Anime Review: Super Lovers

***LET OP DEZE SERIE IS MOGELIJK NIET GESCHIKT VOOR JONGE KIJKERS***

Anime Review: Super Lovers

Episodes: 10

Genre: Comedy, Drama, Romance, Shounen Ai

Aired: 6 april, 2016

In Super Lovers gaat Haru, een half-Canadese, half-Japanse jongen terug naar zijn huis in Japan wanneer hij hoort dat zijn moeder hulp nodig heeft. Eenmaal thuis aangekomen staat hem echter een verrassing te wachten: Ren, zijn nieuwe broertje. Ren is geadopteerd door de moeder van Haru en is een wild kind met overduidelijk een pijnlijk verleden. Het is nu aan Haru om te helpen Ren uit zijn schulp te krijgen en een fijn leven op te bouwen voor hen beiden.

Eerlijk is eerlijk, ik ben niet echt een fan van shounen ai/yaoi en lees het dan ook maar sporadisch, maar toch kon ik het niet laten om Super Lovers een kans te geven. Zowel om eens wat anders te proberen alsmede omdat ik van veel mensen hoorde dat het een leuke serie was. Zoals vele andere shounen ai is ook Super Lovers gebaseerd op een manga die eind 2009 is uitgekomen en sindsdien een grote schare aan fans heeft verzameld.

Ook heeft de serie inmiddels streaming rechten gekregen voor Crunchyroll dus reden genoeg om er eens echt aan te beginnen! Ik begon echter met kijken met behoorlijk wat twijfels. Het feit dat er een overduidelijk leeftijdsverschil zat in de twee personages op de cover van de manga en in de opening van de anime, plus het feit dat de hele serie “Super Lovers” heet vond ik een beetje ongemakkelijk. Zou deze serie echt zijn wat het hiermee doet hinten?

305101

We maken al vrij snel kennis met de twee belangrijkste characters: Ren en Haru die een vliegende start maken en meteen al voor wat humoristische situaties zorgen. So far, so good en is alles ontzettend aandoenlijk met hier en der wat komische stukjes. Het artwork is mooi en de personages zien eruit alsof je ze erg leuk kunt gaan vinden. Maar nog voor het einde van de episodes wordt alles behoorlijk omgegooid wanneer Haru zijn nieuwe broertje in één bed gaat slapen en op de mond kust “omdat hij zo schattig is”

Op zich is er niks vreemds aan twee broers die bijvoorbeeld een knuffel delen of samen slapen maar de manier waarop het hier wordt neergezet voelt behoorlijk twijfelachtig aan. Zelfs een kus op de mond gebeurd binnen sommige families nog wel eens maar nogmaals, de manier waarop het hier allemaal overkomt (met de titel in het achterhoofd ook) was het toch een tikje vreemd.

Super-Lovers-01-36

Super-Lovers-01-39

Vanaf episode twee zijn we echter alweer enkele jaren verder en zien we een volwassen Haru die als host werkt in Tokyo. Hij heeft veel adorerende fans maar door een ernstig ongeluk blijkt alles over Ren en zijn tijd daar te zijn vergeten. Hij wordt echter op harde wijze weer geconfronteerd met die verloren tijd wanneer Ren ineens in Tokyo verschijnt. En bij hem in huis gaat wonen en we de band tussen de twee op speciale wijze zien ontwikkelingen.

Gelukkig is Ren in deze fase van de anime weer een heel stuk ouder geworden (al blijft hij vrij klein) maar blijft het leeftijdsverschil vrij groot. Ook is het maar moeilijk te vergeten dat ze technisch gezien broers zijn. Ze delen dan wel geen bloed maar in principe zijn ze wel familie. Iets wat voor veel mensen alarm bellen doet rinkelen of gewoon not-done is.  Nu vond ik het nog vrij onschuldig ogen, zeker voor het genre waar de serie invalt. Sure, er waren nogal wat twijfelachtige situaties en het leeftijdsverschil was nadrukkelijk aanwezig maar extreem storend vond ik het niet, maar ongemakkelijk zeker wel.

Wel vind ik dat ik ook een andere kant moet belichten die veel op internet naar voren komt waarbij mensen beargumenteren dat het geheel erg ongezond is. En dat de relatie tussen Ren en Haru gebaseerd op is op machtsmisbruik van Haru die als voogd juist veel neutraler had moeten zijn. Volgens hen is alles wat Haru deed wat aardig en lief lijkt werd (in mijn ogen) alleen maar gedaan om Ren, een beschadigde en kwetsbare jongen, te “groomen” en klaar te stomen tot hij ouder is. Er mag dan wel (bijna) niks gebeuren terwijl Ren nog zo jong is maar het feit dat er al wat begint te spelen was voor een hoop mensen erg storend. Gelukkig had de serie nog wel de decency om te wachten tot Ren 16/17 werd voor er echt wat gebeurde.

Super-Lovers-01-44

In de verdere episodes zien we de band tussen Ren en Haru zich dan ook steeds verder ontwikkelen ondanks alle moeilijkheden en obstakels die ze tegen komen. Gelukkig zijn ze nu beiden in wat meer respectabele leeftijden (~17 en ~24) en gaat zoals gezegd de creep-factor een stuk verder omlaag en kun je wat meer “genieten” van de verhaallijn, welke overigens wel degelijk goed in elkaar is gezet.

Er is veel aandacht besteed aan de pacing en personages en het verhaal ontwikkelt zich dan ook op een rustig maar goed tempo. Wat dat betreft scoort deze serie simpelweg erg goed. Er is veel tijd genomen om je kennis te laten maken met de characters en hun situatie en je krijgt echt de kans ze te leren kennen. Ook ontwikkelen de onderlinge relaties niet al te snel maar wordt er echt langzaam maar zeker naar iets toegewerkt.

Ondanks het feit dat het verhaal goed is opgezet kan ik het daadwerkelijk verhaal maar niet echt comfortabel vinden en kan ik voor mezelf alleen maar concluderen dat deze serie totaal niks voor me is. Naar mijn mening zijn er veel betere shounen ai/yaoi series om te volgen die wat minder de grenzen van het (voor mij) acceptabele opzoeken. Ik kan echter wel ergens inzien waarom mensen, wanneer je wat minder moeite hebt met het plot of er anders tegen aan kijkt, het een goede serie zouden vinden.

Anime Review: Super Lovers
6.0 Ons cijfer
Verhaal 5