Anime Review: Kyoukai no Rinne

Anime Review: Kyoukai no Rinne

Episodes: 25

Genre: Comedy, Romance, School, Shounen, Supernatural

Aired: 4 april, 2015

Kyoukai no Rinne telt inmiddels alweer twee seizoenen en weet vooral in Japan fans achter zich te krijgen, grotendeels omdat deze serie van dezelfde maker komt als Inuyasha en Ranma ½, namelijk Rumiko Takahashi! Zij heeft een haast legendarische status als manga-ka in Japan en vrijwel alles wat ze produceert wordt massaal opgepikt.

In het westen lijkt Kyoukai no Rinne het echter niet zo goed te doen, maar waarom? De serie lijkt op het eerste gezicht alles te hebben wat zijn voorgangers ook hebben: humor, een bijzondere wereld waar het verhaal zich afspeelt, interessante personages, en een scheut romantiek!

Mamiya Sakura lijkt een normale scholier. En dat is zo ook, op één klein dingetje na… Als klein meisje is ze ooit in de geestenwereld belandt en sindsdien kan ze zelf ook geesten zien! Dit verstoort haar leventje nog wel eens maar inmiddels is ze er al redelijk aan gewend. Haar leven wordt echter behoorlijk op de kop gezet wanneer de mysterieuze, en bijna altijd afwezige, klasgenoot Rokudou Rinne ineens wél aanwezig is!

Want alleen zij lijkt Rokudou Rinne op dat moment te kunnen zien en is ze getuige van zijn werk als Shinigami. Ze kan niet anders dan erop reageren en voor ze het weet is ze weer terug in de geestenwereld waar ze betrokken raakt bij een strijd om mensenzielen te beschermen en een veilige overtocht te bieden. Uiteraard gemengd met een flinke dosis humor!

Want Kyoukai no Rinne is alles behalve een serieuze show. Zo heeft Rokudou behoorlijk wat geld nodig om zijn taken als Shinigami te kunnen voltooien. Dat zou op zich niet zo’n probleem zijn als hij niet straatarm zou zijn geweest! Hierdoor moet hij wat creatieve manieren bedenken om geld te verdienen of te lenen bij Mamiya Sakura zodat hij toch zijn taken als Shinigami kan blijven uitvoeren.

Kyoukai-no-Rinne

Niet alle grappen zullen echter even duidelijk zijn voor mensen die niet zijn opgegroeid in Japan en/of wat weten van de Japanse cultuur. Zo zijn er grappen gebaseerd op het verkeerd schrijven van kanji en uitspraak van bepaalde dingen. Daarentegen is het wel een leuke manier om kennis te maken met de manier waarop er gedacht wordt over leven en dood, reïncarnatie en het hiernamaals. Het is dan allemaal wel wat simplistisch en humoristisch weergegeven het is toch een goede introductie.

De grappen zijn echter niet zozeer het probleem in deze serie. Het is meer het gebrek aan een goed verhaal en mooie leidraad door de diverse episodes heen. We zien zo nu en dan wel een bepaalde “vraag” of “probleem” opkomen die in de afleveringen daarna opgelost wordt maar deze zijn niet voldoende om twee seizoenen van elk 25 episodes volledig mee te vullen en interessant genoeg te houden.

Tel daarbij op dat alle personages je erg doen denken aan de personages die we zo goed kennen uit Inuyasha en Ranma ½ maar dan met wat minder pit. Zo is het onmogelijk om Rinne en Sakura niet te vergelijken met Kagome en Inuyasha, maar dan als het wat slappere aftreksel er van. Dat gezegd te hebben, hebben Rinne en Sakura weer zo hun eigen charme maar persoonlijk hadden ze van mij wel wat meer diepgang mogen krijgen.

Kyoukai no Rinne - 13 -3

maxresdefault

Kyoukai no Rinne is dan ook absoluut geen wereldhit of bijster originele serie en staat zeker niet op gelijke voet met Takahashi’s andere series zoals Inuyasha en Ranma ½. Je kunt het wellicht nog het beste vergelijken met een slapper aftreksel van een kruising tussen Bleach en Inuyasha. De eerste afleveringen zijn leuk en weten je interesse te grijpen maar vanaf daar is het echter snel bergafwaarts. De personages en het verhaal ontwikkelen zich niet meer verder en zelfs de grappen worden naar verloop van tijd een stuk zwakker.

En toch…  Ondanks mijn nogal harde kritiek vond ik het een vermakelijke serie. Al is binge-watchen bij deze anime af te raden (omdat dan de grappen minder leuk zijn). Maar kun je je verstand op nul zetten en gewoon genieten van de episodische afleveringen en simpele humor en dan zul je merken dat de serie lang zo slecht niet is! Mensen die op zoek zijn naar ingewikkelde verhalen of diepgaande personages zullen hier echter maar weinig plezier aan beleven.

Anime Review: Kyoukai no Rinne
6.5 Ons cijfer
Verhaal 6