Anime Review: Karneval

Karneval (Anime Review)

Het verhaal volgt twee jongens, Nai en Gareki, die elkaar door puur toeval ontmoeten. Gareki, een slimme dief die aardig goed met wapens weet om te gaan, steelt om te overleven terwijl Nai met zijn mysterieuze verleden opzoek is naar Karoku, met als enige aanwijzing een armband en een spoor bloed in zijn herinneringen. Bij hun eerste ontmoeting worden ze aangevallen door, wat hen later vertelt wordt, een Varuga; Mensen wiens DNA op een bepaalde manier gemodificeerd is zodat ze in monsters veranderen.

Tijdens hun ontsnapping komen de jongens in aanraking met de grootste defensie organisatie die er bekend is, genaamd Circus en worden zij opgevangen op een van diens vliegende schepen. Circus houdt zich bezig met het opsporen van Varuga en ondertussen probeert om achter de activiteiten van Kafka te komen, de organisatie die verantwoordelijk is voor het maken van deze monsterlijke Varuga.

Nai en Gareki raken steeds meer verzeild in de verschillende missies die Circus onderneemt en komen zo steeds meer te weten over de gruwelijke dingen die er nou daadwerkelijk gebeuren. Zowel Nai als Gareki hebben een interessant verleden maar zeker met Nai blijkt toch meer aan de hand te zijn dan in eerste instantie lijkt!

Top artwork

Deze anime verdient dikke tienen om zijn artwork en animatie, prachtige heldere scherpe kleuren en mooie animatiestijlen maken het heerlijk om te kijken en dat ze lekker in het thema blijven zitten van carnivals, circussen en andere kleurrijke events. Er is echt goed nagedacht over de effecten en manier van vormgeven en zelfs “simpele” vrij donkere scenes zoals onderstaand worden mooi weergegeven met flink veel contrast. Het zijn echter juist de kleurrijke scenes waar de serie ijzersterk in is.

Anime Review: Karneval
Anime Review: Karneval

De karakters in de anime zijn ieder uniek, maar los gezien van Nai en Gareki kom je niet veel over hun verleden te weten of hoe ze bijvoorbeeld bij Circus terecht zijn gekomen. Het verhaal doet de indruk wekken dat er wordt opgebouwd naar een groot mysterieus plot dat onthuld moet worden maar het lijkt erop dat de anime tekort is om dat plot ook daadwerkelijk tevoorschijn te brengen, hierdoor krijg je wel veel hints, ideeën en motieven voor latere gebeurtenissen maar het zorgt er ook voor dat een tweede seizoen echt nodig zal zijn.

Aanrader!

Los gezien daarvan is het nog steeds leuk om te kijken want het verhaal is toch spannender en bevat meer actie dan je aanvankelijk denkt! Vooral het idee van een organisatie die aan de ene kant monsterlijke wezens opspoort en aan de andere kant vrolijke festivals en parades organiseert zodat de bevolking niet bang hoeft te zijn heeft wel iets en het zorgt ook nog voor de nodige grappige momenten in de anime. Het verhaal heeft wel hele vage hints naar diepere relaties tussen mannelijke karakters maar romance is zeker niet aanwezig en het blijft gewoon aan het oppervlakte liggen van wat grappige mannelijke vriendschappen.. (om eerlijk te zijn was het mij ook niet zo opgevallen).

Al met al zal Karneval voor de meeste wel een anime zijn die doet vragen naar meer en heeft het zeker een veelbelovende storyline voor een volgend seizoen.

Dit artikel – Anime Review: Karneval – verscheen voor het eerst op 15 oktober 2013 en is voor het laatst geüpdatet op 15 oktober 2016.

Imagine