Anime Review: Osomatsu-san

Image via osomatsusan

Anime Review: Osomatsu-san / Mr. Osomatsu / おそ松さん

Episodes: 25

Genre: Comedy, Parody

Aired: 6 oktober, 2015

Tijdens mijn laatste trip naar Japan en Tokyo was het uiteraard weer onmogelijk om mij niet te vergrijpen aan al het leuks wat er uit de Gacha Gacha en UFO catchers te halen viel. Zeker 1 keer per maand komen er in de UFO catcher grijpautomaten weer een nieuwe lading prijzen bij.

Terwijl ik mij hart nog aan het ophalen was aan alles wat met Neko Atsume te maken had, werd er verschrikkelijk veel reclame gemaakt voor een bepaalde anime. Op dat moment had ik nog geen idee van over welke serie het ging. En om eerlijk te zijn, de karakters trokken mij in het begin ook helemaal niet. Osomatsu-san, stond er als titel.

Twee dagen later keerde we terug naar Akihabara om een laatste rondje geluk te beproeven. De prijzen in de UFO-kasten waren inmiddels veranderd naar de nieuwe maand, en het was nog drukker dan normaal. Het bleek dat de nieuwe prijzen voornamelijk van de anime Osomatsu-san waren. En blijkbaar wilde veel, heel veel mensen wel een prijsje van de serie winnen. Om mijn eigen nieuwsgierigheid te lijf te gaan ben ik, toen ik weer terug kwam was Nederland, de serie direct gaan kijken om te ontdekken waar het enthousiasme voor de serie vandaan kwam.

Laat ik even beginnen met de opmerking dat deze serie eigenlijk een soort van vervolg is zijn voorganger uit 1966. De serie heette toen nog Osomatsu-kun en was een uitgave naar de gelijknamige manga van bedenker Fujio Akatsuka. De serie gaat over een 6-ling die niet kunnen overleven zonder het uithalen van streken en kattenkwaad. In 1988 werd er een tweede series geproduceerd door dezelfde animatie studio die de hedendaagse versie heeft gemaakt.

Image via hatenablog

Image via hatenablog

De nieuwe serie werd ontwikkeld als viering voor het 80-jarig bestaan van de originele. Inmiddels zijn de jochies echte mannen geworden en ergens in de 20. Nou ja, echte mannen. Ze wonen wel nog steeds met zijn allen in hun ouderlijk huis, hebben geen werk en dus ook geen inkomsten. Ze verdoen hun tijd met het zitten (lees: hangen) om de dezelfde tafel, net als 20 jaar geleden.

Als ze erachter komen dat ze opnieuw in hun eigen anime mogen verschijnen zien ze hun saaie leventje verdwijnen als sneeuw in de zon. Maar wat ze vergeten is dat de laatste keer dat ze op TV waren meer dan 25 jaar geleden was. De humor van de huidige generatie is veel anders geworden dan die van toen, en omdat ze nu volwassen zijn geworden zijn ze zelf ook veranderd.

Image via nijimen

Image via nijimen

Bij elke aflevering proberen de mannen hun best te toen om de huidige generatie een lach op het gezicht te toveren. Dit gaat gepaard met veel slapsticks, parodieën op andere anime en schunnige sketches. Osomatsu-san is verbazingwekkend grappig. Je kan merken dat de producers goed kunnen inspelen op de wensen en humor van deze tijd.

De sketches en parodieën zijn zeer vermakelijk. Het gebeurd mij niet zo snel dat ik echt, heel erg moet lachen om een scene in een anime. Maar deze serie slaagt hier zeker in! De animatie zelf is erg fleurig, maar soms ook duister. Dit ligt voornamelijk aan de sketch zelf, die trouwens erg herkenbaar zijn (zoals bijvoorbeeld een toegepaste scene uit de horrorfilm: Saw).

Image via torotter

Image via torotter

Om vast te houden aan de originaliteit van de serie heeft de animatie studio ervoor gezorgd dat alle hoofd-karakters dezelfde tekenstijl hebben als 80 jaar gelden, ze hebben alleen gekozen voor fellere kleuren en zijn ze volwassener.

Wel even een tipje uit voorzorg: Omdat de jongens nu echte mannen zijn geworden is niet alle humor in de serie meer bestemd voor de hele jonge kijkers. Er komen regelmatig seksueel getinte opmerkingen en ietwat donkere scenes in voor. Ook moet je in staat zijn om de Japanse manier van komedie er in te kunnen terugvinden. Als je dit een beetje herkend, houd van slappe humor, en hier een daar een stoute opmerking, dan is deze serie zeker het kijken waard!

またねーにゃん!