Anime Review: Non Non Biyori

Image via Entravity

Anime Review: Non Non Biyori

Genres: Comedy, School, Slice of Life, Seinen

Release date: 8 oktober 2013

Ken je dat? Je woont in “the middle of nowhere” in een soort van boeren- 3 etage woning. Er is bijna niets te doen, geen bar, geen winkels, geen vermaak. Je moet alles zelf verzinnen met dezelfde mensen die je elke dag ziet. Op de bushalte naar school, op school zelf, daarna samen weer naar huis en samen huiswerk maken. Misschien nog wat eten en tijdens het uitbuiken napraten over wat er allemaal is gebeurd die dag. Komt het je gedeeltelijk bekend voor? Nou, de nieuwe anime serie: Non Non Biyori heeft al deze facetten van het leven in een plattelandsdorpje!

Hotaru Ichijou is net verhuisd van Tokyo naar het kleine dropje wegens het werk van haar vader. Op de eerste dag van haar nieuwe school ontmoet ze haar klasgenoten: De enthousiaste maar ook lichtelijk luie 1e -jaars middelbare scholier Natsumi Koshigaya. Haar 2e -jaars oudere, maar kleinere en schattige zus Komari Koshigaya. De 1e -jaars basisscholiere Renge Miyauchi, die ondanks haar serieuze blik er niets aan kan veranderen dat ze nog erg aandoenlijk is. En de niets-zeggende (letterlijk!) 3e –jaars middelbaar Suguru Koshigaya, de oudere broer van Natsumi en Komari.

En wat blijkt, ze zitten echt met z’n allen in dezelfde klas, de hele dag! Of het nu geschiedenis, muziekles of gymles is. Dankzij dit bijzondere voorval zou het voor de lerares erg moeilijk zijn om iedereen waardig iets bij te spijkeren, en daarom komt er veel zelfstudie aan te pas. De lerares, die de oudere zus van Renge blijkt te zijn, zit er dan ook voornamelijk bij als een niet zo charmant muurbloempje die eigenlijk alleen maar moet opletten of ze hun opdrachten voor de dag af krijgen. Onderwijl doet ze graag een dutje.

Image via myanime

Image via myanime

Hoewel de OP van de anime een vrolijk pop/rock deuntje van nano RIPE is, begint de openingsscène met een flauw deuntje wat aangevuld wordt met de blokfluit van Renge. Dit zet wel gelijk de toon over hoe hun dagelijks leven soms kan aanvoelen. Voor mij viel het, als het gevoel van een relaxte zomerdag op de heide. Maar ik snap best dat het voor iemand anders kan klinken, alsof hun leventjes saai en traag zijn. Het ligt een beetje aan je eigen bui, denk ik.

De serie draait voornamelijk om de avonturen van de 4 meiden, maar wellicht zal dit in de volgende afleveringen nog gaan veranderen. Het laat zien dat het leven op het platteland ook bijzonder en leuk kan zijn. Van het lopen naar een bergtop met een prachtige bloesemboom, tot het bezoeken van de snoepwinkel in het nabij gelegen dorpje. Met een gezonde dosis vrolijkheid, lol en wat fantasie kan je een heel eind kan komen. Een charmante en grappige serie voor vele leeftijden.

またねーにゃん!

Eindoordeel
7.5 / 10 Score