Blog header Hi-Score Girl anime review.

Hi-Score Girl (Anime Review)

Speciaal voor liefhebbers van retrogamers verscheen er vorig jaar zomer een bijzondere serie Hi-score girl. Hierin worden we meegenomen in het leven een enorme game liefhebber in de hoogtijdagen van de arcade en de opkomst van gaming. Een serie die maar al te herkenbaar zal zijn voor alle gamers onder ons die zichzelf maar wat graag verliezen in een game.

Gaming op #1

Haruo is een student maar laat daar niks van blijken, hij haalt slechte resultaten en geeft helemaal niks om school. Hij heeft geen tijd voor meisjes of het uitgaansleven. Dit komt omdat gamen zijn leven is, vooral vechtspellen. Dit gaat echter niet zonder moeilijkheden want zijn omgeving weet niet altijd even goed hoe ze met zijn obsessie voor gaming om moeten gaan.

Maar Haruo voelt zich daar prima bij! Hij weet zijn draai in vrijwel alle games te vinden en kan goed uit de voeten met elke uitdaging. In de gamewereld tenminste. Toch krijgt hij het nog zwaar te verduren wanneer Akira, een stil en mysterieus meisje zijn arcade binnenkomt. Ze is een waar prodigy als het aankomt op gamen en voor Haruo is ze de ultieme rivale! Maar er wordt meer teweeg gebracht dan alleen een vriendelijke competitie!

Een reis door de tijd

Hi-Score Girl is min of meer een dagboek uit het leven van Haruo en speelt zich af aan het begin van de jaren ’90. Het is een feest voor de liefhebbers van retrogames onder ons, want alle grote namen binnen het fighting-genre komen voorbij. Denk aan klassiekers zoals Street Fighter II, Tekken, Virtua Fighter, en vele andere. Ook de homeconsoles zoals de Playstation krijgen een prominente rol in het verhaal.

Het leuke is dat o.a. Capcom en vele anderen hun toestemming hebben verleend om beelden te laten zien van hun games. Dus als je de characters Street Fighter II ziet spelen dan zie je daadwerkelijk de echte game, super nice natuurlijk! Je krijgt vaak een fragment te zien in full-screen, soms nodig voor het verhaal maar meestal gewoon voor de lol. Als je helemaal niks weet van de allereerste grote bekende vechtspellen en de overgang naar driedimensionale games dan heeft Hi Score Girl een leuk educatief tintje.

Het zijn overigens niet alleen de bekendste namen uit de wereld die een plekje krijgen, er wordt werkelijk van alles genoemd. Vrijwel alles wat tussen 1990 en 1995 in de publiciteit stond qua gaming passeert de revue. Zo wil Haruo de life-action Street Fighter Movie zien die in 1994 is uitgekomen met Jean-Claude van Damme in de hoofdrol.

Zelfs de inmiddels geflopte Virtual Boy van Nintendo krijgt een plekje in de anime waar deze de lucht in geprezen wordt. Hier en daar zijn er ook referenties die niets met games te maken hebben, zoals een gesprekje dat gaat over Asuka van Neon Genesis Evangelion. Het is echt een weerspiegeling van een gaming otaku in de jaren ’90.

Herkenbaar voor alle gamers

Het is de herkenbaarheid wat deze anime sterk maakt want Haruo beleeft zowat alles wat een gamer mee kan maken (ook al is dat wellicht in de meest extreme vorm). Het laat een goed beeld zien van wat er kan gebeuren als je buiten het gamen totaal geen doel in het leven hebt. Echter, mensen moeten niet denken dat dit gamers in een slecht daglicht zet. Het laat zeker ook zien hoe goed gamen kan zijn, het brengt mensen samen en zorgt voor gezelligheid.

Het mooie is dat er ook een perspectief is vanuit Akira die eigenlijk niet vaak bezig is met games. Ze wordt zelfs verboden door haar voogd om games te spelen, toch kan Akira het niet laten omdat dit haar uitlaat is tijdens moeilijke tijden. Dus je krijgt een kant te zien van beide kanten, een gamer die verslaafd is en een neutrale gamer die het gewoon als tijdsvulling ziet.

Gamers-waardig

Daarbij komt ook dat de animatie vrij uniek en opmerkelijk is. Het er op dat de lichamen in 3D gemaakt zijn en daarop de gewoonlijke anime animatie op is toegepast. Het is een aparte stijl die je ook vaak terug ziet in games dus dat is zeker een mooie referentie naar gaming. De gehele anime zit er vol mee trouwens, van button-combo referenties tot wetenswaardigheden over games.

Het is dan ook deze herkenning die deze anime zo goed maakt voor liefhebbers van – de inmiddels – retrogrames. Dit is echter ook een minpunt in de serie. Want hoewel het verhaal goed uitgewerkt is ligt de focus toch echt op komedie en de wereld van de games. Dit wordt nog gebalanceerd door op de gepaste momenten diepgang en dramatiek toe te voegen aan het verhaal. Zo draait het ook om vriendschap en de kracht vinden om voor je hobby’s uit te komen.

Maar het is en blijft een gaming anime, dus als je niks met retrogames hebt is de kans heel groot dat deze serie niet bij je in de smaak zal vallen. Er wordt wel getracht je wat meer informatie te geven over bepaalde franchises, personages, of aanvallen maar als je het niet kent zul je er waarschijnlijk te weinig gevoel bij hebben om te kunnen genieten van alle verwijzingen.

Daar tegenover is dit duidelijk de ultieme anime voor de gamers onder ons. Je zal veel plezier beleven aan de herkenbaarheid, de humor en de kleurrijke personages. Het is grappig, goed en hartverwarmend. Simpelweg pure nostalgie.

Bekijk Hi-Score Girl nu op Netflix!

Hi Score Girl
7.3 / 10 Score
Personages6.5

Michael
michaellogmans@gmail.com

Michael is een reviewer voor The Sushi Times en geeft dan ook zijn eigen view op anime en alles wat er bij komt kijken. Het is een hectisch leven maar hij komt dan helemaal tot rust als er anime aan staat. Heel toevallig want dat brengt dan weer inspiratie om hier blogs te schrijven.