Anime Review: Cross Ange: Tenshi to Ryuu no Rondo

Episodes: 25

Aired: 5 oktober 2014

Genre: action, mecha, sci-fi

De één noemt Cross Ange Tenshi to Ryuu no Rondo een trainwreck, de ander noemt het de anime van het jaar. Wat je er ook van mag denken de kijk- en verkoopcijfers in Japan liegen er niet om, Cross Ange doet het goed!

Doordat de mensheid erin geslaagd is een technologie te ontwikkelen die veel weg lijkt te hebben van magie, genaamd Mana, zijn alle problemen de wereld uit geholpen. Armoede, oorlog en vervuiling bestaan niet meer.

Net zoals iedereen heeft Angelize, de eerste prinses van de Misurugi Empire, niks om zich zorgen over te maken. Ze is geliefd bij het volk en wordt geacht om de kroon te dragen echter, op haar verjaardag en celebration blijkt ze een Norma te zijn. Norma’s zijn mensen die geen Mana kunnen gebruiken en worden beschouwd als niet menswaardig, abnormaal en worden behandelt als objecten.

Wanneer ze van alles, waaronder haar naam en titel, is beroofd is wordt ze gedumpt op een verschrikkelijk eiland. Hier komt ze midden tussen andere Norma’s terecht die niets anders gewend zijn dan te moeten vechten tegen enorme draken. Deze draken komen vanuit een andere dimensie en bedreigen niet alleen het eiland maar de hele wereld. Met behulp van mecha’s gaan de Norma’s op het eiland dan ook keer op keer de strijd aan met deze gevaarlijke beesten.

Cross Ange is een ontzettend spannend in elkaar gewerkte anime! Vanaf het begin wordt de kijker geconfronteerd met twee nogal, extreme werelden waar het grootste gedeelte van de maatschappij vrij weinig van meekrijgt.

Achter de vredige en mooie wereld van Mana gaat een harde waarheid schuil die de Norma’s niet alleen drastisch proberen te verdedigen maar ook emotioneel dagelijks behoorlijk wat over zich heen krijgen. Want los gezien van de nodige fanservice (op een eiland met alleen maar mooie en gevaarlijke vrouwen gebeurt namelijk nog wel eens wat onderling), bevat deze serie aardig wat actie! Niet alleen in de lucht met draken maar ook onderling is niet alles altijd even gezellig en aardig..

Afbeelding via Anime Fantastica.

Afbeelding via Anime Fantastica.

Afbeelding via Anime Fantastica.

Afbeelding via Anime Fantastica.

De meiden moeten hard knokken voor hun bestaan en worden meer dan eens geconfronteerd met hun status als Norma.

Verbaas je dan ook niet als deze serie van sensueel, naar bloederig, naar hoopvol en vervolgens naar heftige emoties springt binnen no-time!! Als kijker wordt je net zo heen en weer geslingerd tussen deze gebeurtenissen als de meisjes zelf waardoor deze anime nogal intens kan overkomen. Maar buiten dat wordt je als kijker ook heel erg in een sociaal conflict getrokken tussen de ‘gewone mensen’ en de Norma.

Niet alleen de boodschap en het verhaal zijn mooi aan deze serie. De artwork en animatie van Cross Ange is ontzettend mooi gedaan en heerlijk om naar te kijken. Voor de fans van Gundam Seed en Seed Destiny zullen er behoorlijk wat overeenkomsten te spotten zijn in Cross Ange. Niet zo gek want de serie is door dezelfde studio en producer gemaakt.

Ook de soundtracks mogen best even genoemd worden! Zowel de background muziek als de openingtheme passen perfect in deze fantasy/sci-fi gecombineerde actie wereld en geven de anime net een beetje extra mee.

Een nadeeltje is misschien dat de serie in het begin sterk op fanservice gericht lijkt te zijn door zijn meerdere expliciete en soms nogal heftige scénes tussen de vrouwen, maar naarmate het verhaal meer vordert komt de goede storyline steeds beter naar voren! Mocht je niet zo van fanservice houden dan raad ik je alsnog aan om even “door te bijten” want de serie is het zeker waard!

7 / 10 Score