ANIME REVIEW: KAKEGURUI: COMPULSIVE GAMBLER

Kakegurui (Anime Review)

In tegenstelling tot andere scholen staat de Hyakkaou Private Academy als een school die student écht klaarstoomt door de echte wereld. Harde en wijze lessen worden er onderwezen, maar lang niet altijd door de leraren!

De school stroomt over met kinderen van de allerrijksten op aarde en de studenten houden er dan ook een bijzonder hobby op na: gokken! Zo gauw de lessen zijn afgelopen komen de pokerkaarten en roulette sets naar boven en gaan de studenten onderling de strijd met elkaar aan. En hierbij zetten ze meer op het spel dan alleen geld…

Niet te stoppen

Bij het lezen van de omschrijving van Kakegurui had ik een beeld van een anime zoals Food Wars. Een zeer competitieve school waar alles draait om gokken in plaats van koken, met bizarre en intense scenes op het hoogtepunt van de strijd. Maar waar Food Wars gaat voor een haast komische en zeer vrolijke intensiteit kiest men er in Kakegurui voor om de duistere kant op te zoeken.

De artstyle verandert in het heetst van de strijd zo drastisch dat je haast denkt naar een andere serie te kijken. Van de diepe, sensuele kleuren en sferen veranderen, met name, de gezichtsuitdrukkingen zo intens dat je je er haast ongemakkelijk bij voelt. Maar op een hele goede manier! Het zijn namelijk juist deze momenten die je een kijkje geven in de “gestoordheid” van onze personages en wat gokken voor hen betekent, of waarom ze bereid zijn zulke risico’s te nemen.

Niet sterk, wel goed

Qua verhaal lijkt het misschien niet zo bijzonder maar Kakegurui weet op haar eigen manier gokken in beeld te brengen en tegelijkertijd een redelijk verhaal neer te zetten. Het promoot gokken zeker niet maar belicht juist de beweegredenen van mensen om te gokken, wat ze op het spel zetten, en wat er voor ze in petto ligt als alles verkeerd gaat. Er zitten her en der absoluut gaten in de vertelling van het verhaal en de motivatie en beweegredenen van personages blijven soms onbekend of onrealistisch.

Want wat is het doel van het gokken op de school nou echt? Waarom zou iemand ermee akkoord gaan zoveel op het spel te zetten en mogelijk zelfs zijn of haar complete leven in de handen van een spelletje te leggen? Naar mijn idee is dit echter één van de punten de serie duidelijk wil maken: gokken is in de basis niet logisch. De drang om jezelf uit te dagen, risico te lopen, en geen enkele garantie hebben voor succes, zijn precies de redenen die onze personages helemaal gek maken.

Jammer genoeg lijkt de serie af en toe liever voor fanservice en shock-value te kiezen dan een poging te wagen het verhaal naar een volgend niveau te tillen. Op sommige momenten is het bijna een sterke thriller, en draait het echt om het spel, tot er weer ergens iets gebeurd dat de spanning compleet weg vaagt. Soms door ongefundeerde panty-shots en orgasmes, soms door overgeven of onnodig bloed.

Gestoorde personages

Dit is ook terug te zien in de personages. Sommige personen lijken puur te zijn bedacht als fillers of excuus om een bepaalde anime cliché neer te kunnen zetten, of om de gekte rondom gokken op een overdreven manier te belichten. Deze gestoordheid wordt regelmatig naar het onrealistische getrokken, en met name bepaalde personages zijn meer karikaturen dan daadwerkelijke personen met inhoud.

De hoofdpersoon, Yumeko Jabami, lijkt in eerste instantie ook een vlak personage te zijn maar naarmate de serie vordert krijgen we steeds meer inzicht in wie ze is, en hoe gestoord ze eigenlijk wel niet is. Ze zet de school dan ook behoorlijk op z’n kop en dat weet lang niet iedereen te waarderen! Ze verzamelt meer vijanden dan vrienden en zet alles op het spel voor het ultieme potje gokken. Hoe dat afloopt weet echter niemand want Kakegurui telt op moment van schrijven slechts één seizoen, en die geeft ons niet het antwoord op al onze vragen.

Ondanks dat de serie voldoende gebreken heeft als het aankomt op een gedegen verhaal zit er voor mij genoeg leuks in om meer te willen zien. Wat mij betreft mag de serie prima het stempel “vermakelijk” dragen en hoop ik dat de producenten ons niet te lang laten wachten op nieuwe afleveringen, want Kakegurui heeft me in z’n greep!

Kakegurui
7.4 / 10 Score