Anime Review: Boku dake ga Inai Machi (ERASED)

Genre: Mystery, Psychological, Seinen, Supernatural

Release: 8 januari, 2016

Een van de grote verrassingen van dit seizoen was voor mij “Boku dake ga Inai Machi” of in het Engels: Erased. Deze serie wist in no-time één van de hoogste beoordeelde series ooit te worden en bracht heel wat los in de gemeenschap. De één vond het een meesterwerk terwijl de ander het een slappe hap vond.

Maar nu de serie dan toch écht helemaal is afgelopen kan ik er eindelijk een review over schrijven. Want juist het einde was zo belangrijk bij deze super spannende mystery serie! En geen zorgen, er zitten geen (grote) spoilers in deze review!

In Erased ontmoeten we de 29-jarige Satoru Fujinuma, een jonge man die ervan droomt een succesvol manga artiest te worden maar tot die tijd zijn geld verdient met het bezorgen van pizza’s. Op het eerste gezicht lijkt hij een normale jongen te zijn maar Satoru heeft een bijzondere gave.

Wanneer er zich een ramp of (groot) ongeluk voordoet in zijn omgeving wordt hij terug gestuurd in de tijd tot enkele momenten voor het ongeluk en is het aan hem om juist dat éne ding, of juist die éne gebeurtenis, te spotten dat het ongeluk kan voorkomen. Satoru kan zijn krachten niet zelf oproepen, ze komen op een willekeurig moment en zitten zijn leven af en toe behoorlijk in de weg.

Maar wanneer Satoru’s moeder vermoord wordt en hij als mogelijk verdachte wordt gezien wordt hij verder terug in de tijd gestuurd dan ooit. Hij belandt in 1988 en is weer zijn 11-jarige zelf vlak voor de verdwijning en moord van klasgenootje Hinazuki. Alles wijst erop dat hij dit moet zien te voorkomen, maar wat heeft deze verdwijning te maken met de dood van zijn moeder? En hoe kan hij voorkomen dat al deze ellende gebeurd?

Boku-dake-ga-Inai-Machi-01-25

Zeker in het begin neemt het verhaal een vrij rustig tempo aan waarin we onze personages en omgeving een beetje leren kennen. Maar naar mate de serie vordert gaat ook het tempo omhoog en krijgt Satoru behoorlijk wat te verduren. Ook de mensen in zijn omgeving, zowel in het heden als in het verleden raken nauw verbonden met Satoru’s poging zijn klasgenootje en moeder te redden. Daarbij krijgen we ook te maken met een behoorlijk heftig thema want kindermishandeling neemt een belangrijke rol in rondom de verdwijning en moord van Hinazuki.

Jammer genoeg komen hierbij wel meteen wat puntjes van kritiek naar boven drijven. Want juist zo’n heftig thema als kindermishandeling en misbruik moet met een bepaalde zorg worden aangepakt. Erased lijkt het af en toe echter vooral voor de shock-value te gebruiken. Dat zegt niet dat ze er echt een potje van maken want op sommige stukken weten ze het wel met het juiste respect binnen het plot te plaatsen.

Boku-dake-ga-Inai-Machi-Anime-Visual-790x437

Daarnaast valt er ook zeker wat te zeggen over de personages, want ondanks dat het plot zelf zeer spannend is zijn de personages af en toe wat zwak. Ze lijken echte diepgang te missen en ook zijn hun gedragingen niet altijd even consistent met bijvoorbeeld te leeftijd of voorgaande acties. Nu blijft het altijd moeilijk om bij korte series echte ronde personages te schrijven maar juist omdat de rest vrij goed in elkaar zit bij deze serie vallen dit soort dingen extra op.

Voor mij haalde dit echter maar weinig kijkplezier weg aangezien ik helemaal opging in het mysterie en maar al te graag erachter wilde komen of het Satoru allemaal zou gaan lukken en of ook wij er achter zouden komen wie nou achter de verdwijningen en moorden zat.  Dit heeft grotendeels ook te maken met de animatie.

Hoewel het artwork soms niet helemaal mijn ding was, werd er grotendeels wel heel erg op de details gelet en was het “camerawerk” fantastisch. Mooi uitgedachte beelden, interessante shots, en een keer een andere aanpak zorgden ervoor dat het een genot was om naar te kijken.

horriblesubs-boku-dake-ga-inai-machi-01-720p-mkv_snapshot_03-38_2016-01-12_16-21-48

Christmas_Tree

Wat van mij wel wat beter doordacht had kunnen worden was Satoru’s kracht. Hij mag dan wel terug in de tijd kunnen reizen maar we komen verder niks te weten over het hoe en waarom hiervan. Ook hij zelf lijkt er maar weinig vanaf te weten en worden de krachten op willekeurige, maar voornamelijk hele gelegen, momenten geactiveerd. Met andere worden: de krachten doen wat ze moeten doen om het plot verder te helpen maar zijn verder maar weinig aanwezig en volgen geen enkele logica. Ze komen alleen op de meest gelegen momenten in actie en hierdoor voelt het af en toe wel iets te gemakkelijk of lui aan.

En toch, ondanks deze negatieve aspecten kan ik alleen maar zeggen dat ik toch echt genoten heb van deze serie. Het is een spannende serie die probeert het meeste te halen uit haar 12 episodes maar volgens mij veel beter was geweest wanneer er nog een seizoen achteraan was geplakt. Op die manier had men de krachten van Satoru wellicht beter uit kunnen denken en hadden we meer diepgang en geloofwaardige personages gehad.

Heb jij deze serie ook gevolgd? Wat vond jij ervan? Laat het weten in de comments!

Anime Review: Boku dake ga Inai Machi
7.3 / 10 Score