Death Parade Anime Review.

Death Parade anime review

Death Parade verscheen inmiddels alweer meer dan vijf jaar geleden, in 2015. Maar het is nog altijd een anime die me bijgebleven is. Niet alleen vanwege de unieke setting en het plot, maar met name de goede uitvoering en heerlijke soundtrack. Maar ook de stilistische keuzes waren sterk en hadden impact. Recentelijk heb ik de serie dan ook nogmaals gekeken om te kijken of ik er nog steeds zo dol op ben, en spoiler: JA!

Na de dood gaan de meeste mensen naar de hel of naar de hemel, maar sommige arriveren bij de (afhankelijk van de sub) Queen Decim; een bar die wordt geleid door de mysterieuze wit-harige Decim. Hier worden de zojuist gestorven personen door hem uitgedaagd om een spel te spelen, waarin ze wedden met hun leven en hun ware aard moeten tonen.

Maar ook deze spelshow is niet alles wat het lijkt en de serie weet een spannende basis te leggen met het cafe als middelpunt. Wat gebeurt er in deze wereld, wie en wat zijn deze mensen die een connectie hebben met Decim, en welke rol speelt de nieuweling?

Scheidsrechter Decim

Laat je dan ook niet voor de gek houden door de upbeat opening van deze anime want Death Parade is een stuk donkerder dan het doet vermoeden. Vanaf het begin zit de anime vol met mysterie, spanning en sneaky mind games.

Bartender Decim is een eigenaardig figuur waar je niet echt hoogte van krijgt. Hij weet mensen perfect op het verkeerde been te zetten en haalt kanten in mensen naar boven die ze zelf ook niet hadden zien aankomen. Zijn ietwat zieke mind games en opdrachten brengen soms het beste, maar ook het allerslechtste in mensen naar boven. En dat heeft goede invloed op het eindoordeel dat Decim uiteindelijk over hen velt. Een oordeel dat letterlijk beslist over leven en dood.

Afbeelding via CrunchyRoll.
Afbeelding via CrunchyRoll.

The good, the bad, and the ugly

Je moet wel echt van dit type series houden. Mindgames, plottwists, en emoties. Alles wordt uit de kast getrokken en maakt deze games in de bar alles behalve standaard. De gedragspatronen, veranderingen en acties van de personen in kwestie veranderen naar mate meer en meer, en verborgen kanten en krachten komen naar boven drijven, wat soms voor heftige momenten kan zorgen.

Elke episode verteld een ander verhaal. Soms een happy ending, soms een triest einde, en soms eentje die je achterlaat met gemengde gevoelens. Want Death Parade weet als een meester met je emoties te spelen. Combineer dit ook nog eens met de toffe soundtrack en de fantastische animatie en je hebt een top serie in handen. Met name het kleurgebruik is erg kenmerkend in deze serie. Met voornamelijk donkere paarse en blauwe tinten.

Death Parade op je watchlist

Mocht je deze anime destijds dan ook gemist hebben is het echt de moeite waard hem alsnog op je watchlist te gaan zetten. De anime weet op een goede manier vorm te geven aan haar wereld en personages, zet je elke episode op het puntje van je stoel voor een emotionele achtbaan, en overgiet dit alles ook nog eens met heerlijke muziek en fijne animatie. En wat wil een mens nou nog meer van een goede anime?

Dit artikel – Anime Review: Death Parade – verscheen voor het eerst op 27 januari 2015 en is voor het laatst geüpdatet op 27 januari 2020.