Game Review: Akiba's Trip: Undead & Undressed

Game Review: Akiba’s Trip: Undead & Undressed

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: mensen die niks hebben met de otaku cultuur en/of een game met ijzersterke gameplay zoeken, kunnen Akiba’s Trip: Undead & Undressed beter links laten liggen. Ben jij een rasechte otaku en heb jij zin in een luchtige, niet al te ingewikkelde game, met een flinke portie onzin en humor? Dan is Akiba’s Trip de perfecte game voor jou!

Beat ‘em up met een twist

Akiba’s Trip is een beat ‘em up game die zich afspeelt in Akihabara, hét paradijs voor otaku’s en gadget liefhebbers. Tijdens je zoektocht naar een bijbaantje laat je je verleiden door hebzucht en onderteken je een contract, zonder te kijken wat er in staat. Nu voel je het natuurlijk al aankomen: maar je had beter de kleine lettertjes kunnen lezen!

Het spel begint wanneer je wakker wordt op een soort operatie tafel, en al snel kom je erachter dat het contract inhield dat je zou zou worden veranderd in een synthesizer, een soort vampier die zich voedt met menselijke energie. Nog voor je goed en wel begrepen hebt wat je bent stormt iemand de kamer binnen. Samen met haar vechten jullie je een weg naar buiten en nog geen minuut later veranderd ze je ook nog eens in een soort hunter.

Strip je tegenstanders

Lang verhaal kort: je moet nu de kwaadaardige organisatie die jou (en vele andere) in een synthesizer veranderde gaan vernietigen! Dit doe je onder andere door andere synthesizers te verslaan in straatgevechten waarbij je ze letterlijk de kleren van het lijf moet rukken om te winnen. Waarom? Een synthesizer kan niet tegen direct zonlicht en dus is het volledig strippen van je tegenstanders dé oplossing.

Afbeelding via GameSkinny.
Afbeelding via DigitallyDownloaded.

Dit betekent echter niet de game meteen helemaal smakeloos is. Er zit gelukkig nog enigszins een verhaal achter de game om de hoeveelheid fanservice (zowel mannelijk als vrouwelijk) te verantwoorden. Of het een goed verhaal is valt natuurlijk over te twisten!

Schitterende omgevingen

Dat niet alleen, Akiba’s Trip zit bomvol humor en gekke plots, references naar allerlei games, anime en manga, en neemt zichzelf over het algemeen niet bepaald serieus. Bovenal biedt het je ook nog eens een fantastische locatie: otaku paradijs Akihabara, én heb je de keuze tussen (in beide gevallen) zeer goede Engelstalige en/of Japanse voice acting. Maar daarmee is dan ook echt het enige positieve aan deze game genoemd.

Akiba's Trip vs. Akihabara. Afbeelding via GameSkinny.
Akiba’s Trip vs. Akihabara. Afbeelding via GameSkinny.

De gevechten worden al snel ontzettend eentonig en de lol en nieuwigheid van het ‘strippen’ van je vijanden gaat snel vervelen. Dit komt vooral omdat het vechtsysteem erg simpel in elkaar zit. Afhankelijk van de difficulty waarop je speelt kunnen de gevechten nog enigszins uitdaging bieden, maar er zit gewoonweg niet genoeg diversiteit in om te blijven boeien. Zelfs het customizen van je character en het (toch wel aardige) upgrade systeem kan daar geen verbetering in aanbrengen.

Erg oppervlakkig

Daarnaast ben ik erg teleurgesteld dat een game, die zoveel moeite heeft gedaan om heel Akiba (met meer dan 130 winkels na te maken), geen open world functionaliteit heeft. Dit wordt nog eens versterkt door de langzame load screens tussen de verschillende kleine “delen” van Akiba en het feit dat je op maar weinig plekken een interactie punt hebt met je omgeving (buiten her en der een winkel, waar je overigens niet “echt” naar binnen kunt).

Lekker laten liggen

Al met al laat Akiba’s Trip: Undead & Undressed dan ook teveel steken vallen. Erg jammer want juist een game met zo’n idioot plot, maffe insteek en gave locatie, had erg tof kunnen worden mits goed uitgevoerd. In dit geval komt het echter over als een bij elkaar geraapt zooitje en waar alleen échte otaku die-hards die niet teveel gameplay verwachten van kunnen genieten. Ik heb mijn speeltijd dan ook vooral gebruikt door lekker veel rond te lopen door het virtuele Akihabara en herinneringen op roepen van mijn échte wandelingen door Akihabara.

Toch de game proberen? Dan kun je deze o.a. via Bol.com (vita), NedGame (vita, ps3ps4) en Amazon (vita, ps3, ps4) bestellen.

Dit artikel – Game Review: Akiba’s Trip: Undead & Undressed – verscheen voor het eerst op 4 december 2014 en is voor het laatst geüpdatet op 4 december 2018.