GAME REVIEW: DIGIMON STORY CYBER SLEUTH: EEN DIGIFANTASTIC DIGIPARTY!

Game Review: Digimon Story Cyber Sleuth: Een Digifantastic digiparty!

Het zal de meeste lezers niet ontgaan zijn, Digimon bestaat 15 jaar. Je weet ze wel van vroeger, toentertijd had het de schijn de concurrent van Pokemon te zijn. Dieren/monsters die door mensen werden aangestuurd om gevechten te voeren en konden evolueren na een bepaald aantal gevechten. Een van de grote verschillen bij Digimon was, dat je deze ook weer terug kon evolueren: het ‘digivolven’. Hierdoor kon Digimon zijn schattige appeal behouden en bij de serieuzere gevechten de grote monsters tevoorschijn laten komen en ons zo vermaken met geweldige gevechten.

Wat mij betreft was het toen, net als nu, iets wat naast Pokemon leeft. En hoe. Maar daarover is in andere posts meer te lezen, vandaag gaan we het hebben over het fantastische Digimon Story Cyber Sleuth!

Moderne game

Bandai Namco heeft met deze game Digimon naar de moderne wereld weten te brengen. Een wereld waar gewerkt wordt met internet, laptops, mobieltjes en zelfs online avatars. De cyberwereld, ook wel EDEN genoemd, is waar de hele digiwereld plaatsvind. Of beter gezegd, dit is waar je met je avatar in contact komt met de Digimon. EDEN is namelijk een plaats voor mensen die gezellig kletsen en voor hackers om gekke dingen te doen met deze omgeving. Dit is waardoor de Digimon terechtkomen in EDEN en alle gekte begint.

Je bent in deze game in een junior detective – a Cyber Sleuth – in de wereld van EDEN. Het gebruik van het woord ‘Sleuth’ heeft even op mijn lachspieren gewerkt, maar nam daarna wel plaats voor het idee dat ik echt een detective was. Het is wat mij betreft qua uiterlijk niet de meest voor de hand liggende keuze, maar de manier waarop er met de Digimon wordt omgegaan maakt het alles goed.

Persona vibe

Hoe EDEN eruit ziet, hoe het gebruik van avatars wordt ingezet en de muzikale ondersteuning die erbij komt, maakt dat het enigszins als een Persona game voelt. Ook de manier waarop characters met elkaar praten over echt bestaande plaatsen versterkt dit gevoel. Maar het versterkt bovenal het gevoel dat dit echt in deze tijd werkelijkheid zou kunnen zijn, wat ik persoonlijk eigenlijk een ontzettend vet idee vind.

Je begint de game uiteraard met de keuze of je man of vrouw wilt zijn. De stemmen in de games zijn over het algemeen allemaal ingesproken en wordt uitsluitend in het Japans gedaan (met Engelse ondertiteling uiteraard). Jammer genoeg is de stem niet afhankelijk van je keuze van een hoofdpersoon. Ik koos ditmaal voor het mannelijke hoofdpersoon en kreeg daarna wel de stem van de vrouw te horen wanneer ze tegen me praat.

dualshockers2

Vervolgens is het aan jou om op onderzoek te gaan en erachter zien te komen wat er allemaal mis gaat in EDEN – en later in de echte wereld. Met behulp van je Digimon pak je dit natuurlijk succesvol aan. Maar welke? Dat is aan jou. Er is namelijk een ruime keuze van 240 digimons die beginnen van baby face tot de meest ultieme versies. Voor de kenners is het een groot genot om alle verschillende versies en generaties langs te zien komen en te kunnen gebruiken.

Matige graphics

Over de presentatie, de visuals, heb ik een wat afwisselende mening. Dit is een game die eigenlijk gemaakt is voor de PS Vita en ook naar de PS4 is gekomen. Wanneer je een te grote tv hebt, past het beeld dus niet volledig in je tv. Ook zijn de graphics niet helemaal iets van deze generatie consoles. Maar ik merkte dat ik me daar al vrij snel over heen kon stappen. Het voelde eerder alsof ik in controle was van een anime, iets wat erg tof aanvoelt. Dus erg ontevreden ben ik hier niet over, maar verwacht niet de wereld wanneer je aan deze game begint.

Gevarieerde gameplay

Qua gameplay is het erg plezierig om te spelen. De controls zijn gemakkelijk te leren, en het vechtmenu is in de klassie J-RPG stijl – je kiest een aanval en daarna doet de tegenstander dat, en zo voort. Er zijn leuke side-missies die je bezig houden wanneer je even niet bezig wilt zijn met het hoofdverhaal. Er zijn natuurlijk ook de missies die op elkaar lijken na mate je verder komt in de game, maar het is niet noodzakelijk die te doen.

Dualshockers

De leuke side missies herken je gemakkelijk aan de uitleg. Deze game is wel het leukst voor de mensen die Digimon kennen. Wanneer je het ziet als een random J-RPG die je wilt gaan spelen, zal je er lang niet zoveel plezier aan beleven.

Neemt niet weg dat ik mezelf volledig zag wegzinken in deze prachtige, diepgaande en verslavende Digimon wereld. Waar Digimon vroeger met name was gericht op kinderen en het zo schattig mogelijk te houden, zie je in deze game dat de game mee gegroeid is met het publiek. Het mag allemaal wel iets donkerder, iets humorvoller, iets meer inhoudelijker en iets diepgaander. Dit is wat er uiteindelijk voor zorgt dat het niet een simpele J-RPG is, maar eentje die je vast houdt en boeit en ook niet zo snel meer zal vergeten!

Game Review: Digimon Story Cyber Sleuth
Graphics7
Ferdy