddels wel wie Goku en Vegeta zijn, en hoe een Dragon Ball eruit ziet. Zelfs enkele quotes (it’s over 9000!!!!) zijn bekend onder vrijwel de hele jeugd (en daarbuiten).

Laatkomertje

Maar wat als je de serie nou nooit hebt kunnen (of mogen) kijken? Misschien ben je wel laat in de anime scene gestapt of ben je gewoon van een “latere generatie” en was Dragon Ball Z helemaal geen onderdeel van jou childhood? Dan vind je het waarschijnlijk best een beetje jammer dat je niet 100% mee kan doen als de Dragonball fans helemaal uit hun plaat gaan bij een goede cosplay of een grappige verwijzing….. Of baal je er gewoon van dat je niet lekker mee kunt hypen rondom de nieuwe Dragon Ball Super serie, zeker aangezien niet alleen de nieuwe serie maar ook nieuwste nieuwe film he-le-maal hot zijn!

Natuurlijk kan het dan zo zijn dat je eigenlijk snel alle oude afleveringen wilt gaan kijken zodat je nog een beetje bij kunt blijven. De originele Dragon Ball Z serie telt echter zo’n 200 afleveringen, een hele zit om dat allemaal te bekijken dus. Zeker als je nagaat dat er ontzettend veel fillers in zitten en dat sommige gevechten over meerdere afleveringen heen worden getrokken.

Gelukkig is dat allemaal geen enkel probleem meer, want speciaal voor mensen die Dragonball Z nooit hebben gezien (of de hardcore fan die echt elke mogelijke episode gezien wilt hebben) is er Dragonball Kai! Deze remake van de bekende Dragonball serie is eigenlijk hetzelfde als het origineel, maar dan zonder de fillers!

Hierdoor blijven er “slechts” 97 afleveringen over waarin je alle hoogtepunten uit Dragon Ball Z zult zien en alleen nog maar snelle en keiharde actie voorgeschoteld krijgt, uiteraard blijft de serie ook leuke humor houden! Overigens hebben inmiddels ook de andere Dragon Ball seizoenen, zoals GT de “Kai” make-over gekregen dus als je echt alles wilt zien heb je als nog genoeg om te kijken.

Aliens

Dragon Ball Z (ドラゴンボールZ, afgekort DBZ) is een Japanse animeserie gebaseerd op de manga Dragon Ball door Akira Toriyama en is een echte klassieker.  De serie gaat over Son Goku en zijn vrienden (de Z-Warriors) die de aarde en andere fictionele planeten moeten beschermen tegen verschillende schurken die een planeet willen veroveren of vernietigen.

Wanneer Goku ongewenst bezoek krijgt van een alien; Raditz, die zegt Goku’s broer te zijn begint er weer een reeks levensgevaarlijke problemen. Raditz wordt verslagen, maar de Z-warriors (Goku en zijn vrienden) hebben niet kunnen voorkomen dat Radtiz’s medealiens (die Saiyans genoemd worden) van het bestaan van de dragonballs horen. Zeven magische ballen die verstopt liggen op aarde, maar wanneer ze bij elkaar gebracht worden kun je wensen wat je wilt!

Twee Saiyans; Vegeta en Nappa besluiten hierom ook naar de aarde te gaan om de Dragon Balls te zoeken en dan begint de ellende pas echt.  Want wanneer per ongeluk de dragonballs van de aarde verdwijnen begint er een reis door de ruimte (om naar de planeet te gaan waar de dragonballs oorspronkelijk vandaan komen) en maken de Z-warriors een aantal gevaarlijke vijanden…

Verschillende verbeteringen

Doordat een hoop fillers eruit geknipt zijn wordt de serie een stuk makkelijker en fijner om te volgen. Waar je soms gewoon de neiging had om hele afleveringen door te spoelen omdat het één groot gevecht was, of één nutteloos verhaal over een parel, is nu elke aflevering gewoon een fijne balans van actie, humor, en verhaal progressie. Al moet daarbij wel gezegd worden dat DBZ nou niet bekend staan om de diepzinnige verhaallijn.

Daarnaast is de serie her en der ook wat opgeleukt door de graphics wat aan te passen en het hierdoor wat moderner te doen overkomen. Al moet hierbij wel gezegd worden dat het maar minimaal is. Als je de opening ziet verwacht je aardig wat, maar dat is in het merendeel van de serie niet terug te zien.

Afbeelding via MangaMyth.
Afbeelding via MangaMyth.

Dub vs. Sub

Het fijnste van alles is toch wel dat ze, ondanks een nieuw openingsnummer, de stemmen hetzelfde hebben gehouden en dus klinkt Vegeta nog net zo ruw als hij bijna 20 jaar geleden deed. Nadeel is wel dat als je van de Dubbed (beter bekend als: de Engels gesproken) variant houdt, je op een gegeven moment merkt dat er af en toe iets mist qua tekst verlopen, hier is af en toe nét niet goed genoeg naar gekeken waardoor de zinnen soms een beetje vreemd lopen.

Een goed alternatief hiervoor is het kijken van de Japanse versie met Engelse ondertiteling. Al zal dit wel, zeker voor degene die altijd alleen in het Engels gekeken hebben, een behoorlijke switch zijn. Vooral Goku’s Japanse stem is namelijk bizar hoog en gewoon heel erg vreemd als je het vergelijkt met de Engelse variant.

Fijne samenvatting voor nieuwkomers

Maar of je Dragon Ball Kai nou in het Engels of Japans kijkt één ding is zeker, het is een goede effort om een wat oudere serie weer in de picture te brengen ter voorbereiding op de nieuwe avonturen die de Dragon Ball franchise op dit moment tegemoet gaat! Met de komst van nieuwe films en series die ook weer gewoon in de bioscoop en tv (jammer genoeg nog niet in NL) te zien zijn is het voor zowel de doorgewinterde DBZ fan, als de nieuwe kijker, een prima instap serie en goed alternatief voor het kijken van alle “oude” afleveringen.

Dit atikel – Anime Review: Dragon Ball Z Kai – verscheen voor het eerst op 11 augustus 2015 en is voor het laatst geüpdatet op 11 augustus 2017.

Imagine
imaginemailbox@gmail.com