Blog header Kiznaiver anime review.

Kiznaiver (Anime Review)

Kiznaiver van studio Trigger beloofde weer een visueel spektakel te worden met een uniek plot en aparte personages! Geïntrigeerd door het concept en de trailer konden wij niet wachten om aan deze serie te beginnen. Maar of we aan het einde nog zo enthousiast waren…?

Katsuhira Agata is een rustige en gereserveerde tiener die geen pijn meer kan voelen, of vrijwel niet meer. Zijn beste jeugdvriendin Chidori Takashiro kan zich nog herinneren dat Katsuhira niet altijd zo was en is vastbesloten hem te helpen. Hun vriendschap komt echter in een heel ander licht te staan wanneer zij, samen met vier andere tieners worden ontvoerd en in het geheim worden aangesloten op het “Kizuna Systeem” en ze zogenaamde Kiznaivers worden.

Doordat ze nu verbonden zijn aan dit systeem zijn ze ook aan elkaar verbonden door middel van pijn. Voelt één van hen pijn, dan delen ze deze met z’n allen. Eveneens met wonden en emotionele pijn. Ze zijn de proefpersonen in een grootschalig onderzoek voor de wereldvrede. Het idee is namelijk dat, wanneer je elkaars pijn voelt je de andere persoon beter kunt begrijpen, meer begrip toont voor hem of haar en je meer bewust bent van het effect van je eigen acties op andere mensen.

Nu ze zo nauw met elkaar verbonden zijn moeten ze hun ware zelf laten zien en leren om te gaan met deze vreemde verbintenis. Niet iets wat altijd even makkelijk gaat wanneer je er onder andere een vechtersbaas, masochist, en pestslachtoffer met elkaar verbonden zijn…

Uniek plot, slechte uitvoering

Kiznaiver heeft een vrij uniek plot dat zeker mijn interesse heeft weten te wekken. Ik was vooral benieuwd hoe het verhaal zich zou ontwikkelen, zouden ze mensen het accepteren? Zouden ze alles doen om er vanaf te komen? Zou het wereldwijd ingezet gaan worden? Al deze vragen en meer kwamen meteen in me op en maakte me enthousiast om te beginnen.

Dit enthousiasme was echter van korte duur. Kiznaiver draait namelijk om mensen, om menselijke relaties en het bereiken van wereldvrede door een dieper begrip voor elkaar. Het begrijpen van elkaars pijn zowel fysiek als mentaal. Alles draait om mensen en juist daarom is het zo belangrijk dat je geloofwaardige personages neer zet. Karakters waar je jezelf in kunt herkennen of waar je op z’n minst bij kunt meeleven. De karakters uit Kiznaiver waren echter stuk voor stuk karikaturen, slechts komische weerspiegelingen van overdreven stereotypes die tot op de kleinste details uitermate voorspelbaar waren.

kiznaiver-24-3

Hierdoor verloor ik al snel enige interesse in het welzijn van onze hoofdpersonen en wat er verder zou gaan gebeuren. En daar erger ik me best wel aan. Want het plot was er, de studio was er, de visuals waren, in het kort: de potentie was er en toch werd er een lachwekkende bende van gemaakt. Eerst hoopte ik nog dat het simpelweg een kwestie was van de eerste afleveringen door komen, dat het daarna wel bij zou trekken, maar jammer genoeg bleven ontwikkelingen oppervlakkig en was de interactie tussen personages eerder vermoeiend dan leuk om naar te kijken.

Wellicht als de serie zich niet had gepresenteerd als een sci-fi drama maar meer als een (sci-fi) komedie dat ik er dan anders tegenaan zou kijken. Maar voor een serie die een serieuze toon wil zetten hebben ze de plank, zeker qua personages flink misgeslagen.

Niet meer dan mooie plaatjes

Gelukkig maakte de visuals een hoop goed. Want dat is waar je gelukkig wel de ervaring en potentie van studio Trigger duidelijk terug zag komen. De animatie was goed gedaan (niet super) maar vooral het kleurgebruik was top! Het geheel zorgde voor een stylish look-and-feel die strak in elkaar zat. Ook de muziek sloot hier goed op aan. Hoewel ik me goed kan voorstellen dat niet iedereen te spreken is over de muziek, die soms nogal tegenstrijdig was. Voor mij pakte dit echter goed uit en maakte het de anime weer een stukje beter.

Desalniettemin zou ik niemand echt aanraden Kiznaiver te kijken. Zo dramatisch slecht is die niet en wellicht dat je als die-hard otaku of studio Trigger fan gewoon alles mooi vindt en wilt zien maar geloof mij, er zijn veel betere anime om te kijken binnen dit genre. Denk bijvoorbeeld aan Kokoro Connect. Het mist wellicht wat van de flair maar daarentegen krijg je wel sterke personages en een goed verhaal.

Kiznaiver
6 / 10 Score
Personages4