Anime Review: Heroic Legend of Arslan (Arslan Senki)

In het jaar 320 staat er een epische strijd op het punt los te barsten. Onder Koning Andragoras III, trotse leider van het land Pars, trekt het leger ten strijde met het aangrenzende keizerrijk Lusitania. De jonge kroonprins van Pars, Arslan, is vastbesloten tijdens dit gevecht zijn moed te laten zien en aan zijn vader te bewijzen dat hij meer in zijn mars heeft dan iedereen denkt.

Niks gaat echter als gepland want nog voor het gevecht besloten is wordt de koning verraden door een van zijn meest vertrouwde officieren. Het leger van Pars wordt met de grond gelijk gemaakt en voor men weet wat er gebeurd is ook de hoofdstad verovert en gaat de koning ten onder… Arslan moet vluchten voor zijn leven en weet ter nauwe nood te ontsnappen dankzij de hulp van de loyale generaal Daryun.

Samen beginnen ze aan een lange reis op zoek naar bondgenoten die willen helpen Arslan zijn troon terug te geven en de vrede in het rijk weer te herstellen. Een gevaarlijke tocht want er zijn meer vijanden dan de Lusitianen die Arslan moet ontwijken!

Hiromu Arakawa

The Heroic Legend of Arslan is de nieuwste anime adaptie gebaseerd op een manga van Hiromu Arakawa o.a. bekend van Fullmetal Alchemist en dat legt de lat meteen al hoog. Fullmetal Alchemist staat namelijk al jaren te boek als één van de betere anime series. Wie FMA heeft gekeken zal ook meteen de stijl herkennen. Arslan heeft veel weg van Eric maar gelukkig blijft het bij inspiratie en zijn beide series geheel anders.

Harde confrontaties

Arslan Senki speelt zich af in een wereld hevig geïnspireerd door het midden-Oosten maar heeft net genoeg veranderingen om het een andere sfeer mee te geven. Hierdoor wordt meteen het podium klaargezet en de basis gelegd voor een sterk verhaal. Arslan is een jonge man met een goed hoofd op zijn schouders. Hij is begaan met het leed van andere en wil de wereld een betere plek maken. Maar hij is ook naïef en weet nog niet zo goed hoe de wereld in elkaar steekt.

ars02_03
Arslan-Senki-silver-mask-720x405

De confrontatie op het slagveld schudt hem echter wakker en in plaats van zielig in een hoekje kruipen wil hij zijn lot veranderen. Dit gebeurd niet in één keer maar zijn ontwikkeling gaat gestaag verder en wordt gesterkt door enkele toffe andere personages. En dat is hard nodig want naarmate de serie vordert wordt het alsmaar duidelijker dat er meer aan de hand is dan een onderlinge machtsstrijd tussen twee landen. Vele partijen hebben zo hun eigen interesse in de situatie en maar al te veel belang in bepaald uitkomst. Vooral een gemaskerde vreemde zorgt voor enorm veel problemen.

Gebrekkig

Jammer genoeg schiet de serie ook op een aantal punten weer tekort en lijkt het weer in de vallen terecht te komen die je vaker ziet: de stereotypische anime personages met opgeblazen persoonlijkheden, een slappe, half-afgewerkte romance, en komedie-elementen op vreemde plekken of die simpelweg niet passen in het grote geheel.

Gelukkig wegen deze niet op tegen het grotere geheel van een uitstekend uitgedachte verhaallijn met goede hoofdpersonen, redelijke artwork (op een paar zwakke momenten na), en vooral een ijzersterke soundtrack. Echt, de muziek is fantastisch! Vooral de orkestrale stukken weten echt extra drama mee te geven en maken het geheel helemaal af.

Meeslepende fantasy

Voor mij was The Heroic Legend of Arslan echter de perfecte mix van actie, avontuur, fantasy en drama. Van begin tot het einde wordt je meegesleept in deze vertelling van middeleeuwse ridders, oorlogen, en politieke intriges. Maar dan uiteraard in een mooi anime-jasje gegoten. Het is dan wellicht niet het zwaargewicht dat zijn voorganger Fullmetal Alchemist was maar het is wel degelijk een mooie serie die menig liefhebber zal weten te bekoren!

Imiddels is The Heroic Legend of Arslan ook te zien op Netflix.

7.4 / 10 Score
Plezierfactor7