Anime Review: Hunter x Hunter 2011

Hunter x Hunter 2011 (Anime Review)

Hunter x Hunter 2011 is een remake van de oorspronkelijke serie uit de jaren ’90. Het is wat mij betreft één van de sterkste shounen series van de afgelopen jaren. Met waanzinnig toffe personages, epische avonturen, en strakke animatie.

Vooral deze 2011 versie is vele malen gelikter en belangrijker: completer. Waar de vorige serie slechts 62 afleveringen telde heeft HxH 2011 er 148, met jammer genoeg een open einde. In de toekomst hopen we natuurlijk dat deze nog aangevuld gaan worden! Maar gezien de historie van de mangaka met lange pauzes en mentale gezondheidsissues zien we dat somber in…

Zoektocht

Hunter x Hunter verteld het verhaal van de 12-jarige Gon Freecs die op zoek gaat naar zijn vader; de legendarische Hunter Ging Freecs. Een Hunter is bijzonder persoon die allerlei gevaarlijke missies voltooid; het vangen van gevaarlijke criminelen tot het ontdekken van nieuwe diersoorten of vinden van schatten. Gon’s vader liet hem jaren geleden achter en nu, op zijn twaalfde verjaardag, begint Gon aan zijn droom om Ging te vinden. Volgens Gon maakt hij het meeste kans om zijn vader te vinden als hij in de voetsporen van zijn vader treedt en zelf ook een Hunter wordt.

Dit is echter niet 1, 2, 3, gedaan want het Hunter examen is berucht om z’n lage slagingspercentage en het hoge aantal mensen dat sterft tijdens het examen. Dit weerhoudt Gon er echter niet van om zich aan te melden! Tijdens zijn reis naar, en tijdens het examen zelf, ontmoet hij de op wraak gerichte Kurapika, Leorio die er van droomt een dokter te worden en Killua, de rebelse ex-huurmoordenaar. Vooral Killua en Gon delen al snel een bijzondere bond en beginnen samen aan een reis om volwaardige Hunters te worden.

Moderne serie

Doordat het een recente remake is, is de animatie stijl erg modern en daarnaast ook uitvoerig en keurig gedaan. Aangevuld met fantastische soundtracks, mooie geluidseffecten en natuurlijk goede voice acting is het echt een serie die je met plezier kunt kijken.

Afbeelding via MissBurunghantu's Journal.
Hunter x Hunter 2011 aan de linkerkant vs. De ‘oude’ Hunter x Hunter aan de rechterkant. Afbeelding via MissBurunghantu’s Journal.

Maar wat deze serie nou echt zo bijzonder maakt zijn de personages en het verhaal zelf. Voor het eerst sinds tijden heb ik op het puntje van me stoel gezeten en heb ik met samengeknepen billen afgewacht wat er ging gebeuren. De personages maken échte karakterontwikkelingen door, het verhaal is niet bepaald voorspelbaar en blijft goed doorlopen. Op de een of andere manier voelt het nostalgisch aan en doet het je denken aan elementen uit andere beroemde series zoals Pokémon, One Piece, Naruto en Fairy Tail maar dan op een heel ander niveau.

Intense show

Het verhaal wordt met elke aflevering intenser en ik heb, zeker tijdens de Chimera Ant art (ep. 76 – 136), af en toe geschokt en met lichte afschuw gekeken naar wat er gebeurde. En zijn er dan ook meer dan voldoende tranen gevallen. Gelukkig zijn er nog voldoende luchtige en humoristische momenten die voor de nodige ontspanning zorgen. Zo is de ietwat perverse verstandshouding tussen Hisoka en Gon hilarisch om te zien. En is de vriendschap tussen Gon en Killua op vele moment ronduit vertederend.

Al met al is dit een serie die volgens mij elke anime fan, en zeker liefhebbers van series zoals One Piece en Fairy Tail een kans moet geven! Een waarschuwing: als je eenmaal een paar afleveringen hebt gezien kun je niet meer stoppen!

Dit artikel – Anime Review: Hunter x Hunter 2011 – verscheen voor het eerst op 14 oktober 2014 en is voor het laatst geüpdatet op 14 oktober 2018.