Anime Review: Dance with Devils

Anime Review: Dance with Devils
Genre: Demons, Harem, Romance, Shoujo, Supernatural
Aired: 7 oktober 2015

In Dance With Devils leidt Ritsuka Tachibana een rustig schoolleven met haar moeder. Ze helpt braaf in het huishouden, is een prima student, en kijkt op tegen haar broer die in Engeland woont. Als ze maandagochtend weer naar school gaat lijkt het dan een dag als alle andere te worden. Ze zingend (ja, a la musical zingend) loopt ze naar school en ook op weg naar huis zit de stemming er nog goed in.

Haar goede bui wordt echter abrupt verstoord want eenmaal thuis is alles een puinhoop en betrapt ze enkele mysterieuze inbrekers en ligt haar moeder gewond op de grond. Snel vlucht ze om de politie te bellen maar wanneer deze aankomen is er niks meer te merken van de overval en is haar moeder verdwenen. Terwijl Ritsuka op zoek gaat naar haar moeder komt ze er al snel achter dat er meer tussen hemel en aarde is…

Het klinkt allemaal super spannend maar na 10 minuten kijken kom je er al achter dat dit niet zomaar een mystery serie is. Sterker nog, Dance with Devils is stiekem gewoon de liefdesbaby van Diabolik Lovers en Highschool Musical. We hebben een zwakke, hulpeloze hoofdpersoon die beschermd wordt door knappe jongens die uiteraard allemaal een oogje op haar hebben. En terwijl we te maken krijgen met bovennatuurlijke wezens en geheime complotten wordt het geheel afgewisseld door spontane liederen.

Elk van deze knappe mannen heeft namelijk een geheel eigen intro-nummer en eigen battle song tijdens de diverse actie scenes. Voor de musical liefhebbers onder ons zal het wellicht een groot succes zijn maar voor mij komt het net zo over als de keer dat ik rabarberijs met chocoladesaus at, ergens wel lekker maar vooral heel erg vreemd.

horriblesubs-dance-with-devils-01-720p-mkv_snapshot_06-58_2015-10-11_18-57-23

Dit is best jammer in het verhaal, want de anime lijkt wel een goede storyline in zich te hebben. Zo is de hele serie gehuld in een jasje van mysterie en wordt Ritsuka Tachibana heen en weer geslingerd in een redelijk heftige situatie. De songstukken zijn in deze gebeurtenissen overigens niet overdadig, het is geen Disney die voor elke nieuwe scène een nieuw liedje inzet, maar sporadisch komt er in de aflevering ineens een nummer opspringen en zit je weer even om je heen te kijken waar dat nou weer vandaan komt.

De nummers voegen dan ook vrij weinig toe aan het algehele verhaal en lijkt het vooral een beetje een poging tot meeliften op de populariteit van muziekgerelateerde anime. Best zonde want zoals eerder gezegd is het verhaal op zich is helemaal niet verkeerd!

Wel heel erg jammer is dat we wederom een super hulpeloze hoofdpersoon hebben. Gelukkig wel met net iets meer pit en inhoudt dan bijvoorbeeld de hoofdpersoon uit Diabolik Lovers maar toch blijft ze erg vlak en oninteressant. Vrij frustrerend, zeker gezien het shoujo genre met een aantal knallende series is gekomen waar we zeer sterke en individuele vrouwelijke hoofdrollen hebben gezien!

dwd3-1

De karakter designs zelf zijn overigens niet geheel cliché, los gezien van de main love interest die wel een typische handsome blond guy is, zorgen ze dus wel voor een fris briesje in de shoujo wereld. Ga er echter wel vanuit dat het verder puur shoujo fanservice is. Niks mis mee natuurlijk want eyecandy is nog steeds eyecandy en eerlijk gezegd zijn de liedjes best leuk.

Daarbij moet ik wel meteen zeggen dat de artstijl en animatie van de anime, ronduit prachtig is gedaan! Er zit ontzettend veel detail in de vormgeving van de gebouwen en de school is daadwerkelijk een plaatje om te zien. De serie lijkt dan ook zeker niet op een slordig of snel uitgewerkte productie om wille van de fanservice, het is wel écht mooi gedaan!

Maar then again, de combinatie van hot supernatural boys en highschool musical, zonder de gekke danspasjes gelukkig, moet je maar net liggen. Voor is het een nogal onverwachte smaakcombinatie waarvan ik niet zeker weet of ik hem had willen proeven… Geef mij de volgende keer maar weer gewoon vanille ijs met chocoladesaus 😉

Anime Review: Dance with Devils
6.3 / 10 Score
Personages5