Anime review: GANGSTA

Anime Review: GANGSTA

Elk seizoen kijk ik van alle nieuwe series in elk geval de eerste aflevering, gewoon om te kijken wat voor soort anime het is en om te zien of deze gaat bevallen. Vaak heb ik van te voren al een aardig idee en had ik bij GANGSTA de indruk dat het weer een beetje zo’n ‘net niet’ serie zou zijn binnen een genre waar ik sowieso al niet heel erg fan van ben. Gangsters? Maffia? Meh, niks aan.

Man, oh man, wat had ik het fout! Want wat een ontzettend toffe serie is dit zeg! Alleen de opening had me meteen volledig in z’n greep want wát een knalnummer is dat! (Ik ben er zelfs zo gek van dat ik inmiddels de soundtrack op CD heb gekocht en deze een ereplek in de auto heeft gekregen.

Gevecht om te overleven

Ergastulum, is een ruige stad vol gevaarlijke criminelen, kruimeldieven, prostituees en een politiemacht die zich niet altijd netjes aan de regeltjes houdt. Maar zelfs voor deze groepen zijn er klusjes die te gevaarlijk zijn en daarvoor wenden ze zich naar “Handymen” Nicolas en Worrick, twee mannen voor wie geen enkele opdracht te moeilijk, dirty, of gevaarlijk is.

Ook voor de lokale politie steken ze regelmatig hun handen uit de mouwen en zijn ze gewend aan vreemde verzoeken. Wanneer ze echter een nieuwe klus aannemen komen ze middenin een groot complot terecht en staat hen meer te wachten dan ze wellicht aankunnen…

Afbeelding via Crunchyroll.
Afbeelding via Crunchyroll.

Wat deze serie vooral goed weet te doen is het mysterie en de spanning erin houden. De handymen Nic en Worick hebben namelijk een behoorlijk bijzondere geschiedenis en al snel wordt ook duidelijk dat Nic niet zomaar een mens is. Hij is een zogenaamde “Tag”: een bovennatuurlijke superfighter die sterker, sneller, en gevaarlijker is dan een normaal mens. Stukje bij beetje kom je erachter dat er meerdere Tags zijn en dat zij allen een nogal bijzondere plek binnen de gemeenschap hebben, en meer gehaat dan geliefd zijn.

Bovennatuurlijk, maar subtiel

Bij bovennatuurlijk moet je echter niet denken aan laserbeams uit ogen, vleugels, of andere magische en mythische krachten. De Tags zijn dan wel sterker en sneller dan de gewone mens, hun krachten zijn ook weer niet zo absurd dat het niet meer “realistisch” zou zijn (ja, ja sowieso niet realistisch maar work with me here!). Denk een beetje Captain America toestanden maar iets minder overdreven.

Daarbij komt ook nog dat Nicolas doof is, en vrijwel de gehele serie alleen door middel van gebarentaal spreekt. Iets wat je dus niet vaak tegenkomt in een anime! Ook het verhaal achter Worick’s oogkapje (wat is er met zijn oog gebeurd?) doet je lange tijd de wildste verhalen en redenen bedenken. En geen zorgen, je komt uiteindelijk achter het schokkende verhaal van zijn verloren oog…

Gebalanceerde personages

De serie draait echter niet alleen om Nic en Worrick. Al snel krijgen we te maken met de voluptueuze prostituee Alex, Dr. Theo, verpleegster in training Nina, en vele andere bijzondere characters met elk een eigen achtergrond verhaal en rol binnen de serie.

Er worden maar zelden echt onnodige characters geïntroduceerd. Ook de overdreven stereotypes blijven uit. Sure, er zijn enkele clichés te bespeuren: zo is Worrick de mysterieuze stille kracht, terwijl Nic wat meer de speelse casanova rol op zicht neemt, maar doordat elk character een duidelijk kenmerkende achtergrond en rol heeft (al wordt deze soms langzamerhand pas bekend gemaakt) stoort dit totaal niet.

Ruwe serie

Hoewel, de serie soms wat verwarrend kan overkomen met alle maffia families en de terugblikken, is het over het algemeen prima te volgen en weet de serie op alle vlakken een soort spanning op te bouwen die je doet snakken naar meer.

De grauwe, ruwe, setting van de stad en de wat meer “volwassen” tekenstijl vormen een sterk contrast met de kleurrijke en vaak lieflijke anime artstyles die je tegenwoordig vaak ziet. En, hoewel deze niet op alle punten de schoonheidsprijs verdient voegt het wel degelijk iets extra’s toe aan de algehele sfeer van de anime, welke overigens vaak nog best wel eens melancholisch doet aanvoelen.

Afbeelding via JamieTalksAnime.
Afbeelding via JamieTalksAnime.

Je wordt dan ook echt meegenomen in de sloppen en gevaarlijke achterbuurten waar je regelmatig geconfronteerd wordt met harde realiteiten. Schokkende dingen zitten er genoeg in deze anime en de grove praat, harde actie, en het vele bloedvergieten zal dan ook niet iedereen liggen. Soms voelen de echte harde momenten wel wat aan als pure choqueer momenten maar zijn ze tegelijkertijd ook weer niet te overdreven of storend. En eerlijk is eerlijk, stiekem vind ik dat eigenlijk ook wel leuk.

Wees gewaarschuwd

Zelf ben ik ook heel erg fan van het feit dat we het hier ook echt over volwassen mannen (en vrouwen) hebben. Dus een keer geen schattige high school boys, of onschuldige idols. Maar een overduidelijk volwassen en “harde” serie. Ik kan dan ook alleen maar concluderen dat GANGSTA voor mij de absolute verrassing en hit van dit seizoen is! Voor de liefhebbers van go-lucky anime zal dit geen goede keuze zijn want het gaat er behoorlijk pittig aan toe in GANGSTA, maar voor fans van series zoals Black Lagoon en Darker Than Black is het een absolute must-see!

Fair warning voor je je hart verliest aan deze serie! Want de anime studio die de productie regelde voor GANGSTA is inmiddels helaas failliet gegaan. Dat betekent dat er waarschijnlijk nooit een tweede seizoen zal komen. Iets dat me nog altijd ontzettend pijn doet, want wát een waanzinnig toffe serie is GANGSTA. Ik heb dan ook zeker geen spijt van het kijken van het eerste seizoen, en dankzij de manga (die wel door loopt) kun je gelukkig alsnog alles te weten over het avontuur van Nic en Worrick.

Dit artikel – Anime review: GANGSTA – verscheen voor het eerst op 8 september 2015 en is voor het laatst geüpdatet op 8 september 2019.