ANIME REVIEW: OVERLORD

Overlord (Anime Review)

Overlord is een Japanse serie die al een tijdje bestaat en in 2012 begon als een light novel en waaraan momenteel nog steeds gewerkt wordt! In 2014 begon het Japanse magazine Comp Ace met het publiceren van de manga versie. En halverwege 2015 kwam animatiestudio Madhouse (van o.a. One Punch Man) met de Overlord anime. Het is inmiddels al weer even geleden dus dat de anime uitkwam. Maar met de komst van twee nieuwe Overlord films die de gebeurtenissen van de anime recappen, is het een mooi moment om de anime eens onder de loep te nemen!

DMMORPG

Overlord speelt zich af in de gamewereld van Yggdrasil. Dit is een Dive Massively Multiplayer Online Role Playing Game ofwel DMMORPG die uitkwam in het jaar 2126. Het was een bijzondere game in zijn soort vanwege het feit dat spelers vrijwel alles konden maken en doen in het spel. Het was een groot succes maar 12 jaar later worden de servers van de game offline gehaald en besluit een hardcore Yggdrasil-speler met de username Momonga een laatste eer aan de game te bewijzen door tot het offline gaan van de servers ingelogd te blijven.

Momonga is tevens leider van de guild Ainz Ooal Gown, één van de sterkste guilds in de game. Lid van de guild werd je niet zomaar, je avatar moest er onmenselijk uitzien en je moest natuurlijk een sterke speler zijn. Er waren in totaal 43 leden in de guild, waarvan er na 12 jaar nog maar 4 over zijn; de rest is gestopt vanwege verplichtingen in het echte leven. Momonga blijft uiteindelijk een paar minuten voordat de servers offline gaan in zijn eentje over.

Een game zonder einde?

Maar als de servers uiteindelijk afgesloten worden, merkt hij iets vreemds: hij zit nog steeds in de game, maar de normale gamefuncties zoals chatten en uitloggen werken niet meer. Ook komen de NPC’s die zijn guild tot zijn beschikking heeft, ineens echt tot leven. Zij behandelen hem als hun absolute leider, een rol die Momonga besluit serieus te nemen en probeert met zijn NPC’s onder de naam Ainz zijn naam te verspreiden in de wereld, in de hoop dat er nog andere spelers zijn die zijn (guild)naam herkennen.

NPCs

Momonga/Ainz was één van de sterkste spelers in de game, en al zijn attributen, in-game eigendommen en status als guildleider zijn niet veranderd nadat de servers offline gingen. Wel merkt hij dat zijn menselijke eigenschappen zoals emoties automatisch gedempt worden als deze de overhand krijgen, waardoor hij eigenlijk altijd kalm en koel blijft.

Ook de NPC’s die loyaal zijn aan hem zijn veel sterker dan de gemiddelde persoon die in deze wereld te vinden is. Toch is Ainz voorzichtig met het laten zien van zijn immense krachten, want hij is bang dat er nog iemand is die sterker is dan hij. Toch besluit hij om iedereen die hem in de weg zit uit te roeien, en is hij niet beroerd andere personages te manipuleren en te gebruiken als pionnen in zijn eigen plannen.

Eindbaas als hoofdpersoon

Ainz ziet er op het eerste gezicht totaal niet uit als de hoofdpersoon. Sterker nog, je zou zeggen dat hij zo de laatste eindbaas kan zijn van de game. En in een paar opzichten heeft hij zeker de motieven van een echte villain, zoals het redden van een dorp puur omdat het hem goed uitkomt. Hij is eigenlijk best egocentrisch en daardoor lopen bepaalde dingen in zijn eigen plannen mis. Ook doordat zijn eigen emoties worden gedempt, verliest hij langzaamaan zijn eigen menselijkheid.

Toch heeft hij zijn goede kanten. Hij is erg slim en spreekt uit ervaring. Hij spreekt ook veel waardering uit voor zijn vrienden waarmee hij het spel speelde en vindt hij het onethisch om NPC’s van zijn vrienden zomaar aan te passen. Maar ook doordat je veel innerlijke monologen over hem te zien krijgt waar hij reageert op de wereld als de normale menselijke speler die hij eigenlijk is, ga je toch met hem meeleven en komt hij geloofwaardig over. Al is zijn entourage jammer genoeg wat minder goed uitgewerkt.

Screen Shot 2017-02-26 at 18.40.01

Al zijn NPC’s hebben wel een unieke karaktertrek; zo is Demiurge bijvoorbeeld heel erg analytisch en neemt Albedo haar rol als manager van alle NPC’s in Nazarick erg serieus. Maar allemaal zijn ze extreem loyaal aan Ainz, en voeren ze alle bevelen zonder vragen uit die Ainz aan ze geeft.  Veel van die NPC’s komen niet verder dan gewoon simpelweg doen wat Ainz van ze wil en Ainz de hemel in prijzen als meest geweldige leider ooit. Sommige supporting characters zoals Albedo en Narberal zijn iets beter uitgewerkt omdat ze simpelweg meer screentime hebben, maar ze blijven toch redelijk oppervlakkig.

Gevechten op de tweede plek

Je zou denken dat een verhaal met een übersterk hoofdpersonage saai zou zijn omdat hij al zijn vijanden makkelijk aan kan. En ja, het is inderdaad zo dat het gros van iedereen die het tegen Ainz moet opnemen geen schijn van kans maakt. Maar het verhaal draait niet zo zeer om het verslaan van een groot kwaad, maar juist een plek weten te vinden in een nieuwe vreemde wereld terwijl je ook nog een leider moet zijn voor een groep “mensen”. Het verhaal is redelijk uniek, zeker als je bedenkt dat het vanuit uit de kant van de indringers wordt verteld en niet vanuit het gebruikelijke perspectief van degene die aangevallen wordt.

Screen Shot 2017-02-26 at 16.38.34

Qua animatie zit het ook wel goed. Het is een mix tussen 2D en 3D graphics. Het ziet er allemaal wel netjes uit maar niks buitengewoons. Bereid je trouwens voor op veel bloed. De anime schroomt zich er niet voor om het afhakken van hoofden en het verliezen van ledematen on-screen in alle geanimeerde glorie te laten zien. Dit is zeker geen serie voor jonge kijkers.

De muziek is wat minder, ik kan me eigenlijk geen bepaalde deuntjes zo herinneren. Niet dat het slecht is, maar het is gewoon niet memorabel. Desondanks is deze anime absoluut het kijken waard! Het is wel te hopen dat er een tweede seizoen gaat komen, aangezien het verhaal lang niet afgelopen is na episode 13. De twee recap films die er aankomen doen in ieder geval de hoop aanwakkeren!

Overlord
7.6 / 10 Score