Anime review: Gate: Jieitai Kanochi nite, Kaku Tatakaeri

Episode: 12

Genre: Action, Adventure, Fantasy, Military

Aired: 4 juli 2015

In augustus, 20XX verschijnt er middenin Tokyo plotseling een portal naar een parallelle wereld, een zogenaamde ‘Gate’. Binnen no time stromen er hordes aan wezens de gate uit die de buurt in een bloederig inferno veranderen.

The Japanse grondtroepen (JGSDF) ondernemen direct actie en weten de wezens, die alleen lijken alsof ze rechtstreeks uit onze middeleeuwse sprookjes komen, terug te dringen. Maar daarmee is de strijd natuurlijk nog niet gewonnen! Want de wezens blijven verschijnen en al snel wordt het duidelijk dat er een manier gevonden moet worden om een definitief einde te brengen aan de bloederige gevechten.

Daarom worden er speciale teams opgezet om voorbereidingen te maken voor onderhandelingen met de wezens, en de wereld aan de andere kant van de Gate te onderzoeken.

Youji Itami, is een 33-jarige JGSDF officier (en fanatiek otaku) en wordt als leider van één van deze teams aangesteld. Samen met zijn team, manoeuvreert hij zich door het mysterieuze land en krijgt hij niet alleen te maken met aanvallen van vijandelijke troepen maar maken ze ook kennis met de lokale bevolking. Uiteindelijk voegen zich zelfs nog wat bewoners van deze andere wereld bij zijn team, want ook zij willen vrede tussen de twee werelden.

Deze vrede lijkt echter nog niet zo makkelijk te verkrijgen want grote Aardse wereldmachten zien deze mysterieuze nieuwe plek vooral als een mooie kans om nieuwe grondstoffen te bemachtigen en zetten dan ook een vuil spelletje in gang om de volledige macht over de Gate te veroveren.

maxresdefault

Zonder teveel willen verklappen van deze intense maar mooie serie is het een echte aanrader voor de actie en fantasy liefhebber! Zo zal menig kijker kunnen genieten van de diverse mooie uitgewerkte designs, schitterende achtergronden en locaties, en weet de serie op een verfrissende manier twee aparte genres: Fantasy en Military mooi samen komen!

De komst van de Gate brengt niet alleen een hoop geweld en spannende gevechten met zich mee maar ook een hoop politieke intriges waar het JGSDF-team van Youji middenin belandt! Niet alleen heeft het land aan de andere kant van het portaal te maken met hevige interne conflicten en een “gebroken” samenleving, het leven op aarde neemt ook steeds vreemdere vormen aan door de politieke machten die tegen elkaar op spelen en zelfs van de kaart proberen te vegen met stiekeme spelletjes, allemaal om het alleenrecht en de macht van de Gate te kunnen bemachtigen.

Het valt overigens wel ontzettend op dat er een zeer sterk rechts-nationalistisch tintje aan de gehele serie zit, Japan wordt echt afgeschilderd als een land vol helden die alleen maar vrede willen terwijl de rest van de wereld hebzuchtig en wreed is. Dit thema komt meerdere keren erg duidelijk naar voren maar ach, dat vergeven we ze maar 😉

ByakRaws-GATE-Jieitai-Kanochi-nite-Kaku-Tatakaeri-04-NoChap_001_28908

Het lijkt wellicht een wat aparte combi en misschien dat de aanwezigheid van de mooie dames je meteen doet denken aan een ecchi/fanservice serie. Maar vergis je daar vooral niet in! Ondanks het feit dat er wel degelijk wat “slechte” humor in zit, en worden de serieuze moment soms verstoort door harem of ecchi scenes,  over het algemeen is de serie behoorlijk serieus.

GATE-05374

Sterker nog door de mix van moderne militaire krachten tegen mythische en middeleeuwse strijders blijf je op het puntje van je stoel zitten. Vrijwel alle characters zijn goed uitgedacht én uitgewerkt en zorgen dan ook voor een dynamisch en geloofwaardig geheel waardoor je sterk gaat meeleven met de diverse personages. Prinsessen, elven en draken komen allemaal aan bod, allen neergezet met een interessant verhaal, veel pit, actie, en uiteraard de nodig emoties!

8.3 / 10 Score
Verhaal9

Op zoek naar Gate merchandise, anime, en manga? Kijk dan op: