Anime Review: Donten ni Warau

Anime Review: Donten ni Warau

Genre: action, historical, shoujo

Aired: 4 oktober 2014

In het elfde jaar van de Meiji periode werd het verboden om zwaarden te dragen en vervaagde de kunst langzaam. Er waren echter zat mensen die het niet eens zijn met deze veranderingen en de criminaliteit nam ontzettend toe. De enige oplossing hiervoor bleek een gevangenis te zijn in het midden van een meer, waar zulke criminelen onmogelijk uit konden ontsnappen. De drie zonen van de Kumo familie kregen de taak om de criminelen naar hun nieuwe onderkomen te brengen… Maar is dat het enige wat ze doen?

Donten Ni Warau is een serie die de onwetende kijker meeneemt om het verhaal te ontdekken. Waar sommige series al veel informatie weggeven laat Donten Ni Warau slechts hints en voorbodes vallen van een grotere ontknoping. De kijker komt er al snel achter dat gebeurtenissen niet zo zwart/wit zijn als ze worden weergegeven en wordt benieuwd naar wat er gebeurd is. Ondanks deze serieuze toon is de anime vooral gemoedelijk en bevat het grappige (familiaire) momenten tussen de drie broers.

Op het eerste gezicht lijkt de anime lekker easy weg te kijken en krijg je bijna het gevoel van een familieweekend als je naar de drie broers zit te kijken, maar vergis je niet! Deze anime legt al snel de bouwstenen neer voor een spannend plot met goede actie. De verschillende personages zijn goed en divers neergezet. Hun verschillende achtergronden en verhalen dragen daadwerkelijk bij aan hun skills en persoonlijkheid en de onderlinge verhoudingen en motieven zijn interessant neergelegd.

Afbeelding via ZeroChan.

Afbeelding via ZeroChan.

Nog een fijne bijdrage aan deze anime is de soepele animatie en semi-traditionele setting; van kleding tot wapens en gebouwen, in alles is de overgang van oud naar nieuw terug te vinden. Zelfs deze afscheiding lijkt een hint te zijn naar een onderliggende ontknoping tussen de verschillende groepen in deze serie.

Uiteraard moet je er wel van houden dat je als kijker in het donker wordt gelaten en maar moet gissen met de hints die je krijgt.. Maar als je dat niet erg vindt dan heeft deze anime daarnaast absoluut ook een leuke dosis maffe momenten te bieden, en af en toe is het dan ook gewoon leuk om te kijken hoe drie broers in een (beetje aparte) familiesetting met elkaar omgaan! Al met al dus een shoujo serie die verder gaat dan alleen maar wat knappe koppen!

Anime Review: Donten ni Warau
7.8 / 10 Score