Anime review: Wandering Son (Hourou Musuko)

Wandering Son (Anime Review)

Wandering Son vertelt een delicaat en respectvol verhaal over mensen geboren in het verkeerde lichaam. Alsof puberteit nog niet lastig genoeg is wil Shuuichi niets liever dan biologisch vrouw zijn, terwijl ze vastzit aan haar mannenlichaam. Op school ziet iedereen Shuuichi als die timide rustige jongen, op een aantal van zijn goede vrienden na.

Haar goede vrienden, Saori en Yoshino, sporen Shuuichi buitenschools aan om haar vrouwelijke kant te uiten. Zo nu en dan duikt ze de stad in gekleed als meisje om vrouwenkleding te kopen. Daarnaast is er Yoshino die zelf een jongen wil zijn, maar biologisch vrouw is. Kunnen Shuuichi en Yoshino heelhuids door hun puberteit komen?

Identity Crisis

De strijd met hun eigen gender is bijzonder lastig, laat staan dat daarbij de bijbehorende hormonen komen en het moeten omgaan met de eigen familie. Shuuichi en haar oudere zus, Maho, delen een kamer wat regelmatig zorgt voor heibel in de keet. Maho ziet Shuuichi nog altijd als een jongen en kan het niet verkroppen dat Shuuichi regelmatig vrouwenkleding wil dragen. Daar komt bij dat een vriendin van Maho steeds meer geinteresseerd begint te raken in Shuuichi als jongen, waardoor ze begint te twijfelen of ze toch echt een jongen is, of misschien én een meisje is en homoseksuele gevoelens heeft. Ook goede vriendschappen gaan stuk zodra hormonen rondvliegen.

shuu
confro

Gelukkig is er nog Mako-chan, ook een meisje in een jongenslichaam, waar Shuuichi heen kan. Mako-chan zelf kampt met gevoelens voor oudere mannen, waarvan ze denk dat het momenteel nog raar is, omdat ze niet een vrouwelijke gedaante heeft zoals Shuuichi. Of de gemeenschappelijke kennis van Yoshino en Shuuichi, de volwassen transgender Yuki die als vrouw samenwoont met haar man.

De serie kaart de problematiek rond gender problematiek netjes aan, en dan met name rond identiteit. Shuuichi en Yoshino worden van hun stuk gebracht zodra ze een stoer meisje zien die op school komt in een jongensuniform. Zouden zij dat ook aandurven?

Sociale interacties

Niet alleen is gender identiteit voor de persoon zelf spannend, maar ook voor de familie en buitenstaanders. Zo blijft de moeder van Yoshino vrouwenkleding kopen, terwijl ze daar weinig zin in heeft. Ook de boze buien van Maho verraden de moeilijkheid rond de verwarring die ze heeft over Shuuichi. Of de vriend van Maho, die vanaf het begin af aan denkt dat Shuuichi een meisje is, tot hij te horen krijgt dat ze biologisch een jongen is.

saorin

De nog rauwere kant van het verhaal zijn juist de buitenstaanders. Zo is een jongen uit Shuuichi’s klas geinteresseerd in het feit dat Shuuichi zich vrouw voelt, en provoceert haar daar regelmatig mee. Het leidt tot een reality-check die zowel Shuuichi en haar vrienden niet aan zagen komen. Puberteit zit vol verrassingen, en niet allemaal ten goede van jezelf.

Prachtige kleuren

Bijzonder aan de serie is niet alleen de subtiele toon van de serie, maar ook het gebruik van pastelachtige kleuren. Nooit wordt de serie te druk of te beladen. Daar ligt misschien ook wel de zwakke kant van de serie. De pastelkleuren laten de serie en het thema LGBT en de problemen soms mooier lijken dat het eigenlijk is, met zo nu en dan wat drama. Niettemin is de serie een serieus fijn en goed ontwikkeld verhaal vol getroubleerde personages die zich ontwikkelen. Het laat zien dat er meer is dan traps en genderbends in de wereld van anime.

Wandering Son
7.6 / 10 Score
Personages9