Anime Review: Mushishi

Anime Review: Mushishi

Episodes: 26

Genre: Adventure, Fantasy, Historical, Mystery, Seinen, Slice of Life, Supernatural

Aired: 23 oktober, 2005

Mushishi is zo’n anime waarvan je niet precies weet wat je kunt verwachten wanneer je er aan begint, maar welke je na de eerste minuten al volledig in zijn macht heeft en je gewoon niet anders kunt dan verder kijken. De eenvoud waarmee deze serie haar verhaal vertelt is ongekend krachtig en weet je door het originele concept en serene artwork in één keer te boeien en mee te slepen in de mysterieuze wereld van de “Mushi-shi”.

Deze raadselachtige wezentjes zijn niet geheel van deze wereld en toch maken ze er een belangrijk onderdeel van uit. Zonder dat we het zelf door hebben beïnvloeden ze het leven mensen over de hele wereld. Soms ten goede, soms ten kwade. De Mushishi zijn immers niet goed of kwaad, ze hebben geen vaste vorm en komen in allerlei soorten voor en proberen slechts te bestaan op hun eigen manier.

Ginko is een mens en weet maar al te goed van het bestaan van de mushishi en reist de hele wereld over om achter hun geheimen te komen en waar nodig de mensen te helpen om van de mushishi af te komen of mensen te leren hoe ze met hen kunnen samen leven.
mushishi-04-bd-720p-x264-aac-mkv_snapshot_21-15_2014-08-20_00-09-26

mushishi02jd3

Ginko beleeft geen episch groot avontuur met een echt begin en een echte einde in plaats daarvan is de serie episodisch ingesteld en maken we al in de eerste aflevering kennis met Ginko en de bijzondere wezentjes, de mushishi. Wat volgt is een mysterieus avontuur diep in het bos met een ambitieuze en weinig ervaren sake brouwer die op zoek gaat naar de ultieme sake. Een volgende aflevering bevinden we ons echter op het strand waar mushishi voor problemen zorgen voor de dorpelingen in de buurt. Zo belanden we elke keer ergens anders terwijl we Ginko volgen op zijn reizen om meer te weten te komen over deze bijzondere levensvormen.

En hoewel de eerste aflevering prachtig is om te zien is niet alles is echter even mooi, soms belanden we in heftige situaties met beelden die je soms even doen rillen maar ook dat is onderdeel van de mushishi. Soms sereen en schitterend, andere momenten duister en gevaarlijk.

Wat vaak voorkomt bij korte verhalen of episodische series is dat ze al snel op elkaar gaan lijken en dat er weinig variatie inzit. Niks is minder waar voor Mushishi welke elke aflevering weer met een volledig nieuw concept op de proppen komt. Wellicht dat sommige mensen een echt plot missen in deze serie maar persoonlijk vond ik het perfect! Elke keer een losstaande aflevering met een nieuw avontuur dat elke keer wist te verwonderen.
Mushishi-03

07141f3424e7

Er wordt inspiratie gehaald uit de talloze legenden en volksverhalen over spoken, demonen, yokai en andere mythische wezens en gebeurtenissen maar er wordt een geheel eigen draai aan gegeven. Geen enkel moment is er echt te voorspellen wat er gaat gebeuren en wordt je elke keer weer getrakteerd op nieuwe verrassingen van de mushishi, nieuwe personages en nieuwe levenslessen. Allemaal vorm gegeven door middel van uitstekende animaties en schitterende landschappen.

Want wat is de animatie toch goed! Het is wellicht soms wat simpel en je zult geen over-the-top knalscenes tegen komen maar juist door de eenvoud is alles zo prettig om te kijken. Beelden van weelderige bossen waar druppels langzaam op de bladeren vallen, golven die komen binnen rollen, of wolken die langzaam voorbij komen drijven helpen mee in het schetsen van deze bijzondere wereld en weten de sfeer en setting van de serie perfect weer te geven.

Ook de mushishi in al hun soorten en maten worden telkens mooi geanimeerd. Soms als stromende gouden linten, dan weer als duistere en donker vormen die je moeilijk kunt plaatsen maar telkens op zo’n manier gemaakt dat ze indruk maken zonder daarvoor heel hard hun best doen. Zoals ik een andere reviewer heb horen omschrijven is het simpelweg een “ontspannen” anime om te kijken. Eentje die je niet vermoeid maar vermaakt zonder extreem te worden.

mushishi-900x506

aqv0rHP

Het enige echte minpunt aan deze serie vind ik de characters. Hoewel Ginko zelf goed uitgelicht wordt (ook al blijft veel van zijn achtergrond mysterieus) zijn de overige characters niet altijd even interessant. Buiten dat hun artwork en animaties niet altijd even goed zijn zou het ook prettig zijn geweest als je zo nu en dan wat meer originaliteit in de character designs had gezien of dat bepaalde personages wat vaker zouden terug komen. Sowieso zou het niet verkeerd zijn geweest om bepaalde episodes wat meer te verspreiden maar wat dat betreft is deze anime zeer trouw gebleven aan de manga door daadwerkelijk maar één verhaal per keer te vertellen.

Daarentegen was het ontzettend verfrissend om eens een serie te bekijken die niet vol zat met de stereotype characters die we tegenwoordig zoveel zien. Geen over-the-top bubbly personages, geen sarcastische en coole jongens, of enorme fanservice characters. In plaats daarvan zien we normale mensen die in abnormale situaties terecht komen vanwege de mushishi.

Mushishi is dan ook een ijzersterke verzameling van korte verhalen met Ginko en mushishi als de enige constante door deze verhalen heen. Maar dat is absoluut geen straf aangezien elk verhaal je weer van begin tot eind weet te boeien! Ben je er nog niet van overtuigd dat je Mushishi echt eens moet kijken? Lees dan eens één van de tientallen lovende reviews over deze fantastische serie op o.a. IMDB en Crunchyroll. En mocht je na het zien van het eerste seizoen verlangen naar meer? Dan is er ook nog een tweede seizoen ‘Mushishi Zoku Shou’ wat zo mogelijk nóg beter is dan de eerste (ja, echt waar).

Anime Review: Mushishi
8.5 / 10 Score
Verhaal10