Blog header Anime Review: Elfen Lied

Elfen lied (anime review)

Elfen Lied is voor een hele generatie 90’s kids waarschijnlijk een van de eerste gore anime die ze ooit hebben gezien. Begin 2000 was het namelijk een waar cult-icoon en één van de anime series waar iedereen het destijds over had. Te samen met Sailor Moon, Death Note, Vampire Knight, en Bleach, een titel die vaak naar boven komt als absolute must-watch klassiekers “van toen”. Maar was, en is Elfen Lied nou echt zo goed? En moet je de serie nu ook nog kijken?

Diclonius

Elfen Lied vertelt het verhaal van Lucy. Niet zomaar een mens maar een zogenaamde Diclonius. Een nieuw soort, gemuteerde, mens die het einde van de mensheid die we nu kunnen zouden betekenen. De Diclonius worden gekenmerkt door roze haar en een paar hoorns. Maar daarnaast bezitten ze een onzichtbare kracht, een soort zesde zintuig in de vorm van vectoren. Deze uiting zich in onzichtbare handen die een mens met gemak in stukken kunnen schuren.

De meeste Diclonii worden vastgehouden in geheimzinnige laboratoria waar gruwelijk experimenten op hen worden uitgevoerd. Maar Lucy weet te ontsnappen. Ze richt een gruwelijk bloedbad aan tijdens haar ontsnappingspoging en de mensen proberen haar met man en mach tegen te houden. Toch weet ze te ontsnappen door een duik te nemen van een hoge klif. Hierbij stoot ze echter flink haar hoofd en spoelt ze zonder geheugen aan op een strand.

Hier wordt ze gevonden door Kouta en Yuka die haar mee naar huis nemen. Daar zorgen ze voor haar wonden en proberen ze langzaam maar zeker te achterhalen wie Lucy precies is. Een gevaarlijke onderneming want de bloeddorstige Lucy steekt regelmatig de kop op…

Oppervlakkige diepzinnigheid

Elfen Lied wordt door velen enorm geprezen om haar fantastische verhaal, diepe personages, en goede plot ontwikkelingen. En daar was ik het vroeger absoluut mee eens. Maar nu, meer dan 15 jaar later lijkt daar eigenlijk weinig van over gebleven te zijn. De eens zo diepgaand uitziende interacties en de filosofische vragen die de serie met zich mee leek te brengen zijn nu bijna kids. Het tempo en de achterliggende gedachtes en motivaties van de personages zijn een stuk vlakker dan ik me kon herinneren, en zijn soms regelrecht onlogisch. Ook de gore, waar ik destijds zo enorm door onder de indruk was, komt nu meer over als goedkoop shockfactor element. Dan hoogwaardig plotmateriaal.

Nostalgie

En ook de animatie is niet hoe ik het voor me zag. Achtergronden zijn vaak schitterend weergeven maar de personages zelf worden vaak redelijk vlak neergezet. En bepaalde scenes ogen gewoon slordig. Ik denk dan ook dat Elfen Lied haar reputatie met name weet hoog te houden door de pure nostalgie die ermee gepaard gaat, en het feit dat de meeste van ons destijds weinig vergelijkingsmateriaal hadden. Door de jaren heen hebben we echter allemaal steeds betere anime voor ogen gekregen en vallen de gebreken in Elfen Lied steeds meer op.

De soundtrack daarentegen blijft erg sterk en maakt de serie een stuk aangenamer om te kijken. Want wat mij betreft is Elfen Lied een serie die lekker in het verleden mag blijven. Een re-watch maakt het er namelijk niet beter op. En voor mensen die de serie nog niet kennen en graag wat gore willen zien, zijn er inmiddels veel betere series te vinden.

Dit artikel – Anime Review: Elfen Lied – verscheen voor het eerst op 29 oktober 2013 en is voor het laatst geüpdatet op 29 oktober 2019.