Magical Girl Raising Project (Anime Review)

Mobiele games zijn razend populair. Daarom zie je ze ook steeds vaker terugkomen in anime series, zo ook hier! In een fictieve grote stad is er een nieuw mobiel spel gelanceerd met de naam Mahou Shoujo Ikusei Keikaku. In de game kan je de rol aannemen van magisch meisje (magical girl) en zo je vijanden te lijf te gaan.

Natuurlijk is het nieuwe spel razend populair onder de meiden en ook Koyuki Himekawa en haar vriendinnen doen eraan mee. Koyuki is super enthousiast over het spel, maar meer omdat zij altijd al een zwak heeft gehad voor alles wat met magische meisjes te maken heeft.

Magische Wereld

Na het opstarten van het spel wordt zij automatisch omgetoverd op haar mobiel. Het spel ziet er goed uit en ze heeft een mooie avatar ontvangen. Na een paar gevechten begint de mascotte in eens tegen haar te praten! Dus niet iets automatisch, maar echt direct tegen haar. De mascotte legt haar uit dat zij is verkozen om een echt magisch meisje te worden. En zo komt Koyuki’s wens in vervulling. En ze blijkt niet de enige te zijn! Elk stadsdeel heeft haar eigen magische meisje en soms zijn het er zelfs twee! Koyuki leert ze allemaal kennen in de digitale wachtkamer van deze magische wereld.

Koyuki is op en top gelukkig met haar nieuwe leventje als Magical Girl. Helaas komt er snel een einde aan de vreugde, wanneer de mascotte van de verteld dat zijn wereld heeft gemeld dat er teveel magische meisjes in de omgeving zijn en er een aantal moeten afvallen. Om dit op een eerlijke manier te doen stelt de mascotte een wedstrijd voor. De meisjes moeten in één week, zoveel mogelijk magische snoepjes verzamelen. Dit doen ze door normale mensen te helpen met van alles en nog wat. Degene met de minste snoepjes aan het einde van de week valt af.

Hevige strijd

De week vliegt voorbij en jammer genoeg valt er inderdaad een meisje af. Iedereen neemt luchtig afscheid en belooft elkaar nog te spreken. Maar dit zal nooit gebeuren. Bij het verliezen van het spel wordt er namelijk meer dan alleen je magische krachten ontnomen. Je verliest je leven. In één klap verandert het relatief onschuldige spel in een bloederige strijd op leven en dood. Want niemand wil nu als laatst eindigen en dit met haar leven moeten bekopen.

mgrpep9-feature
UXK3hxP

Ik had veel goede hoop toen de serie begon. Het klonk erg tof en zeker soort gelijke anime waren me al goed bevallen. Vooral wanneer je geïnteresseerd bent in dit genre, dan zal je waarschijnlijk (net als ik) denken aan Mahou Shoujo Madoka Magica. Doe dit alsjeblieft niet, deze serie is namelijk veel sneller, harder en bloediger. Maar bovenal zit er minder inhoud in, vooral qua ontwikkeling van de personages worden er veel steken laten vallen.

Irritante main character

De naïeve Koyuki is qua persoonlijkheid zeker iemand die je zou verwachten om een psychologische reis te gaan maken, in stukken te breken en zo als een heel ander persoon te eindigen. Maar dit lijkt maar niet goed door te zetten. Koyuki lijkt een onverwoestbaar bord voor haar kop te hebben waardoor ze door een raampje naar de kille magische meidenwereld kan kijken. Ja, ze huilt. Ja, ze is bang en geeft haar angsten toe. Maar het voelt gewoon niet echt.

Koyuki is echt het type dat je een klap in het gezicht zou willen geven om haar innerlijke zelf wakker te schudden. Dit komt misschien ook door het tempo van de anime, welke erg snel gaat. Er zijn zoveel meiden waar iets mee gebeurd, dat het gewoon niet bij te houden valt voor de 12 afleveringen die de serie telt. Daardoor lijkt het alsof Koyuki als personage niet genoeg tijd krijgt om te groeien. Ook haar “vriendinnen” hebben een te krappe groei. Vooral Hardgore Alice had van mij meer aandacht mogen hebben.

Overslaan

Met de animatie is niets mis, en de mascotte van het spel is een echte, duivelse slechterik (al lijkt het uiterlijk wel erg op de bekende evil mascotte van Danganronpa). Maar vooral qua character design scoort deze serie voor mij hoog. Elke Magical Girl heeft een uniek uiterlijk en een schitterende outfit die erbij hoort. Sommige zijn wel wat cliché of lekker fanservice-achtig maar over het algemeen zijn ze erg tof en kunnen cosplayers hun lol op!

Ditzelfde kan ik niet zeggen over de muziek. Een goede soundtrack vind ik erg veel toevoegen aan een serie. Vooral met dit soort anime vind ik het belangrijk dat er een bepaalde sfeer wordt opgebouwd en de muziek speelt hier een grote rol in. Jammer genoeg mist dit sterk in deze serie. Er is absoluut muziek maar die is gewoon middelmatig en hadden ze veel meer uit kunnen halen.

Al met al is dit een serie die vooral liefhebbers van horror of een portie bloed zullen kunnen waarderen. Elke aflevering komt er wel weer iemand aan haar einde. Het voelde dan ook als poging om een kruising tussen Madoka Magica en Battle Royal te maken, die niet helemaal geslaagd is. Als je zin hebt in snelle actie en lugubere scenes met een magisch tintje, ga dan vooral kijken. Maar voor iets met meer inhoud kun je deze serie best overslaan.