Anime Review: Dragon Ball Super

Dragon Ball Super (Anime Review)

Inmiddels alweer een paar jaar geleden kwam er een aankondiging die onze site letterlijk plat legde: na 18 jaar een gloednieuwe Dragon Ball serie op tv! Dit nieuws zorgde voor een ware hype want velen van ons kennen de serie maar al te goed uit onze jeugd. Met name échte Dragon Ball fans waren door het dolle heen want in tegenstelling tot Dragon Ball GT zou deze serie niet door Toei Animation gemaakt worden, maar door Akira Toriyama zelf, de originele bedenker van Dragon Ball.

In deze geheel nieuwe serie gaan we direct verder na de Buu saga van Dragon Ball Z. Hoewel de eerste twee arcs van Dragon Ball Super het verhaal van de twee meest recente Dragonball Z films hertellen, zijn er ook nog drie andere arcs aan nieuwe content. Inmiddels zijn we alweer een geruime tijd verder en hebben we tal van episodes versleten. Maar is het de moeite waard of is de serie zijn hoogtepunt allang voorbijgestreefd?

Dragon Ball Super volgt Goku die nog altijd traint om sterker te worden. Op een dag wordt Beerus, een god van verwoesting, wakker. Nadat deze hoort over een Super Saiyan God die Beerus aan zou kunnen, gaat Beerus op zoek naar de nog laatste levende Saiyans. Hij komt uiteindelijk uit bij Goku, en hier begint een gloednieuw avontuur waarbij een simpel gevecht tussen Goku en Beerus uiteindelijk leid naar een groots toernooi waarbij meerdere universa en goden betrokken zijn.

Dramatische animatie

Als je de films Battle of Gods en Revival of F al hebt gezien, dan zullen de eerste 27 afleveringen niet veel nieuws brengen. Her en der zijn er wat verschillen en is er een bruggetje gemaakt tussen de twee arcs, maar deze zijn over het algemeen niet noemenswaardig en je zal qua verhaal niet veel missen. Ook niet qua animatiekwaliteit, want deze was echt behoorlijk ondermaats. Zo erg zelfs, dat Akira Toriyama geklaagd heeft over de slechte kwaliteit van de anime. Ook vele fans waren haast beledigd door de intens slechte animatie die ze voorgeschoteld kregen.

Alhoewel de animatiekwaliteit vanaf de Universe 6 vs. Universe 7 arc wel beter wordt is de animatie op zijn hoogst acceptabel te noemen. Pas in de Future Trunks arc komt het betere animatiewerk van de grond en is het genieten met hoeveel impact en hoe vloeiend de gevechten zijn geanimeerd. Sommige gevechten, moet ik daarbij zeggen. De animatiekwaliteit verschilt behoorlijk per aflevering vanaf dat moment.

Al met al moet ik zeggen dat hoewel er zeker hoogtepunten zijn waar de anime (bijna) de animatiekwaliteit haalt van de films, de animatie zeker het zwakste punt is van de serie. Gelukkig wordt de animatie nergens meer zo slecht als de inmiddels beruchte aflevering 5.

Daarentegen kan ik de muziek van Dragonball Super bijna het hoogtepunt van de hele serie noemen. De deuntjes zijn memorabel, catchy en passen goed bij de spektakels op het scherm. Norihito Sumitomo heeft zeer goed werk afgeleverd voor deze anime.

Typisch Dragon Ball verhaal

Het verhaal is eigenlijk redelijk typisch voor een serie zoals deze. De hoofdpersoon moet vechten tegen een kwaad dat sterker is dan hijzelf, en vindt ergens tijdens dit gevecht een nieuwe kracht om het grote kwaad te overwinnen. Tot het moment komt dat er een nieuw kwaad opstaat dat nog sterker is dan het vorige kwaad. Deze trend was zeer merkbaar aanwezig in Dragon Ball Z en ook hier is daarin niets veranderd.

De term ‘plot armor’ (niet dood kunnen gaan, of verliezen omdat je de hoofdpersoon bent) hangt in Super erg om Goku heen, waardoor echte spanning en sensatie achterwege blijven. Neem daarbij dat bijna elke arc wel een nieuwe transformatie voor Goku introduceert, en het cirkeltje is compleet voor de inmiddels wel iconische Dragonball ervaring.

Alhoewel het verhaal boeiend en spannend genoeg is om niet af te haken is deze over het algemeen wel voorspelbaar en komen sommige arcs, met name de Universal Survival Tournament arc, tergend traag op gang. Ook al verzacht fanservice met de terugkeer van een aantal bekende Dragonball Z personages en callbacks naar bepaalde beroemde scenes uit DBZ het leed wel een beetje.

Vooral iets voor de fans

Als ik Dragonball Super moet beoordelen, komt er eigenlijk maar één ding in me op: dit is vooral een serie voor al bestaande Dragonball fans die  vanaf het eerste uur met Goku en zijn vrienden bekend zijn geraakt. Voor de mensen die nog nooit iets van Dragonball hebben gezien maar wel op zoek zijn naar goede action anime, kunnen beter kijken naar series zoals Boku no Hero Academia.

Super is zeker vermakelijk, maar het bereikt eigenlijk nergens een status van ‘must-see’. De animatiekwaliteit schommelt daarvoor teveel en ook het verhaal komt nergens echt goed uit de verf. Mocht je toch besluiten te gaan kijken, kijk de twee films en begin daarna bij aflevering 28. Kijk vooral of je de blu-ray versie van Super kan vinden, want deze herstelt behoorlijk wat animatie-gerelateerde mankementen van de tv-uitzending!

Dragon Ball Super
7 / 10 Score
Animatie6