Anime Review: Ajin: Demi-Human

Anime Review: Ajin: Demi-Human

Genre: Action, Horror, Mystery, Seinen, Supernatural

Aired: 16 januari, 2016

Ajin is één van de weinige series die op dit moment via Netflix te bekijken is. Wat terughoudend vanwege het feit dat ik niet zo van horror hou maar vooral omdat deze serie volledige uit CGI (computer generated imagery) bleef hij maar op mijn to-watch list staan tot ik me er enkele weken geleden toch aan heb gewaagd. Het verhaal is immers veelbelovend genoeg.

We hebben een wereld die gelijk is aan de onze maar te maken heeft met een bijzonder fenomeen: de Ajin. Een soort mensen die niet helemaal menselijk zijn. Zo hebben ze uitzonderlijke abilities en zijn ze zo goed als onsterfelijk. Deze half-mensen zijn maar te vinden en herkennen aangezien ze er uitzien als gewone mensen. Sommige weten zelf niet eens dat ze Ajin zijn tot er iets gebeurd in hun leven waardoor de krachten zich manifesteren.

Vanaf dat moment is een Ajin zijn of haar leven niet meer zeker want de “normale” mensen moeten maar niks hebben van deze Ajin. Ze zien ze als gevaarlijk en geven maar wat graag aan de overheid door wanneer ze er eentje ontdekken, wanneer dit gebeurt trekt de overheid ten strijde om de Ajin gevangen te nemen voor onderzoek of om ze te uit te schakelen.

Voor de meeste mensen is het echter een ver van hun bed show en is het iets dat ze alleen zien op tv of in lesboeken. Zo ook voor Nagai Kei, een middelbare scholier die een normaal leventje lijdt totdat hij door een aaneenschakeling van gebeurtenissen alles moet verlaten en moet vluchten voor zijn leven. Ook de rest van Japan krijgt een behoorlijke wake-up call wanneer er ineens meer Ajin verschijnen dan ooit te voren en de mensen steeds banger en haatdragender worden tegenover de Ajin.

Wat onstaat is een spannende strijd tussen mens en ajin en vervagen de lijnen tussen menselijk en onmenselijk steeds meer. De grenzen van de menselijke moraal worden opgezocht en de duistere kant van de mensheid wordt beter belicht dan ooit te voren.

ajin8

Ajin wordt gepromoot als een duistere horror serie bomvol actie, avontuur, mysterie en uiteraard bovennatuurlijke elementen. En in eerste instantie komt dit prima naar voren. We belanden middenin een hevig vuurgevecht waarbij men een Aijin probeert te vangen. Het nodige geweld komt hierbij al voorbij en we hebben direct een grimmig en duister beeld van de gehele situatie.

Zoals gezegd is de serie echter anders geanimeerd dan we gewend zijn. De gehele serie is gemaakt met CGI en 3D renderingen. Dit hebben ze jammer genoeg (naar mijn mening) dramatisch slecht gedaan en in plaats van dat je echt kunt genieten van de omgeving en de setting die er geprobeerd wordt neer te zetten kun je alleen maar kijken naar de rare beelden en je afvragen wie dit heeft goedgekeurd.

Naarmate je wat verder kijkt begin je hier wel enigszins aan te wennen en lijkt de animatie naarmate de anime vordert ook wat te verbeteren. Hierdoor kun je wat meer opwarmen richting het verhaal, wat wel degelijk goed is. Het supernatural element in de vorm van de Ajin is echter vooral goed uiteen gezet in deze serie. Hoewel echte achtergrond informatie soms wat mist lijkt er goed nagedacht te zijn over de Ajin zelf, hun krachten en wordt er op unieke wijze gebruik gemaakt van de onderlinge strijd, drang om te overleven en de manier waarop de Ajin zichzelf zien als onderdeel van de mensheid.

Er gebeurd dan ook van alles en je blijft op het puntje van je stoel zitten om erachter te komen wat er gaat gebeuren met Nagai en de mensen die hij tegenkomt. Zoals gezegd is dit echter wel een horror serie en zeker niet voor de mensen met een zwak hart (of zwakke maag) sommige scenes kunnen erg intens zijn en gedetailleerde martelingen komen dan ook zeker zo nu en dan voor. Ook de gevechten kunnen behoorlijk bloederig worden en gezien het feit dat een Ajin volledig hersteld door te sterven zien we dan ook heel wat mensen op gruwelijke wijze hun dood te gemoet gaan. Voor liefhebbers van bloederige en geweldadige series zoals Tokyo Ghoul, School Days, Berserk, Elfen Lied en Shigurui zal dat vast en zeker geen enkel probleem zijn.

Ajin-02-34-1280x720

G2ROvo6

Gelukkig heeft de serie meer dan alleen maar bloed en gore. Naast het spannende verhaal zijn vrijwel alle personages die naar voren komen in deze serie goed uitgedacht maar ook erg duister en laten ze vaak de slechtste kant van de mensheid zien. Alle gebeurtenissen en de interacties die de personages met elkaar hebben zijn heftig en geven zo nu en dan veel stof tot nadenken.

Ook onze hoofdpersoon is geen stereotype anime held. Jammer genoeg is hij ook een personage wat je maar moeilijk echt sympathiek kunt vinden. Hij is echter wel een heel menselijk en (denk ik) een realistische weergave voor wat de gemiddelde mens zou doen in zijn situatie: aan jezelf denken en proberen te overleven. Hoe graag we ook zouden denken dat we uiterst moreel en als een held naar voren zouden treden, wanneer puntje bij paaltje komt denk ik dat een hoop mensen soortgelijke acties en stappen zullen zetten die Nagai ook zet.

Satou, ook wel “The Hat” genoemd is daarentegen een fascinerend personage. Vanaf het eerste moment weet zijn raadselachtigheid je te doen blijven kijken en je blijft constant gissen naar wat hij nu weer gaat doen. Hij is absoluut geen vriendelijke persoon en zijn morele kompas wijkt behoorlijk af maar dat maakt hem des te interessanter.

jRAQSqp

Ondanks dat Ajin een zeer degelijke serie is met flink wat actie en bloed zitten er voor mij toch aardig wat gebreken in deze serie. Zo kon ik maar moeilijk genieten van de serie door de nogal weinig sympathieke hoofdpersoon. Er waren zoveel meer interessante characters in de serie maar juist Nagai Kei kreeg de hoofdrol, een persoon met wie ik maar moeilijk mee kon leven en waardoor de serie dan ook een stuk minder prettig werd om te volgen. Op een gegeven moment kon het me simpelweg niet echt meer schelen wat er met hem gebeurde maar wél met de rest van de cast.

Ook moet ik eerlijk bekennen dat ik af en toe wat huiverig ben voor veel geweld en bloed en het af en toe al snel wat teveel vond. Dit is echter zeer persoonlijk en kan ik de serie moeilijk op afrekenen aangezien deze bestempeld wordt als horror. Eigenlijk deden ze dat dus hartstikke goed, want het bezorgde mij zo nu en dan de rillingen.

Waar ik me echter het moeilijkste overheen kon zetten waren de animaties en graphics van deze serie. Ik heb er dan ook echt met pijn en moeite naar gekeken en dat komt niet doordat ik CGI niks vind maar wel omdat de CGI die gebruikt werd van een te slechte kwaliteit was. Vooral de framerate en vloeiendheid waarmee de scenes verliepen liet zeer veel te wensen over. Zelfs de kleine verbeteringen (of het wennen) konden die niet omtoveren tot iets goeds. Daarentegen staat CGI voor dit soort dingen nog in de kinderschoenen dus moet ik wellicht niet te hard oordelen.

Al met al kan ik dan ook niet zeggen dat ik de serie nou écht goed vond. Ik heb slechtere gezien maar Ajin is, ondanks het sterke verhaal en interessante personages, zeker geen serie die ik een tweede keer zal kijken.

Anime Review: Ajin: Demi-Human
6.8 / 10 Score
Animatie5