Anime Review: Ushio to Tora

Anime review: Ushio to Tora (TV)
Episodes: 26
Genre: Action, Adventure, Comedy, Demons, Shounen, Supernatural
Aired: 3 juli, 2015

Het zal je maar gebeuren dat je met je pa in een hele oude schrijn woont die continue onderhoud nodig heeft en veel te groot is voor 2 mensen om in te wonen. Je moeder is er niet meer en je hebt haar ook nooit echt gekend. Daarnaast vind je je vader ook nog eens een oude zuurpruim, die alleen maar aan oude gewoontes vasthoudt en waar je regelmatig mee aan het bekvechten bent. Ushio Aotsuki is een van die mensen die zo’n leventje leidt.

Voor de buitenwereld is hij doodnormale, schoolgaande puber. Maar dan wel een met een groot hart en een groot verantwoordelijkheidsgevoel voor zijn vrienden en de mensen om hem heen, ook al ziet hij eruit als een oproerkraaier. Ook hij en zijn jeugdvriendinnetje Asako Nakamura liggen vaak niet op een lijn. Toch zijn ze onafscheidelijk.

Image via snapthirty

Image via snapthirty

Als zijn vader op een ochtend voor de zoveelste keer over de 500 jaar oude samoerai- familiegeschiedenis vertelt is Ushio er helemaal klaar mee en valt uit naar zijn vader. Nadat de uitbarsting weer is ingezakt krijgt Ushio de opdracht om wat oude bende op de gaan ruimen in een opslagruimte. In de opslagruimte ontdekt hij een luik waar een nare vibe vanaf komt.

Omdat hij zijn nieuwsgierigheid niet kan bedwingen, opent hij het luik en vindt onderaan de trap in hoek van de kelder een groot beest dat een eeuwenoude yokai blijkt te zijn. Het beest zit met een speer gespietst aan de muur en lijkt iets onheilspellends te bloeden. Als de yokai Ushio probeert te overtuigen om hem te bevrijden uit zijn benauwde situatie betekent dit voorgoed het einde van Ushio’s normale leventje…

Image via pinterest

Image via pinterest

In de eerste 10 minuten van de eerste aflevering van deze anime zit al genoeg actie om de hele episode te vullen. Deze flow weet de serie goed vast te houden. Alhoewel de tweede akte van de serie (zeg maar, vanaf ep. 14) qua verhaal voor mij iets afzwakte, was deze serie alsnog om van te smullen. Vooral omdat het je kennis laat maken met een groot aantal verafschuwende yokai en ander kwaad gespuis.

Hierdoor leer je onbewust meer over de afkomst van deze kwade geesten en hoe ze zijn geworden wie ze nu zijn. En dit doen ze zeer uitvoerig! Zo uitvoerig zelfs dat er haast meer aandacht is besteed aan het uitdiepen van de achtergronden van deze monsters dan aan de menselijke karakters. Bijna elke aflevering vind er wel iets plaats waarin je leert dat iets niet vanzelf kwaadaardig wordt, maar dat er vaak een pijnlijke voorgeschiedenis aan vastzit.

Alleen aan het achtergrondverhaal Ushio en zijn twee “vriendinnen” Asako en Mayuko wordt enigszins wat aandacht besteed. De yokai, en dan met name het beest wat Ushio in de kelder vindt, stelen hierin veel meer de show. Waarschijnlijk komt dit omdat de serie eigenlijk draait om de eeuwenoude gevechten tussen het goed en kwaad, en Ushio meer de “rode draad” is in de serie om de onderwerpen in de afleveringen voor ons (jonge) kijkers wat begrijpelijker en moderner te maken.

Image via wikia

Image via wikia

De anime heeft tekenstijl van de manga en the originele OVA (1992-1993) aangehouden, wat het een redelijk nostalgisch maar uniek uiterlijk geeft. Dit maakt de serie waarschijnlijk voor sommige hedendaagse, veeleisende fijnproevers qua animatie enigszins ondermaats maar naar mijn idee wel origineel in waarde. Ook de muziek van de OP en ED geven goed weer wat voor genre de serie wilt uitstralen.

Ushio to Tora is dan ook bedoelt voor mensen die houden van snelle actie, de strijd tussen goed en kwaad, en af en toe wat willen opsteken over Japanse folklore. Hou je echter niet teveel aan de toevoeging van dat laatste vast, maar geniet gewoon van alles wat voorbij komt vliegen. In april 2016 zal overigens het tweede seizoen van deze zeer vermakelijke serie worden uitgebracht.

Anime Review: Ushio to Tora
7.0 Ons cijfer
Verhaal 7