Anime Review: Deadman Wonderland

Deadman Wonderland (Anime Review)

Deadman Wonderland heeft inmiddels alweer wat jaartjes gehad en hoewel het bij zijn release in 2011 aardig bekend was, zijn er tegenwoordig maar weinig mensen die de anime een kans gaven. Tenminste, tot Netflix deze aan zijn assortiment anime toevoegde. Sindsdien lijkt de anime weer wat nieuwe fans te trekken, en ook wij konden de verleiding niet weerstaan deze, toch wel klassieke, horror anime te kijken.

De 14 jarige Ganta gaat naar school zoals alle andere dagen maar na een bizar incident wordt hij wakker in een compleet vernietigd klaslokaal en de verminkte en uit elkaar getrokken lichamen van zijn klasgenoten. Vlak voor dit gebeurde zweefde er een vreemde man in het rood voor het raam, maar als enige overlevende, en zonder een te bewijzen verklaring, wordt hij ter dood veroordeeld. Sterker nog, alles wijst erop dat Gunta erin geluist wordt, maar hij kan niks bewijzen. Er zit dus niks anders op dan zijn straf te ondergaan.

Bizarre dood

De doodstraf gaat er in deze wereld echter nogal anders aan toe. Ganta wordt naar het zogenaamde Deadman Wonderland gebracht. Een gevangenis en pretpark waar veroordeelde criminelen het publiek moeten vermaken in brute spelen, waarbij ze letterlijk hun leven op het spel zetten. Door gruwelijke shows en allerhande vreemde, en dodelijke spellen moeten de criminelen punten verdienen om in leven te blijven, eten te krijgen, en gunsten te winnen.

Het is een gevangenis met de allergevaarlijkste criminelen ter wereld. Vaak grote, sterke, volwassen mannen die al gehard zijn geraakt in de gevangenis. Het lijkt er dan ook op dat onze jonge Gunta, een magere middelbare scholier, geen schijn van kans gaat maken. Maar Gunta maakt kort na aankomst een bijzondere vriendin die verre van normaal blijkt te zijn. Ook hij zelf lijkt echter over verborgen krachten te bezitten waar hij zich geen raad mee weet!

Zal het Gunta lukken om te overleven in Deadman Wonderland en kunnen achterhalen waarom zijn klasgenoten zo bruut zijn vermoord? We kunnen er alleen maar naar gissen!

Lekker tempo

De serie laat geen gras groeien over het verhaal. Het tempo waarin het je laat kennismaken met de situatie en wereld waar we mee te maken hebben ligt erg hoog. In de eerste episode wordt het volledige podium al klaargemaakt en wordt de toon gezet voor een duister mysterie. Ze zijn ook absoluut niet zuinig met wat bloedvergieten want al in de eerste paar minuten zien we tal van gruwelijke moorden.

En hoewel het tempo er wel wat uitgaat naarmate de serie vordert wordt er gelukkig nog wel voldoende ruimte overgelaten om een daadwerkelijk verhaal neer te zetten. Het pretpark verbergt namelijk een aantal bijzondere mensen met bovennatuurlijke krachten die om diverse redenen vastzitten in het échte Deadman Wonderland. Wat dat is zullen we niet verklappen maar er zijn weer genoeg geheime plannetjes en intriges gaande in dit verhaal!

Goed genoeg

Jammer genoeg valt ook Deadman Wonderland zo nu en dan terug naar simpelweg domme shock-value scenes. Die voegen niks toe behalve een excuus voor wat extra grof en onnodig bloedvergieten. Zeker naarmate we het mysterie verder ontrafelen krijgt het verhaal steeds meer te lijden onder nieuwe characters met slechte achtergronden die er simpelweg zijn als een excuus voor meer bloedvergieten.

Erg zonde want het verhaal an sich is degelijk genoeg om het zonder al deze opsmuk te kunnen doen. Zeker omdat er een goede soundtrack onder zit en de hoofdpersonen interessant zijn.

Ondanks deze gebreken is Deadman Wonderland, wat mij betreft, echter wel goed genoeg om het volledig kijken van de serie te rechtvaardigen. Het is geen hoogstandje en je moet zeker wel tegen gore en bloed kunnen, maar er zijn zat slechtere series te vinden.

Anime Review: Deadman Wonderland
7.2 / 10 Score