Anime Review: Rokka no Yuusha

Anime review: Rokka no Yuusha
Genre: Adventure, Action, Fantasy, Magic, Mystery
Aired: 5 juli, 2015

Rokka no Yuusha, is een anime die afspeelt in een fantasie-achtige wereld. Steeds vaker worden inwoners geplaagd door monsters en wezens die de ontwaking van de Demon God kenmerken. Dit laat de wereld niet zomaar gebeuren en de Godin van het Lot kiest daarom zes helden uit om de mensheid te beschermen en de Demon God te verslaan.

Adlet is een levendige jongeman die zichzelf de sterkste man op aarde noemt, als je hem echter zo ziet is hij nou niet bepaald het toonbeeld van een vechter of imposant iemand… Hij weet echter al snel indruk te maken door een toernooi te crashen en zichzelf daar goed op de kaart te zetten. Wanneer hij door de Godin van het Lot wordt verkozen als held is hij dan ook vastbesloten dat hij de wereld wel eventjes kan gaan redden.

Samen met een mede-held reist hij af naar het gebied waar de Demon God zou moeten ontwaken. Een trip die niet zonder slag of stoot gaat want onderweg komen ze langs allerlei dorpen die worden aangevallen door monsters en moeten ze om de haverklap hulp bieden aan mensen die halsoverkop naar veilig gebied proberen te vluchten.

Eenmaal op de plek van bestemming wordt echter pas duidelijk hoe groot hun problemen echt zijn. Niet alleen gaat de strijd heviger worden dan gedacht er blijken plots zeven helden te zijn in plaats van de zes die er volgens de legende gekozen zouden worden. Wie van hen hoort er niet tussen? Of hebben ze de legende soms verkeerd begrepen? En kunnen ze elkaar wel vertrouwen?

Het klinkt wellicht een beetje als aan fantasy cliché: een kwaadaardig wezen moet vernietigd worden door uitverkoren helden. Rokka no Yuusha is echter totaal niet cliché te noemen! Uiteraard zijn er wel herkenbare elementen uit soortgelijke series maar toch voelt het in dit geval heel anders aan. Dit heeft vooral te maken met het feit dat de serie vooral heel erg goed is neergezet. Zo zijn onze helden stuk voor stuk originele persoonlijkheden met elk hun eigen achtergrond, krachten maar ook zo hun gebreken. Daarbij staan ze niet stil maar ontwikkelen ze zich gedurende de gehele serie en ga je echt met ze meeleven.

Wel opvallend, en meteen mijn grootste punt van kritiek, is dat gedurende de serie het hele plot lijkt te verschuiven van het verslaan van de Demon King naar het puur en alleen vinden van de bedrieger. Ik vind het dan ook nogal een behoorlijke gat in het plot dat onze helden zo druk staan te bekvechten en het mysterie proberen op te slaan terwijl er nog altijd mensen sterven en ze zich helemaal niet bezig lijken te houden met het verslaan van de Demon King.

Misschien wordt dit veroorzaakt door een tekort aan episodes of er snel doorheen willen gaan maar het plot blijft hierdoor wel iets te vlak. Ontzettend zonde van de verder zeer interessante personages en de verhaallijn waar we in eerste instantie mee te maken krijgen.

rokka-no-yuusha-episode-1-04-41_2015-07-13_00-36-26

Ook qua animatie is de serie af en toe wat vlak en simplistisch maar dat is eigenlijk een beetje de standaard geworden van anime van nu. Dat neemt niet weg dat het ook hier jammer is dat men, zeker bij vechtscenes af en toe wat sloppy wordt maar ach, in het grote geheel is het niet bepaald storend te noemen. Dat gezegd te hebben ben ik over het algemeen redelijk tevereden met de artwork, in het bijzonder het design en de artwork van de characters zelf draagt hier zeker aan bij want de omgeving en setting zijn mooi en divers neergezet.

Wat wel erg storend was tijdens het kijken was de slechte CGI, ofwel de afbeeldingen gemaakt met de computer. Deze waren vaak misplaatst, zagen er over-the-top uit en deden eigenlijk af aan het geheel.

Waar is het gezicht gebleven? En waarom zo'n groot contrast?

Waar is het gezicht gebleven? En waarom zo’n groot contrast?

Uiteindelijk heb ik dan ook erg gemengde gevoelens over Rokka no Yuusha. Aan het begin was ik erg enthousiast over de unieke setting, originele verhalen, en bijzondere personages. Al snel ging dit echter bergafwaarts doordat men afweek van het originele plot, de animatie of sommige punten te storend was, en het gewoon op alle punten nét niet wist te overtuigen. Het is absoluut geen verkeerde anime om eens te bekijken maar wat mij betreft zijn er leukere series binnen deze genres te vinden zoals bijvoorbeeld Shingeki no Bahamut, Nanatsu no Taizai, en Danganronpa.

Anime Review: Rokka no Yuusha
6.8 / 10 Score
Animatie6