Anime Review: Kill la Kill.

Anime Review: Kill la Kill

Anime review: Kill la Kill

Episodes: 24 + 1 OVA

Genre: Action, Comedy, School, Super Power

Aired: 3 oktober 2013 tot 28 maart 2014

Het is misschien al een tijdje geleden dat Kill la Kill werd uitgezonden, maar zelfs een aantal jaar na afloop heeft de serie nog steeds een grote fanbase. Kill la Kill was de eerste anime van Studio Trigger, een studio die opgericht is mede door oud Studio Gainax medewerkers, beter bekend door hun hitserie Gurenn Lagann. Mocht je de Kill la Kill hype helemaal over je heen hebben laten gaan en ben je toch benieuwd of het een toffe anime is? Je leest het hier!

Life Fibers

Kill la Kill speelt zich af in het redelijk moderne Japan in een fictieve stad genaamd Honno City, die als een soort berg is opgebouwd. Bovenop de stad staat Honnouji Academy, een school die bestuurt wordt door de studentenraad met Satsuki Kiryuin, een jongedame die regeert met een ijzeren vuist, aan het roer. Op Honnouji Academy dragen alle studenten speciale schooluniformen genaamd Goku Uniforms die bovenmenselijke krachten geven aan degene die ze draagt.

Dit komt vanwege een speciaal materiaal genaamd Life Fibers dat in de uniformen zit. Des te hoger te concentratie Life Fibers in een uniform des te meer kracht ze geven. De standaard uniformen bevatten 10% Life Fibers, terwijl uniformen van studenten met een hogere rang wel 20 tot 30% Life Fibers kunnen bevatten. Ook bepaalt de kracht van je Goku Uniform hoe je in de maatschappij leeft. Des te sterker je Goku uniform, des te meer luxe je je kan veroorloven.

Op een dag krijgt Honnouji Academy een nieuwe studente over de vloer, namelijk hoofdpersonage Ryuko Matoi. Ryuko is een rebelse tiener die al van verschillende scholen is afgetrapt. Ryuko draagt een speciaal wapen bij zich, haar Scissor Blade. Het zwaard is vuurrood en lijkt op een helft van een schaar. Ryuko heeft het Scissor Blade gekregen van haar vermoorde vader, en ze is daarom op zoek naar de moordenaar. Haar zoektocht leidt haar Honnouji Academy en ze verdenkt Satsuki van de moord. Ze probeert Satsuki aan te vallen, maar zonder een Goku uniform maakt ze geen schijn van kans en druipt ze af naar haar oude huis.

Daar valt ze in een geheime kelder waarin ze Senketsu ontdekt. Senketsu is een pratend sailor uniform dat voor 100% uit Life Fibers bestaat. Senketsu omschrijft zichzelf als een Kamui (God Robe). De twee sluiten een verbond waardoor Ryuko met haar nieuwe superkrachten opnieuw de aanval inzet tegen Satsuki. Het gebruik van Senketsu’s krachten eist al snel haar tol op Ryuko’s lichaam, waardoor ze geforceerd wordt terug te trekken, maar niet voordat ze Satsuki nogmaals uitdaagt. Satsuki accepteert haar uitdaging en stelt een serie aan uitdagingen op die Ryuko moet overwinnen voordat ze tegen Satsuki mag vechten. Hieronder valt o.a. het verslaan van de Elite 4, een groepje van 4 studenten die de studentenraad van Honnouji vormt en tevens Satsuki’s persoonlijke bodyguards zijn.

Ryuko gaat niet alleen de strijd aan. Samen met Senketsu en haar nieuwe hyperactieve en losbollige klasgenootje Mako Mankanshoku, bij wiens familie Ryuko ook intrekt, trotseren ze samen Satsuki’s uitdagingen om achter de waarheid van de dood van Ryuko’s vader te komen.

Eigen stijl

Wat gelijk opvalt aan de serie is dat het een redelijk eigen tekenstijl heeft. Het is niet helemaal per definitie een animestijl maar ook niet cartoony, het valt er een beetje tussenin. Dit maakt de serie al lekker verfrissend om naar te kijken, want je ziet zo’n mix niet veel! Met de animatie zit het ook helemaal goed. Het is niet super geweldig maar zeker niet slecht.

kill013

Qua verhaal is Kill la Kill zeker tof. De setting is uniek, en doordat er zoveel gekke, gave en onverwachte twists in het verhaal zitten zit je elke episode weer op het puntje van je stoel. Het verhaal klinkt een beetje oppervlakkig maar er komt al snel veel diepgang in, maar ik kan hierin niet ingaan zonder me op ‘spoiler territory’ te begeven. Wel moet ik zeggen dat je een paar dingen wel kan zien aankomen, wat gezien de ’over de top’-heid van de serie misschien in beetje verbazend is. Desondanks is het verhaal zeker tof en redelijk uniek.

Diverse karakters

Een verhaal is niets zonder toffe personages, en Kill la Kill heeft er genoeg van! Van de koppige Ryuko die nogal snel haar geduld verliest tot de strenge Satsuki die een totale ‘no-nonsense’ manier van doen heeft, de serie puilt uit van de meest diverse karakters. Senketsu is een ideale sidekick voor Ryuko, want hij is rustig and analyserend, en vult Ryuko’s zwakke punten dus goed aan.

makospotlight

Ook Mako is een uitstekend personage. Je zou verwachten dat ze reuze irritant zou zijn omdat ze hyperactief en niet bepaald slim is, maar dat maakt haar juist super schattig en ze zorgt dan ook voor de nodige comic relief. Dit zijn nog maar de hoofdpersonages, maar ook zeker de supporting cast zoals de Elite 4 en Mako’s familie zijn toffe karakters die prima in de serie passen. Een goed verhaal heeft ook een goede schurk nodig en ook deze is zeker aanwezig. De motieven van deze schurk zijn niet echt origineel, maar de manier waarop deze schurk te werk gaat is dan wel weer even anders dan normaal.

Aan het roer van de muziek staat Hiroyuki Sawano en deze levert ook voor deze soundtrack weer super toffe muziek af, ondersteund door wat artiesten zoals Aimee Blackshleger en Mika Kobayashi, de laatste die de inmiddels iconische lied ‘Before My Body Is Dry’ zong voor deze serie.

Rode oortjes

Kill la Kill is een toffe anime die elke actieliefhebber gezien moet hebben. Daarbij moet wel gezegd worden: Kill la Kill is een anime die je moet liggen. Het is erg over de top, er is veel fanservice en sexueel getinte content komt ook her en der voorbij. Het is dus niet een anime die geschikt is voor de jongere kijkers, en ook niet voor de preutse mensen onder ons. De serie steekt overigens enorm de draak met de Japanse mediawet omtrent het censureren van sexuele content.

Edele delen zijn weliswaar netjes gecensureerd, maar dan wel op zo’n manier dat er enorm veel aandacht getrokken wordt naar de gecensureerde delen d.m.v. bijv. felroze lichten die er vanaf schijnen. Ook is het een parodie op fanservice, omdat de fanservice letterlijk deel uitmaakt van het verhaal, in plaats van bepaalde karakters schaars gekleed zijn om gewoon maar schaars gekleed te zijn.

Als je langs dit alles kijkt is het een super goede anime met een tof verhaal. Pak ook trouwens de OVA mee, want de OVA knoopt de (weinige) losse eindjes van het verhaal aan elkaar!

Review 0
8.2 / 10 Score