APP REVIEW: SAILOR MOON DROPS!

App review: Sailor Moon Drops!

“Macht van de maannevel, verschijn!!!” De mede 90’s kids zullen deze uitspraak wel kennen. De rest van jullie kent het misschien als “Moon prism power, make up!” Ja, we hebben het natuurlijk over onze favoriete crime fighter in een sailor outfit; Sailor Moon! Of je nou met haar show bent opgegroeid of later de manga/anime hebt leren kennen; het succes van Sailor Moon is ongekend groot.

Sailor Moon wordt gezien als één van de grootste manga/anime series in Japan en was een enorm voorbeeld voor de aankomende magical girl series. Dankzij Sailor Moon is het een soort ongeschreven regel geworden dat er een goeie transformatie scene moet zitten in dit soort anime. Kortom; Sailor Moon is enorm populair. Het is dan ook niet meer dan logisch dat onze geliefde fighter voor liefde en gerechtigheid ook haar eigen app heeft! Voor zowel Android als IOS is er dan nu; Sailor Moon Drops!

Sailor Moon Drops van Bandai Namco, is een Jewels/Candy Crush achtige game waarbij je 3 of meerdere jewels van dezelfde soort moet verbinden om zo beweging te brengen in je speelveld en om punten te behalen. Hoe meer je verbindt; hoe meer punten je scoort. Makkelijk toch? Nou bij Sailor Moon Drops hebben ze genoeg toegevoegd zodat je niet 1 2 3 alle levels makkelijk uitspeelt. Hier kom ik later op terug.

Op pad met Sailor Moon en Luna

In het spel word je begeleid door Sailor Moon en Luna, die je ook in de titelscherm begroeten met de originele Japanse stem van de Sailor Moon Crystal serie, wat ik zelf een enorm pluspunt vind. Luna en de Sailor Scouts hebben een soort 3D-achtig chibi model die bewegen in het spel en het ziet er super schattig uit!

2qn3yxf

In het begin vraagt Luna aan je of een kleine tutorial wilt volgen. Als je een beetje bekent bent met dit soort games dan zal je het niet echt nodig hebben.  Daarna vertelt de game je dat je kan kiezen welke “map” je wilt spelen dat ze hier verwoorden naar ‘Story Arc’. Dit houdt in dat je kan kiezen welk verhaal van welk seizoen je zou willen spelen. Voor de Sailor Moon fans is dit een extra leuk detail, al zeg ik het zelf. De eerste Story Arc is dus het Dark Kingdom verhaal waar je als Sailor Moon je krachten net ontdekt en je mede Sailor Scouts leert kennen. Dit verhaal wordt dus verwerkt in de levels en de map.

Gebruik je koppie

Als je nu denkt dat de levels er alleen om gaan dat je een paar jewels met elkaar verbindt en dan klaar bent, dan heb je het erg mis. In dit spel hebben ze verschillende soorten levels die goed van elkaar afwisselen, zodat de game niet ééntonig wordt en je steeds weer wordt uitgedaagd om na te denken hoe je een level deze keer gaat oplossen.

Zo heb je een tijd gebaseerd level, waarbij je dus een aantal punten moet behalen voordat de tijd op is. Bij een ander soort level heb je een bepaald aantal Sailor Moon achtige items die je moet “verzamelen” doot ze vrij spelen, maar wel in de beperkte aantal ‘moves’ die je hebt. Een level waar je vastgezette blokken moet vrijspelen is er ook nog en zo kan ik nog even doorgaan. Verder is er ook nog een soort “mini boss’ level. Hierin moet je een kwade spirit schade toe doen om het uiteindelijk te “doden”, alleen kan dit soms maar met een bepaald soort jewels. Kortom genoeg soorten levels waarbij je je grijze massa wel bij moet gebruiken.

tip53

Gelukkig heeft het spel je ook de mogelijkheden gegeven om dit ook mogelijk te maken. Zo kun je een speciaal soorten bonussen vrijspelen door een bepaald aantal jewels op een bepaalde manier te verbinden.  Zo krijg je en ander soort jewel als je 5 met elkaar connect dan dat je jewels connect in een soort T-vorm. Het fijne eraan is ook dat deze speciale jewels ook met elkaar mag connecten wat soms voor een mega chain combo kan zorgen! Dus dit proberen te doen is zeker een aanrader maar ook zeker niet makkelijk!

Verder geeft het spel je ook de optie om items te kopen om je te helpen. Deze zijn niet noodzakelijk om level uit te spelen, maar kunnen het soms wel stuk makkelijker maken. Deze kun je kopen met echt geld, maar dat hoeft zeker niet. Vaak krijg je ze ook bij een daily login, dus als je eventjes geduldig bent, dan krijg je ze vanzelf. Nog een andere manier om deze items te krijgen is doormiddel van ‘Trophies’. Deze kun je verdienen door middel van mini achievements vrij te spelen. Deze gebeuren vrijwel automatisch als je een level speelt, dus een achievement hunt sessie is niet nodig.

Kies je favoriete scout

Is Sailor Moon niet je favoriete Sailor Scout? Geen probleem. Nadat je alle 5 de meiden hebt vrijgespeeld (door gewoon het spel te spelen), kun je zelf kiezen met wie je het level wil vrij spelen. Alle 5 hebben namelijk een verschillende special ability die een ander effect kunnen heeft op het level. Zo kun je dus kiezen welke Sailor het best bij jouw speelstijl past of bij een bepaald level. Om je special ability sterkter te maken, moet je je scout levelen. Dit gebeurd ook vrijwel vanzelf als je het spel speelt. Je hebt een soort van ‘Level-up stempel kaart”. Nadat je een volle kaart heb, kun je zelf kiezen wie je graag wilt levelen. Je kan het dus helemaal je eigen maken.

sailor_mars_in_sailor_moon_drops_victory_by_natoumjsonic-dapy5cz

Als je denkt dat dit alles was, dan heb je het goed mis! Het spel heeft namelijk ook Events! Zo was er laatst een event waar Sailor Saturn kon vrijspelen. Dus als je eventjes geen zin had om aan je main story levels te werken, kon je het even afwisselen met event levels. En heb je vrienden die je ook helemaal gek zijn van Sailor Moon? Nou nodig ze maar uit de game te spelen en wordt vriendjes in game! Zo kunnen ze je helpen als je ergens vast zit of kunnen ze je hartjes sturen (je stamina in game) zodat je nog eventjes door kan spelen. Ook zie je bij levels wat je vrienden voor een score hebt gehaald, wat voor een beetje gezonde competitie zorgt!

Perfect voor fans van Sailor Moon en Candy Crush

In vergelijking met wat de game allemaal te bieden heeft, ben ik zelf nog helemaal niet zo ver maar ik ben helemaal verkocht. Ik hou zelf wel van dit soort puzzel spelletjes. Mix dat samen met mijn favoriete magical girl en ik ben verkocht. Voor echte Sailor Moon fans is dit zeker een aanrader, maar ook zeker voor de rest. Het spel is lekker uitdagend en ziet er goed uit. Dus trek je sailor uniform aan en laten we samen vechten tegen het kwaad in Sailor Moon Drops!

Zelf proberen? Download Sailor Moon Drops dan hier in de Apple App Store, of Google Playstore.

©Naoko Takeuchi/PNP/KODANSHA/TOEI ANIMATION ©Naoko Takeuchi

©2016 BANDAI NAMCO Entertainment Inc.

Raquel
xxraquelgomez@hotmail.com

Raquel is een fulltime fangirl en is dan ook altijd druk bezig met het verzamelen van schattige merchandise. Verschillende culturen en de bijbehorende folklore vind ze helemaal geweldig. Verder ontkent ze dat ze gamen misschien toch iets te leuk vindt.