Anime Review: Boku no Hero Academia

Anime Review: Boku no Hero Academia

Genre: Action, Comedy, School, Shounen, Super Power

Aired: 3 april, 2016

Na het grote succes van de super hero serie ‘One Punch Man’ is er wederom een knaller van een anime opgestaan: Boku no Hero Academia! Deze komische super hero anime krijgt lovende reviews en heeft een grote schare fans weten te verzamelen die allemaal duimen voor de held van dit verhaal en zijn droom om zelf een superheld te worden!

Geïnspireerd door Amerikaanse comics speelt het verhaal zich af in een wereld waar door de jaren heen steeds meer mensen worden geboren met speciale krachten, zogenoemde “quirks”. Inmiddels heeft ruim 80% van de bevolking zo’n quirk en is de wereld dan ook behoorlijk veranderd.

Izuku Midoriya is echter geboren zonder krachten en dat vindt hij verschrikkelijk! Het is dan ook zijn allergrootste droom om toch nog krachten te krijgen of in elk geval een superheld te worden. Een droom die onmogelijk lijkt en er voor zorgt dat hij flink gepest wordt op school. Izuku is echter vastbesloten zijn doel te behalen en wanneer hij de nummer 1 superheld “All Might” ontmoet lijkt zijn droom ineens een stuk dichterbij!

Volgens All might heeft Izuku namelijk uitstekende superheld instincten en besluit dan ook om hem aan te wijzen als erfgenaam voor zijn krachten. Hiervoor moet Izuku echter wel een zeer extreme en uitgebreide training ondergaan op de Hero Academia! Gaat het Izuku lukken om zich staande te houden tussen al zijn fantastische en super getalenteerde klasgenoten? En weet hij een echte super held te worden?

Boku-No-Hero-Academia-Kids-With-Powers-e1459692850430

Boku-No-Hero-Academia-Episode-3-All-Might-e1460966097398

Hoewel het verhaal redelijk origineel is, is Boku no Hero Academia een typische shounen serie met veel actie en stoere personages met als hoofdpersoon een underdog waar iedereen (uiteraard) van gaat houden en wil aanmoedigen. Jammer genoeg blijven een hoop van de personages (ondanks hun toffe quirks en aparte uiterlijk) vast zitten in hun stereotype. Hierdoor blijven ze relatief vlak en mis je her en der wat diepgang.

Dit is natuurlijk niet altijd nodig maar maakt voor mij vaak wel het verschil of ik iets echt goed vind of niet. Nu blijf ik het grootste gedeelte van de characters vermakelijk vinden maar mis je de mogelijkheid om echt een band met ze op te bouwen, je kent immers hun stereotypen en kunt al een beetje raden wat er gaat gebeuren. Ook Izuku als “standaard” underdog die alle moeilijkheden het hoofd weet te bieden en alles lijkt te overkomen door wilskracht en in zichzelf geloven, en is een standaard “naruto-type”.

Ook kan het verhaal af en toe wat meer pit gebruiken. Er zit meer dan genoeg snelheid in en het verhaal komt lekker op gang maar daarna mis ik een beetje een echte rode draad, een ultiem doel (behalve het worden van een held). We zien vooral een groep veel te sterke jongeren die zich uit allerlei situaties weten te redden zonder dat het echt spannend wordt.

Boku-No-Hero-Academia-Izuku-Midoria-e1460306270609

Academia-2-1024x580

Wat dat betreft weet My Hero Academia zich dan ook niet zozeer te onderscheiden op het gebied van characters en storyline. Waar ze dit echter wel heel sterk mee doen is de artstyle. Het artwork in deze serie is niet echt standaard Japans en het is dan ook heel erg duidelijk dat de invloeden van buitenaf zijn gekomen, in dit geval Amerikaanse comics en dan in het bijzonder de superhelden comics van Marvel en DC.

Of ik het echt mooi vind weet ik nog steeds niet maar het is wel erg tof en eens een keer wat anders dan je normaal ziet. Daarbij zit er ontzettend veel detail in een groot deel van de scenes en zijn vooral de gezichtsuitdrukkingen erg goed gemaakt!

Daarentegen is de muziek wel weer heel erg standaard shounen-achtig met flink wat upbeat muziek die de sfeer moet zetten. Voor sommige nummers werkt dit perfect maar andere voelen een beetje “makkelijk” aan, alsof er maar gewoon wat gekozen is wat redelijk paste. Naar mijn gevoel hadden ze hier echter veel meer uit kunnen halen om nét dat beetje extra te geven aan de serie.

En eigenlijk geldt dit voor Boku no Hero Academia in zijn geheel. Het is absoluut een leuke serie met goede momenten, interessante personages, en een origineel verhaal maar toch komt het net niet helemaal uit de verf. Het blijft echter een zeer goede en vermakelijke serie die echt het kijken wel waard is. Op veel vlakken voelt het voor mij echter nog teveel als een standaard shounen en maakt (wat mij betreft) deze serie de hype dan ook niet geheel waar.

Anime Review: Boku no Hero Academia
8 / 10 Score