MANGA REVIEW: OF THE RED, THE LIGHT, AND THE AYAKASHI

Of the red, the light, and the Ayakashi (Manga Review)

Bij het zien van de cover van “Of the Red, the Light and the Ayakashi” denken de meeste waarschijnlijk meteen aan typische Josei zoals Kamisami Hajimemashite of The Demon Prince of Momochi House, echte “meidenseries” om ze maar even te generaliseren. Niet zo vreemd want op de cover staat een knappe jongeman omringd door bloemen. Het schreeuwt romantiek en tegelijkertijd iets bovennatuurlijks. En toch zal het je na de eerste paar pagina’s al meteen duidelijk worden: dit is zeker geen standaard verhaal!

Zo hebben we geen vrouwelijke hoofdpersoon die haar hart verliest aan de mysterieuze en (mogelijk) bovennatuurlijke, mannelijke hoofdpersoon. Hier draait alles om Yue, een jongen die woont in een Schrijn en daar zijn hele leven nog niet uit is geweest. Wanneer het plaatsje vlakbij de schrijn het jaarlijkse winterfestival viert besluit hij echter om toch eens een kijkje te nemen.

Wat een onschuldige blik op de wereld buiten de Schrijn had moeten zijn leidt echter tot een bijzondere ontmoeting. Geprikkeld door een droom over een vossenmasker en een rode camelia maakt Yue kennis met Tsubaki en Akiyoshi.

Echt de kans om bevriend met ze te raken krijgt Yue niet en al snel moet hij terugkeren naar zijn thuis. Wanneer Yue terugkeert naar de Schrijn en vertelt over zijn ontmoeting met deze twee jongens wordt hem door de schrijn-meester verteld dat hij er klaar voor is zijn eerste maaltijd, en zal hij moeten kiezen wie van deze twee jongens dat gaat worden!

RedLightAyakashi1-39

Dit is geen gemakkelijke keuze want niet alleen wil Yue veel liever een echte vriendschap met hen opbouwen, het leven van Tsubaki en Akiyoshi wordt behoorlijk bemoeilijkt door de tussenkomst van enkele kwaadaardige, bovennatuurlijke wezens. Yue is dan ook vastbesloten ze eerst te helpen en uit te zoeken wat er aan de hand is voor hij zich zorgen gaat maken over de keuze voor zijn maaltijd.

Vaag verhaal

Wat deze maaltijd precies inhoudt wordt echter niet duidelijk, en dat is slechts één van de dingen die ontzettend lang vaag blijven. Er wordt teveel geprobeerd er een groot mysterie van te maken waardoor het niet meer spannend of mysterieus is maar gewoon verwarrend. Laat dit je echter niet afschrikken want in de volgende delen zal dit een stuk verbeteren en weten de makers een betere balans te vinden.

Helaas blijft de manga over het algemeen problemen houden met de opbouw van spanning en het geven van informatie. Op sommige momenten lijkt het of de verkeerde informatie wordt gegeven, of juist teveel nutteloze details, terwijl je op andere momenten smacht naar wat meer verduidelijking en überhaupt een duidelijke richting waarin de personages en het verhaal gaan. En dat is ontzettend zonde want Of the Red, the Light and the Ayakashi heeft alle elementen klaar liggen om een knaller van een manga te zijn.

De moeite waard

Zo is het artwork daadwerkelijke schitterend! Het heeft veel details, kunstige scenes en mooie getekende personages en achtergronden. Daarbij is, wat er bekend is van het verhaal en concept, echt sprake van een interessant plot en dat maakt het des te meer zonde dat het niet helemaal goed wordt uitgevoerd. Dat gezegd te hebben staan inmiddels wel vrijwel alle delen bij me op de boekenplank en heb ik dan ook zeker genoten van Of the Red, the Light, and the Ayakashi. Het mag dan geen perfecte serie zijn, erg leuk is die wel!

Mocht je nou geen genoeg kunnen krijgen of juist helemaal enthousiast geworden zijn? Dan is het goed nieuws om te weten dat niet alleen de manga nu compleet is (en je dus alles in één keer kunt lezen), maar dat de serie ook gebaseerd is op een al bestaande visual novel én dat er in november van 2016 een spin-off manga uit zal komen. Genoeg om je mee te vermaken dus.