Anime Review: Hibike! Euphonium (Sound! Euphonium)

Anime Review: Hibike! Euphonium / Sound! Sound Euphonium (seizoen 1 en 2)

Episodes: 13 / 13

Genre: Music, Drama, School

Aired: 8 juli, 2015 / 6 oktober 2016

Voor wie het nog niet wist, ik ben een groot fan van de studio KyoAni (Kyoto Animation). Ik ben zelfs zo ver gegaan om een paar jaar geleden, toen ik in Kyoto was, de animatie studio op te zoeken. Daar heb ik (heerlijk in de zon) bij het stationnetje wat bij hun voor de deur ligt, wat gegeten en gedronken en gekeken naar de mensen die de studio in- en uitliepen. Als ik er nu aan terugdenk voel ik me eigenlijk wel een beetje een stalker…

In ieder geval! KyoAni weet mij dus om de zoveel tijd altijd weer te plezieren met een goede nieuwe serie. Hibike! Euphonium was er weer zo een. Na de goed getekende torso’s van de jonge heren uit Free!, vond KyoAni het waarschijnlijk tijd om een nieuwe series uit te brengen met opnieuw een uitroepteken in de titel. Dit keer dan wel over het schoolleven van een groep meisjes, waarbij de kleding gewoon aanbleef.

Weggeblazen verleden

Kumiko Oumae heeft in haar jonge jeugd altijd veel interesse gehad in het bespelen van blaasinstrumenten. Deze passie kwam voort uit het feit dat haar oudere zus in het schoolorkest zat, en zij ook een blaasinstrument bespeelde. Kumiko vond haar altijd erg cool en keek tegen haar op, maar ergens bleek het toch mis te zijn gegaan. Nu dat Kumiko zelf begint aan haar eigen middelbare schoolleven, wil zij eigenlijk een frisse start maken en al haar oude strubbelingen zo snel mogelijk vergeten. Vooral de herinneringen die ook maar iets te maken hebben met blaasinstrumenten.

Image via note taable

Image via note taable

Helaas voor haar komt ze terecht in een groep vrienden waarvan iedereen interesse lijkt te hebben in de brassband van de school. Met behulp van oude en nieuwe gezichten pikt ze haar motivatie van de grond en begint een nieuwe periode van muziek spelen. Eigenlijk heeft ze altijd interesse gehad in de trompet, omdat haar zus dat ook deed. Maar op advies van anderen kwam ze terecht bij een instrument wat veel minder bekend is, en waar altijd mensen voor nodig zijn: de eufonium. Kumiko vindt de eufonium (of tenortuba) maar een log ding, maar ze blijkt er maar niet vanaf te komen.

Muzikale vriendschappen

Een andere verassing komt om de hoek kijken wanneer ze oude schoolvriendin Reina Kousaka op haar nieuwe school tegenkomt. In het verleden waren zij goede vriendinnen, maar vanwege een “muzikaal incident” is hun band helemaal verwatert. Kumiko weet daarom niet zo goed hoe zij moet reageren als ze haar in de schoolgangen regelmatig tegen het lijf loopt.

Image via randomc

Image via randomc

Een ander persoon waar ze niet zo handig mee om weet te gaan is oude vriend en buurjongen (ze wonen in hetzelfde appartementencomplex) Shuuichi Tsukamoto. Ook hij zit in de brassband, en laat vaak doorschemeren dat hij wellicht meer voor Kumiko voelt dan alleen vriendschap. Jammer genoeg lijkt zij op dat gebied niet erg van hem gecharmeerd te zijn en probeert zijn avances daarom zo snel mogelijk, en op welke manier dan ook, af te wimpelen. Kumiko heeft met de brassband namelijk wel wat anders aan haar hoofd. Voornamelijk hoe de brassband zichzelf staande kan houden.

Het jaar voor haar intrede op de school hadden er namelijk een aantal heftige discussies plaatsgevonden. Dit had ervoor gezorgd dat veel van de toenmalige eerstejaars studenten de band hadden verlaten, en degene die wel waren gebleven, nog weinig tot geen interesse meer toonde. Dit maakt het heel lastig om de band gemotiveerd genoeg te houden en doel van hun muziekleraar Noboru Taki te bereiken. Hij wil namelijk graag zien dat de band zich gaat kwalificeren voor de Kansai Regional competitie. Maar met zoveel ongemotiveerde mensen is dit een hele kluif.

Image via wikia

Image via wikia

Velen van ons zullen de serie K-ON! (ook weer met een uitroepteken toevallig), die ook gemaakt is door deze studio, wel kennen. Maar ga alsjeblieft geen vergelijking trekken. Natuurlijk, deze serie gaat ook over meisjes die op school in een muziekband spelen. Maar daarbij houdt de vergelijking dan ook echt op. Hibike! Euphonium is helemaal niet luchtig of erg humoristisch. De serie richt zich veel meer op de persoonlijke en algemene problemen van de band en de bandleden. Het schetst een realistischer kijk op wat er allemaal in een schoolband kan gebeuren en hoeveel druk daarbij kan komen kijken.

Characters met persoonlijkheid

Zo’n band is erg groot, en het is dus een onmogelijke taak om alle personages in de band goed uit te diepen. De serie kiest er dan ook heel wijs voor om zich eerst te richten op de hoofdkarakters en pas in het tweede seizoen (Hibike! Euphonium 2) op een aantal ondersteunende karakters in te gaan. Dit geeft de serie een zeer gemakkelijke flow en beter kijkgemak. Omdat de serie over een band gaat, zit het ook niet verlegen om muziek. Helaas heb ik niet kunnen achterhalen of voor sommige stukken op de soundtrack een echte orkest is ingehuurd of niet. Maar zo klinkt het in ieder geval wel, want deze is echt prachtig.

Image via reddit

Image via reddit

Omdat de serie zich afspeelt in de thuishaven van de animatiestudio, Kyoto, zal je zeker een aantal scenes vinden die je zal herkennen uit de echte setting van de stad. Over de animatie zelf valt ook niets te klagen, die is geweldig. De achtergronden, de emoties in de gezichten… Je kan echt zien dat veel tijd is besteed aan het maken van deze series. Volgens mij is er voor Hibike! Euphonium kosten nog moeite gespaard om van de oorspronkelijke manga- serie een zo perfect mogelijke product af te leveren. En dit is ze dan ook (even afsluiten met een uitroepteken) zeker goed gelukt!

またねーにゃん!

8.0 Ons cijfer
Verhaal 7