RideBack (Anime Review)

Jaren geleden kwam ik een dvd cover tegen van een meisje die iets bestuurde dat leek op een rode motor. Ik was er gelijk helemaal weg van, maar heb hem destijds toch laten liggen. Uiteraard met veel spijt achteraf, met name omdat ik de naam was vergeten… Vorig jaar kwam ik hem echter weer tegen, dit keer als blu-ray en ondanks het wat hevige prijskaartje heb ik hem toch maar aangeschaft. Puur en alleen omdat ik de cover zo tof vond. Toch had ik er alle vertrouwen in dat ik er van zou gaan houden. Maar was het uiteindelijk toch een miskoop?

Absoluut niet! Want hoewel ik nu wat op de zaken vooruit loop is RideBack van begin tot einde een aangrijpend en spannend verhaal. Het zit bomvol actie en mysterie, maar ook een flinke dosis drama en humor. Het is echt een mix van genres en interesses want alles van robots tot motorsport komt er voorbij. Laat me je meenemen op een rit die je niet snel meer gaat vergeten!

Heldin op wielen

Rin was ooit een gevierde ballerina, maar na een ernstig ongeval was ze de ballerina wereld niet meer voor haar weggelegd. Ze is op zoek naar een nieuwe plek en vindt deze op onverwachte plek.

Want op een doodgewone schooldag komt ze ineens een bijzonder voertuig tegen. Een zogenaamde RideBack. Aangemoedigd door de eigenaren van deze RideBack durft ze het aan een testritje te proberen. En wat blijkt? Rin is een natuurtalent! De bijzondere techniek achter de RideBack is sterk afhankelijk van de kwaliteiten en mogelijkheden van de bestuurder en haar ballerina vaardigheden blijken een groot voordeel te bieden.

Ineens heeft Rin weer een nieuwe plek gevoelen om zich verder te ontwikkelen en thuis te voelen. Maar nog belangrijker, ze heeft het idee dat ze weer echt wat kan gaan bijdragen aan de wereld om haar heen.

Niet lekker uit de verf

De anime maakt gebruik van 3D renders in bepaalde settings, zoals locaties, het weer en de RideBack zelf. Vaak ziet dat er schitterend uit maar her en der laten ze ook flinke steken vallen.

Het gebruik van 3D was in 2009 niet meer nieuw en er zijn tal van betere voorbeelden met dit gebruik, want soms komen zelfs de 3D renders/modellen niet lekker uit de verf. Meest storende was echter het soms droppen van de framerate wat zorgde voor schokkerige beelden. Dit komt helaas wel vaker voor in de anime industrie, maar in RideBack was het op sommige punten erg storend.

Ook qua soundtrack had ik misschien zelf wat andere dingen willen zien. De muziek is eigentijds en speelt goed in op de momenten uit het verhaal. Al is het duidelijk dat de muziek niet perse op de voorgrond staat. Vaak dient het echt enkel als momentje tijdens een spannende of emotionele scene.

Het voelt meer als een “after thought” dan een aspect weer veel aandacht aan is besteed. Ontzettend zonde want het verhaal zelf is ontzettend goed in elkaar gezet.

Een hele goede rit

Dit begint al met de manier waarop de RideBack’s worden geintroduceerd. Deze bijzonder machines zijn een mix tussen slimme AI Robots en motoren. Je kunt ze upgraden qua techniek, maar belangrijker is de persoonlijke connectie de RideBack opbouwt met de bestuurder.

Hierdoor zie je de connectie tussen Rin en haar RideBack groeien waardoor je niet de impressie krijgt dat het voertuig zomaar van alles kan, en dat Rin niet gelijk al een heldin is. Met name tijdens de races is het erg gaaf om te zien hoe dit zich telkens weer ontwikkelt.

Dit maakt de anime heel prettig om naar te kijken, het is een mooie combinatie van character en story development.

Screenshot uit de anime RideBack.
Screenshot uit de anime RideBack.

Maar ook de personages en gebeurtenissen eromheen zijn om strakke wijze neergezet. Alles en iedereen dient een functie en wordt op de juiste wijze uitgediept. Hierdoor raak je steeds verder verbonden met het verhaal en de personages. Daarbij wordt ook Iedere personage is er dan ook echt altijd bij betrokken van alles wat er speelt en maakt het makkelijker om zich in iedereen in te leven.

Uiteraard draagt ook de wereld waar het verhaal zich in afspeelt hier aan bij. Want hoewel RideBack zich in de toekomst afspeelt is deze toekomst niet heel anders dan wat we nu kennen. Wel zijn er geavanceerdere technische snufjes (zoals een hele dunne mobiel in de vorm van een soort USB-stick) maar het gros is steeds herkenbaar, en te vergelijken met de wereld van het heden die wij kennen.

Een slimme zet, want zo ontstaat er ook het dilemma tussen mens en machine. Gaan we niet te ver? Gaat de machine de mens ooit vervangen? Waar mogen we artificiële machines eigenlijk voor gebruiken? Alhoewel deze vragen niet de hoofdzaken vormen zijn het wel problemen die de personages tegenkomen. Zo wordt Rin met haar RideBack gezien als een terrorist, o.a. vanwege de onnatuurlijkheid van de RideBack en haar acties.

Remmen los

Alhoewel er een doorlopend conflict ontstaat is iedere episode best wel een eigen verhaal. Zo heb je niet het gevoel alsof je naar een hele lange film kijkt, iets wat bij heel veel andere anime wel het geval is. Iets wat niet erg is, al helemaal omdat RideBack met 12 episodes in vergelijking best kort is.

Maar het geeft RideBack een frisse dimensie en krijg je veel vaker diverse kanten van de situaties te zien. Het studentenleven, de RideBack club, het gevaar met de terroristen, het krijgt allemaal hun eigen plaatst in de anime die je per aflevering kan ontdekken. Dus qua verhaal en opzet heb ik er vrijwel niks op aan te merken.

Screenshot uit de anime RideBack.

De personages zijn altijd interessant, kleurrijk en levendig, Niet iedereen heeft per definitie nut in de anime maar ze zijn wel altijd betrokken en leven echt mee met Rin en haar belevenissen. Dit maakt het allemaal realistischer en is het niet een eenzijdig verhaal wat je krijgt te zien. De makers laten letterlijk de remmen zoals en blijven niet alleen bij herkenbare elementen die je in andere anime zou verwachten qua robots, artificiële life en character development. Het is ook mooi hoe de anime het verhaal laat bepalen door Rin, het voelt totaal niet aan alsof het al voorgeschreven is als een pad die het hoofdpersonage de juiste richting in stuurt. Dus op die manier kom je als kijkers altijd wel voor verrassingen te staan.

Een knaller van een anime op hoge snelheid

Rideback is een geweldige anime die je meeneemt op de rit van je leven. Ik was volledig geabsorbeerd in de wereld van scheurende RideBack’s en de talloze lagen die de anime met zich meebrengt. Is het niet in het dagelijks leven of de races, dan is het wel in het achterliggende gevaar van de terroristen, of een vrouw die weer een nieuwe plek in het leven probeert te vinden.

Het is misschien een gewaagde uitspraak maar qua insteek en opzet deed het me zelfs denken aan de manier waarop Studio Ghibli haar films opbouwt, maar dan in een andere setting, en episodisch. Entertainment van hoog niveau dus! Met vooral spannende, emotionele en grappige elementen. Wat mij betreft is dit een zwaar onderbelicht pareltje en zou iedereen dit topstuk moeten gaan bekijken.

Michael
michaellogmans@gmail.com

Michael is een reviewer voor The Sushi Times en geeft dan ook zijn eigen view op anime en alles wat er bij komt kijken. Het is een hectisch leven maar hij komt dan helemaal tot rust als er anime aan staat. Heel toevallig want dat brengt dan weer inspiratie om hier blogs te schrijven.