Anime review: The Beast Player Erin (Kemono no Souja Erin)

Episodes: 50
Genre: fantasy, drama
Aired: 10 januari 2009 – 26 december 2009

large

Erin groeit als jong nieuwsgierig meisje op in het rustige dorp Ake, waar bijzondere beesten worden gefokt: de Touda. Touda zijn gigantische krokodil-achtige wezens. Deze berijdbare krokodillen worden gekweekt voor het leger van de groothertog, die zowel het land van de groothertog als de koningin beschermen tegen invasies van buitenaf.

Haar moeder Soyon zorgt met alle liefde voor zowel Erin als de Touda. Dat gaat zo nu en dan gepaard met schermutselingen met de andere Touda-verzorgers, want Soyon is iemand van de Mistmensen. De Mistmensen worden met hun groene ogen en hun leven buiten de samenleving gezien als heksen. Bovendien is Soyon’s man overleden, die wel een normale dorpeling was. E

rin krijgt niet alles mee van deze nare omstandigheden en wil niets liever dan ook een Touda verzorger worden zoals haar moeder. Maar af en toe ziet ze een melancholische blik in haar moeders ogen als ze naar de Touda kijkt. Is het omdat ze Erin’s vader mist, of is er iets anders aan de hand? Haar antwoord zal ze pas jaren later vinden na vele bijzondere ontmoetingen en confrontaties.
ss_kemono_no_souja_erin_-_01_755381d3-avi_snapshot_20-16_2012-01-12_16-01-50

SS_Kemono_no_Souja_Erin_-_50_1280x720_h264_6B48D462.mkv_snapshot_01.43_2011.07.24_14.25.341

In een epos van 50 afleveringen, gebaseerd op de boeken van dezelfde schrijfster van Seirei no Moribito (Guardian of the Spirit),  neemt de spanning langzamerhand toe. Je belandt in no-time in een geheel andere wereld, in dit geval een eigen middeleeuws-achtige wereld waarin twee soorten fantastische wezens bestaan en onderdeel zijn van een legende. De koninklijke regeerders denken dat ze van de heilige berg Ephon Noha kwamen op reusachtige vogels met wolvenhoofden genaamd Oujuu. Deze Oujuu staan voor al het goeds in de wereld en zijn de natuurlijke vijanden van de Touda. Langzamerhand ontdek je door de wereld vanuit nieuwsgierige Erin’s ogen te kijken hoe deze legende en de wereld echt in elkaar steekt.

Kemono no Souja Erin is een serie die langzaam opbouwt en minstens twee verhaallijnen langzamerhand tot één geheel maakt. Er is alle tijd om verschillende facetten van het verhaal uit te diepen, zoals het verhaal van de Mistmensen, de oorsprong van de koninklijke regeerders en de legende van de Oujuu. Erin is onvermijdelijk de spil daarin. Ze is een jong nieuwsgierig en slim meisje wie je gedurende de serie in drie tijdskips ziet opgroeien tot een volwassen vrouw die niet schroomt om te doen wat het goede is, ook als het ten koste zou gaan van haarzelf. Als je een serie wil kijken waarin de vrouwelijke hoofdpersoon niet de damsel-in-distress is of regelmatig wordt ingezet voor fanservice scenes en niet schuwt voor fantasy en intrige, dan zit je goed met Kemono no Souja Erin.

fall18117 Kemono_no_Souja_Erin_-_ep50-fin_048

Erin onderneemt zelf graag actie, tenzij anderen dat al voor haar doen. Ook de serieuze thema’s zoals ouder-kind relaties, verborgen geheimen en buitensluiting maken deze serie een beladen fantasy verhaal met inhoud. Laat je niet bedriegen door de eerste paar vrolijk-ogende afleveringen en de vele kleurrijke natuurachtergronden. Hoe meer tijd verstrekt, des te serieuzer het verhaal wordt. De momenten dat het verhaal erg gruwelijk wordt worden visueel gemaskeerd door abstracte kunstzinnige frames die de grootste narigheid eraf halen, maar daarom niet minder imponerend maakt.

Soms dwaalt het verhaal wel qua tempo, iets wat onvermijdelijk lijkt bij langere series. Het middenstuk in Kazalm voelt op momenten vrij langzaam aan, terwijl het begin en eind juist voorbij vliegen. Ook het aantal hergebruikte frames kan zo nu en dan storend zijn. Verdere bijzonderheden zijn het geluid, wat gebaseerd is op oude Aziatische snaarinstrumenten zoals de shamisen. Samen met de eigenaardige visuele stijl laat het Kemono no Souja Erin meer dan tot de verbeelding spreken: het is een beladen epos wat raak schiet.

7.8 Ons cijfer
Verhaal 8
Personages 8