Anime Review: The Wind Rises.

The Wind Rises (anime Film Review)

“Artiesten zijn maar tien jaar creatief, zo geldt dat ook voor ingenieurs. Zorg dat je jouw tien jaar volledig uitbesteed”, zegt Gianni Caproni tegen Jiro Horikoshi, wanneer eerstgenoemde een einde maakt aan zijn carrière. Het is alsof Hayao Miyazaki zijn publiek uitzwaait, met de woorden die het personage Caproni in de film The Wind Rises uitspreekt.

Miyazaki kennen wij natuurlijk allemaal als Ghibli grootmeester van anime films als Spirited Away, Howl’s Moving Castle en Ponyo. Hoewel anime in het westen soms negatief bekend staat, weet Studio Ghibli een positief beeld te creëren. De films die Hayao Miyazaki maakte voor zijn Japanse filmstudio staan internationaal bekend als meesterwerken. Met Spirited Away haalde Miyazaki zelfs een oscar binnen – als eerste animefilm ooit. The Wind Rises is zijn laatste speelfilm. Gelukkig hebben we langer dan tien jaar van zijn werk mogen genieten.

Levensecht verhaal

Caproni komt enkel voor in de dromen van Jiro, die sterk doen denken aan de eerdere fantasie films waar Miyazaki groot mee werd. Deze film behoort niet tot het fantasiegenre maar is een documentaire over het leven van een vliegtuigingenieur. De vaardigheden die Miyazaki op deed bij het maken van zijn fantasiefilms gebruikt hij nu moeiteloos om de impact van gebeurtenissen over te brengen. Feiten worden uitvergroot en verkleint zoals ze gevoelsmatig op iemand zouden overkomen.

Jiro Horikoshi is van kleins af aan al gek van vliegtuigen. Doordat hij slechtziend is zal hij echter nooit piloot worden. Dan krijgt hij van een leraar een Engels tijdschrift over vliegtuigen, waarin de Italiaanse vliegtuigontwerper Gianni Caproni staat. Vanaf dat moment is Caproni zijn grote idool. Horikoshi groeit op tot een geniaal ingenieur, bijgestaan door vriend Hiro, zijn familie en zijn grote liefde Nahako. In de geschiedenisboeken staat hij echter bekend  als de bedenker van Zero, een vliegtuig dat voor veel doden heeft gezorgd tijdens De Tweede Wereldoorlog.

In de film wordt het instorten van de beurs, de grote Kanto aardbeving van 1923 en De Tweede Wereldoorlog allemaal aangehaald maar ligt de focus vooral op de passie voor vliegtuigen en Jiro’s ontmoeting met zijn vrouw. Sommige gebeurtenissen die in de geschiedenisboeken worden vernoemd dienen als plotpunt maar nooit blijft de film er te lang bij stilstaan.

Realistische aanpak

Voor veel mensen in die tijd ging het ook zo. Er waren ook nog andere dingen dan die je in de kranten en geschiedenisboeken leest. Zelfs al gebeurde er verschrikkelijke dingen in jouw stad, het leven ging gewoon door. The Wind Rises is het perfecte voorbeeld van een slice of life film. Je krijgt namelijk letterlijk een stukje uit het leven van de hoofdpersoon te zien.

Anime Review: The Wind Rises.
Anime Review: The Wind Rises.
Anime Review: The Wind Rises.
Anime Review: The Wind Rises.

Miyazaki weet je zo te betoveren en charmeren met de film dat je bijna niet doorhebt dat Hirokoshi’s ideeën tot slechte dingen hebben geleid. De hoofdpersoon wordt neergezet als een charmante, geniale man die van zijn werk hield. Jiro is zich ervan bewust wat er gaat gebeuren met zijn ontwerpen maar het is zijn werk. De hoofdpersoon is niet naïef. De aardbeving aan het begin van de film is slechts een voorbode voor wat er komen gaat. Maar Jiro weet ook dat er zelfs in de slechtste tijden mooie dingen kunnen ontstaan. Hij beseft zich maar al te goed dat niets eeuwig kan duren en dus maakt hij er het beste van.

Meer diepgang dan verwacht

The Wind Rises is een charmante film waarin meer aan de hand is dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Wie een strijd tegen het geweten verwacht komt bedrogen uit. Net als The Grave of Fireflies (van dezelfde maker) is dit in zekere zin een oorlogsfilm. Alleen weet Miyazaki iets anders te doen met het genre, wat deze film onderscheid van andere oorlogsfilms.

De laatste film van de ‘grootmeester van de anime’ laat zien waarom hij tot een van de besten behoord. Toen ik uit de bioscoopzaal liep was ik minutenlang stil. Mijn eerste zin na de stilte was: “Ik snap niet dat die man van zoiets zo’n mooie film kan maken.” Daar blijf ik nog steeds bij.

The Wind Rises is inmiddels verkrijgbaar op DVD en Blu Ray of te bekijken op Netflix.

Dit artikel – Anime Review: The Wind Rises – verscheen voor het eerst op 20 mei 2014 en is voor het laatst geüpdatet op 20 mei 2020.

Kurimu