Anime Review: Shimoneta: A Boring World Where the Concept of Dirty Jokes Doesn't Exist

Shimoneta: A Boring World Where the Concept of Dirty Jokes Doesn’t Exist (Anime Review)

Soms heb je zin in een anime serie die zo over-the-top gestoord is dat het eigenlijk niet meer leuk is, maar toch leuk blijft. ‘Shimoneta: A Boring World Where the Concept of Dirty Jokes Doesn’t Exist’ is zo’n serie die niet alleen een bizar plot heeft maar ook gewoon in zijn geheel bizar is. De overheid heeft in Japan namelijk besloten dat alles wat maar enigszins schunnig, onzuiver, smerig, of met “dirty jokes” te maken heeft niet langer mag. Alles wat obsceen is wordt verboden en de bevolking wordt verplicht een apparaatje om de nek te dragen dat precies in de gaten houdt of men zich aan deze regels houdt.

Opstand

Zoals altijd bij extreme censuur en onderdrukking zijn er echter mensen die er tegen in opstand komen. Die zich verzetten en proberen de wereld te veranderen. De middelbare scholier Ayame Kajou is zo iemand. Ze is namelijk niet alleen vice-president van de leerlingen raad op school, Ze heeft namelijk een groot geheim! Als haar alter ego “Blue Snow” is ze een gemaskerde “terrorist” die haar best doet “vies” materiaal te verspreiden en de mensheid te voorzien van zoveel mogelijk schunnige grappen als maar kan. Samen met haar organisatie “SOX” probeert ze dit dan ook zoveel mogelijk te doen!

De boel wordt echter nog wat ingewikkelder wanneer de nieuwe student Tanukichi Okuma betrokken raakt bij de acties van Blue Snow. Hij wilde namelijk alleen maar lid worden van de leerlingenraad om dichter bij zijn crush Anna Nishikinomiya komen, welke toevallig het voornaamste doelwit is van Blue Snow! Wat moet hij nou doen?

shimoneta_01_2
c53

Zoals je aan het plot wel kunt zien is er weinig serieus te ontdekken aan deze serie. Het gehele concept is bizar van begin tot einde en dat reflecteert op alle fronten. Van de kleurrijke en chaotische scenes tot de over-the-top personages die die meest bizarre character trekjes en vreemde obsessies hebben.

Platte humor

De characters en het verhaal zijn bij deze serie dan ook niet bepaald om over naar huis te schrijven en is er slechts als smalle basis waarop een storm aan schunnige grappige, seksuele hints, en allerhande obscene referenties gemaakt kunnen worden. Maar voor het verhaal kijk je deze anime ook niet. Je kijkt juist voor alle ongein en bizarre grappen en wat dat betreft weet Shimoneta aan alle verwachtingen te voldoen.

De ene na de andere vliegt je om de oren en je zit soms met stomme verbazing te kijken naar alles wat er op je scherm gebeurd alvorens je in lachen uit barst. Mits je van het soort grappen houdt. Shimoneta gaat echter af en toe toch net wat de grens over van grappig naar smakeloos en is soms net iets te “dom” om echt van kunnen te genieten. Maar ben je in de stemming voor gewoon maf vermaak en ben je niet vies van een schunnig grap of dirty talk dan is Shimoneta de perfecte serie voor je!

Anime Review: Shimoneta
7 / 10 Score