Anime Review: Sakurako-san no Ashimoto ni wa Shitai ga Umatteiru

Anime review: Sakurako-san no Ashimoto ni wa Shitai ga Umatteiru
Genre: Mystery
Aired: 8 oktober, 2015

Sakurako Kujou is een twintiger met een zeer scherpe geest en een obsessie voor botten. Haar grootste passie is dan ook het onderzoeken van allerhande botten en erachter zien te komen waar ze vandaan komen. Tijdens een toevallig ontmoeting met scholier Shoutarou Tatewaki ontstaat er een partnerschap tussen de twee en gaan ze samen op pad om een aantal mysterieuze zaken op te lossen. Voor Shoutarou gaat het echter lang niet alleen om de botten en de mysteries die deze met zich mee brengen. De jonge knul is al snel hopeloos verliefd op de oudere Sakurako maar die lijkt daar niks om te geven. Haar grote liefde zijn de botten.

De serie kreeg gemengde reviews, sommige mensen waren helemaal lyrisch over Sakurako-san no Ashimoto ni wa Shitai ga Umatteiru,anderen moesten er niks van hebben, en een grote groep mensen, waaronder ikzelf, weten nog altijd niet wat we er nou echt van vinden.

Met anime series, zeker korte, zijn we vaak gewend dat we een overkappende verhaallijn hebben en moeten we het gehele seizoen kijken (soms nog meer) om tot een echt einde te komen. In dit geval staan de afleveringen echter volledig los van elkaar en wordt er in elke episode één mysterie opgelost om de volgende met een geheel nieuwe zaak te beginnen. Elke episode volgt dezelfde structuur waarbij we de eerste 5-10 minuten op een nieuwe locatie zijn waar ons duo per toeval stuit op het stoffelijk overschot van een mens. Dit kan soms ietwat gory zijn maar is niet gedaan voor shock-value. Nuttig bloed zullen wet het maar noemen.

sakurako3480.mkv_snapshot_07.18_[2015.10.22_02.35.50]

Afbeeldingen via Chikorita157.

sakurako-ep2-scr3

Afbeeldingen via Chikorita157.

Vervolgens gaan we de rest van de episode in sneltrein vaart op onderzoek en komt Sakurako-san altijd tot een wonderbaarlijke conclusie die ons verstelt doet staan van haar intelligentie. Soms zijn deze conclusies echter zo vergezocht, ingewikkeld, of lijkt het onmogelijk dat Sakurako-san deze kennis zou hebben dat het ongeloofwaardig wordt. Zelf heb ik me hier niet gigantisch aan gestoord maar ik kan me voorstellen dat dit voor een hoop mensen een enorme afknapper kan zijn. Aan de andere kant zorgt dit er wel voor dat de serie lekker vlot gaat en het perfect is om gewoon tussendoor eens te kijken, je bent immers na een klein half uurtje gewoon “klaar” met het verhaal.

Er lijkt her en der wel een hint gegeven te worden naar een onderliggende verhaallijn die te maken lijkt te hebben met Sakurako-san’s verleden en haar zoektocht naar een gevaarlijk crimineel, maar hier wordt nooit echt op ingespeeld en het blijft dan ook bij een aantal vage verwijzingen. Stiekem vind ik dit erg jammer want juist deze hints zouden een mooie rode draad kunnen zijn geworden voor dit en/of een volgend seizoen dat minder episodisch is opgezet.

maxresdefault

Wat zich wel uitstrekt over de gehele serie is de onderlinge relatie tussen Shoutarou en Sakurako en de ontwikkelingen die beide doormaken. Of moet ik zeggen, die Sakurako doormaakt. Shoutarou blijft namelijk dezelfde, hopeloos verliefde jongen, die er alles voor over heeft om tijd door te brengen met zijn crush, ongeacht wat voor vreemde dingen hij daardoor meemaakt. Sakurako daarentegen verandert steeds iets meer. Haar liefde voor botten gaat van gepassioneerd tot geobsedeerd tot ronduit eng en ondanks haar serieuze uiterlijk is ze mentaal nog niet echt volwassen te noemen.

Dit heeft wel voor enkele ergernissen gezorgd en ik had graag gezien dat de personages iets ronder werden neer gezet maar ook dit was voor mij geen enorme issue. Sterker nog, ik vond het een verademing dat Sakurako niet toch ineens voor hem zou vallen of noem maar op, dan was het weer een “standaard” romance geworden. Iets dat niet echt had gepast in deze serie.

horriblesubs-sakurako-san-no-ashimoto-ni-wa-shitai-ga-umatteiru-01-720p-mkv_snapshot_10-37_2015-10-08_22-24-59

Daarbij komt ook dat het artwork in deze serie werkelijk prachtig is. Zeker aan het begin wanneer we ten midden van de vele kersenbloesem onze personages ontmoeten wordt je meegesleurd door de mooie landschappen. Gelukkig wordt dit de rest van de serie niet minder! Qua character design had er wellicht iets meer detail in kunnen zitten, zeker met zulke achtergronden, maar over het algemeen genomen was het zeker mooi op te zien.

Ik vond het ook zeker een pluspunt dat er relatief veel aandacht aan de botten was besteedt, niet alles zat even perfect of anatomisch correct in elkaar maar zeker goed genoeg voor een serie zoals deze. Jammer genoeg kan ik dit niet altijd zeggen over de character animaties en lijken deze op sommige stukken (zeker ten opzichte van de achtergronden) nogal afgeraffeld en snel in elkaar gezet.

sakurako-ep8-scr4

Afbeeldingen via Chikorita157.

sakurako-ep8-scr2

Afbeeldingen via Chikorita157.

Wanneer ik de serie dan ook in zijn geheel bekijk kan ik niet zeggen dat ik deze nou echt goed of slecht vond. Er zaten zeker erg sterke punten aan maar ook een hoop verbeterpunten. Zo had ik toch graag gezien dat de serie iets langzamer was gegaan en wat meer een rode draad had gehad om echt te volgen en het gehele seizoen te kunnen boeien. De ontwikkelingen tussen (en van de individuele personages) Shoutarou en Sakurako had ook wat verder kunnen gaan maar dat zijn altijd dingen die moeilijk blijven in korte anime series.

Al met al denk ik dat Sakurako-san no Ashimoto ni wa Shitai ga Umatteiru zeker een poging tot kijken waard is maar, mocht je het na twee episodes nog steeds niks vinden, stop dan ook gewoon meteen want veel verandert er niet in de loop van de serie.

6.5 / 10 Score
Personages6