Anime Review: Miss Kobayashi’s Dragon Maid

Anime Review: Miss Kobayashi’s Dragon Maid (Kobayashi-san Chi no Maid Dragon)

Aired: 12 januari 2017 – 6 april 2017

Genre: comedy, fantasy,  slice of life

Kobayashi is te omschrijven als een rustige koelbloedige ICT’er met een hart van goud. Haar leven bestaat uit urenlang programmeren en (onterecht) op haar kop te krijgen van haar baas, alleen om  laat thuis te komen. Zo nu en dan kan ze met een succesvolle doujin-collega nerden over haar maid-fetish onder het genot van alcohol, maar daar blijft het ook bij.

Meer hoeft ze ook niet in het leven, anders dan misschien een maid. Zelf beseft ze dat het ook onrealistisch is. Maar na een avondje stappen loert de volgende dag een draak op haar bij de voordeur. Is dit het einde van Kobayashi en haar maid-dromen?

maidragon_05

Pas op met wat je wenst!

Nee! De draak heet Tohru en heeft Kobayashi een wederdienst te bewijzen. Tohru’s wederdienst komt in de vorm van een persoonlijke maid met drakentrekjes, voor al je gemak in het huishouden! De draak lijkt van alles over de rustige ICT’er te weten, maar zelf begrijpt Kobayashi er niets van. Hoe weet Tohru eigenlijk dat Kobayashi van maids houdt? Wat heeft ze eigenlijk gedaan om een wederdienst te verdienen?

Gedurende de serie wordt dit uit de doeken gedaan terwijl nieuwsgierige draken komen kijken waarom Tohru bij een mens is gaan wonen als maid, zoals Kanna. In no-time heeft Kobayashi ineens twee familieleden erbij, en ook haar collega krijgt een vriend van Tohru in huis.

1487998075670

Maids = fanservice?

Bij maids denk je al snel aan fanservice, maar de fanservice grappen worden in twee afleveringen gemaakt. Daardoor heeft deze serieuze kleurrijke en blije serie de tijd om eigenlijk een familieverhaal te vertellen over een bijzonder (half-)Japans samengesteld gezin. Kobayashi is de vrouw die dacht dat ze nooit ergens behoefte aan had wie ineens voor een familie moet zorgen.  Ineens heeft Kobayashi mensen die op haar rekenen en die willen dat ze op tijd thuis komt naar werk.

Tohru is de gepassioneerde buitenlandse lover, terwijl  Kanna de jonge onverwachte dochter is Met nieuwe familieleden komen ook nieuwe vrienden. Tohru heeft vanuit de drakenwereld contacten met andere draken zoals Quetzalcoatl en de altijd mensenhatende Fafnir. Kanna gaat naar de basisschool en bevriend de de tot-over-haar-oren verliefde Riko, wie weer een oudere zus heeft die ook een liefde heeft voor maids.

b4T1C8ucU4

Gezinsdynamiek

Zo vlug als ze zijn gekomen is het gezin ook geïntegreerd in de Japanse samenleving. Maar het runnen van een gezin gaat ook gepaard met het delen van lief en leed. Lusten kunnen lasten zijn, waarvan Quetzalcoatl het sprekende voorbeeld is. De relatie tussen Quetzalcoatl en haar Sho(u)ta bijvoorbeeld draait wel in een heel bijzondere en fanservice-manier om lusten, wat de serieuze momenten van de serie teniet kan doen.

Al met al kijkt Miss Kobayashi’s Dragon Maid gemakkelijk weg als je van vrolijke doch serieuze komedies houdt. De relatie tussen Tohru en Kobayashi is bijzonder realistisch uitgewerkt en geeft de serie diepgang.  Fantasiewezens zoals draken zijn hier daadwerkelijk een toevoeging. Met de komst van Tohru en Kanna kan een mooi persoonlijk verhaal met een goed budget worden verteld over een integrerend samengesteld Japans gezin.

Anime Review: Miss Kobayashi\\\'s Dragon Maid
7.5 Ons cijfer
Jullie cijfer 7.4 (2 votes)