Anime Review: Black Bullet

Black Bullet (Anime Review)

In een niet al te verre toekomst wordt de mensheid bedreigt door een sterk virus: Gastrea. Eenmaal besmet muteren de geïnfecteerde hosts ontzettend snel waardoor niet alleen hun uiterlijk verandert maar ze ook nog eens enorme krachten krijgen. Hoe verder men muteert hoe meer de geïnfecteerden anderen aanvallen en het virus verder verspreiden.

Niiets lijkt te helpen om deze epidemie de baas te worden en het enige dat men kan doen is zich verstoppen in enkele van de laatste veilige steden welke worden omgeven door enorme pilaren van Varanium, een materiaal dat de Gastrea tegenhoudt. Niemand heeft er nog vertrouwen in dat de wereld ooit nog echt veilig wordt. Het enige lichtpuntje en sprankje hoop komt van de Cursed Children; jonge meisjes die geïnfecteerd zijn met het virus maar om de één of andere reden hun menselijkheid weten te behouden.

Deze verlossing is overigens een tikkende tijdbom omdat de Cursed Children worden verafschuwd en met afkeer worden behandelt. ze zijn het uitschot van de mensheid en niemand wil dan ook echt op hen vertrouwen of bij ze in de buurt komen. Enju is één van de Cursed Children en is een aardige tomboy met een grote mond en heftig verleden, samen met haar partner Rentarou werken ze voor een sociale instantie onder leiding van Rentarou’s jeugdvriendin Kisara.

Flinke strijd

Naast Gastrea aanvallen en sabotage praktijken van binnenuit worden Rentarou en Enju steeds geconfronteerd met de harde werkelijkheid rondom de Cursed Children. Tussen de steeds vaker terugkerende dreigingen van buiten- en binnen doen deze twee vechters er dan ook alles aan om hier ondanks alles verandering in te brengen. Maar dat gaat niet gemakkelijk!De Gastrea proberen in steeds grotere en sterkere aantallen de beschermde steden binnen te komen, en onze vechters hebben er dan ook een behoorlijke kluif aan weerstand te bieden.

Altijd wat te beleven

Al met al kun je Black Bullet aardig snel omschrijven: actie en feels. En het heeft van beide aardig wat in petto voor de niets vermoedende kijker. Zoals je je kunt voorstellen is de setting redelijk grimmig en krijg je genoeg te verduren. Maar niet de gehele serie is grim en duisters!

Sterker nog de serie is lang niet zo serieus als je zou denken en zou je op sommige momenten doen denken dat je een loli-harem serie aan het kijken bent. De Cursed Children hebben namelijk allemaal een typisch loli uiterlijk en o.a. Enju droomt ervan om met Rentarou te mogen trouwen.

IMG_1856
maxresdefault (1)

Dit is ook meteen één van mijn punten van kritiek. De serie heeft een redelijk duister plot maar gooit hier ineens een heel ander genre doorheen. Zeker wat later is de humor niet altijd even sterk en zou je het haast “ongepast” kunnen noemen omdat het je weghaalt uit de sfeer van de strijd waar de mensheid in verkeerd. Aan de andere kant is het natuurlijk maar net wat je zelf verwacht en op hoopt. Wanneer je op zoek bent naar en loli-harem in een geheel andere setting dan je normaal gewend bent en dol bent op romcon series dan zal Black Bullet je zeker kunnen vermaken.

Hoop jij echter juist op die duistere sferen, goed doordachte characters en diepgaande verhaallijnen? Dan zul je waarschijnlijk maar matig tevreden zijn met deze anime.