Anime Review: Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu

Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu (Anime Review)

Van de makers en producers van o.a. Hakuoki, Mardock Scramble, Evangelion 1.0, Erased en Death Parade kwam er begin 2016 weer een gloednieuwe serie aan! Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu brengt Rakugo, een oude Japanse performance art, weer tot leven. In een meeslepend drama over kunst, ambitie, het leven, en (verloren) vriendschap!

Uitstervende Kunstvorm

In de basis is Shouwa Genroku Rakugo een verhaal over een uitstervende kunstvorm en zij die ervoor vechten. Maar het is zoveel meer dan dat. Deze serie zal lang niet iedereen aanspreken gezien je geen flashy actie-scenes zult tegen komen, overmatige fanservice of over-the-top humor. In plaats daarvan krijg je een delicate serie met veel aandacht voor detail. Met een unieke blik op een vergane tijd, en maak je kennis met een geheel andere kant van de Japanse cultuur.

Je zult getrakteerd worden op echte rakugo (in anime vorm) met bijzondere dialogen. En een geloofwaardig en goed doordacht verhaal. Het neemt je mee in de levens van enkele mensen, die er alles aan doen hun dromen waarheid te maken en de perfecte rakugo neer te zetten.

Van crimineel naar meester

We beginnen in de jaren ’70 van de vorige eeuw, met Koji. Een jongeman die net zijn straf in de gevangenis heeft uitgezeten. Hij staat op het punt aan zijn nieuwe leven te beginnen. En heeft maar één doel voor ogen: in de leer gaan bij rakugo grootmeester Yakumo Yurakutei. Tijdens een optreden van Yakumo in de gevangenis werd Koji volledig verliefd op deze vorm van kunst en toneel. Vanaf dat moment was hij vastbesloten zelf ook een rakugo grootmeester te worden. Yakumo moet echter maar weinig hebben van de zeer enthousiaste Koji… Maar na een tijdje gaat hij overstag en neemt hem schoorvoetend aan als protegé. Vanaf dat moment krijgt Koji de naam Yotarou.

shouwa_genroku_rakugo_01_1

Yotarou trekt bij hem in een begint aan zijn lange weg en training om een rakugo meester te worden. Dit gaat echter wat anders dan hij had gedacht want zijn leermeester is moeilijk, kil en afstandelijk. Maar niet zonder reden. Ook huisgenote Konatsu maakt zijn leven er in het begin niet makkelijker op. Wat begint als een soort jaloezie groeit later uit tot een uniek partnerschap tussen de twee. Samen sporen ze Yakumo aan om meer te vertellen over zijn verleden, en meer te onthullen over de dood van zijn vriend Sukeroku.

Opgroeien tijdens de oorlog

Vanaf dat moment worden we meegenomen naar Japan voor de tweede wereld oorlog. Waar we Yakumo en Sukeroku zien als jonge jongens. Sukeroku is een vrolijke jongen zonder zorgen in de wereld, hij is erg vrij en onbezorgd en nogal ongetemd. Yakumo daarentegen is op dat moment al wat kil en afstandelijk. Hij is bitter dat zijn leven zal bestaan uit rakugo, maar tegelijkertijd is hij vastbesloten de beste te worden!

Door de jaren heen ontstaat er een bijzondere band tussen beide jongens. Ze groeien op tot jongemannen met een geheel eigen kijk op het leven en een geheel eigen aanpak voor rakugo. We zien ze met elkaar bekvechten, elkaar helemaal gek maken, en tegelijkertijd zien we vriendschap en liefde opbloeien. We zien ze elkaars falen meemaken en successen vieren, terwijl ze hun best doen iets van hun levens te maken. Beiden op hun eigen manier. Ze laten hun leven vormen door rakugo terwijl hun rakugo tegelijkertijd ook hun leven vormt.

Elke gebeurtenis en elk personage dat we tegenkomen heeft een belangrijke rol te vervullen in dit verhaal. Ook al is dat soms niet direct duidelijk. Ook de komst van geisha Miyokichi in het leven van beide heren zorgt voor een hoop nieuwe en dramatische ontwikkelingen. Deze weet de koers van hun leven sterk te beïnvloeden en wordt perfect verweven met de gebeurtenissen uit het heden.

WGk2T44
pmQywvf

We zien hoe niet alleen Yakumo en Sukeroku door de jaren heen veranderen en groeien maar ook de wereld om hun heen. De tweede wereld oorlog komt en gaat en Japan verandert. Van kimono en yukata op de straten gaan we naar westerse pakken. Pijpen worden weggelegd en sigaretten opgepakt, en televisie wordt verkozen boven rakugo. Het verval van een oude wereld en de komst van de nieuwe wereld gaat de heren niet allebei even goed af. En zorgt uiteindelijk voor een meeslepend verhaal dat je hart zo nu en dan doet opspringen, en dan weer doet breken.

Realistisch

Het gaat hier niet om spektakel of om doen wat de succesformules zeggen. We hebben hier geen opgeblazen persoonlijkheden of stereotypische anime personages maar echt realistische characters, met menselijke emoties. Ze zijn egoïstisch, neerbuigend, breekbaar en liefhebbend. Ze zijn alles wat wij ook zijn en we zien hun mislukkingen, hun triomfen, we staan achter ze terwijl ze de juiste dingen doen, en kijken met afschuw toe als we zien hoe ze fouten maken. Hun perfecties en imperfecties worden tot in detail belicht en zorgen hierdoor voor echte diepgang.

Hoewel het verhaal wellicht niet zo diep doordacht is als de characters, en het meer gaat om het vertellen van een verhaal stoort dit totaal niet. Er wordt telkens precies genoeg meegegeven om de rode draad te laten terugkomen, terwijl wij ons mee laten nemen in het verleden. Daarnaast is met veel zorg gedacht over het leven van onze personages, en de moeilijkheden die ze tegenkomen. Er zijn geen grote plot twists of vergezochte complottheorieën maar een geloofwaardig verhaal dat krachtig is door zijn eenvoud.

Geloofwaardig

Dit kwam ook duidelijk terug in de artwork voor deze serie. Welke, verbazingwekkend genoeg, door Studio Deen is gedaan. Deze studio staat over het algemeen niet bekend als een goede animator (het tegenovergestelde) maar niks is minder waar voor Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu. De animaties zijn gedetailleerd, vloeiend en perfect passend voor de sfeer en setting van het verhaal.

Rustige aarde tonen en een haast wat afgezwakte kleuren die toch helder zijn weten precies hoe ze de gevoelens en gebeurtenissen van de serie moeten versterken en zorgen voor een schitterend geheel. Alhoewel ik moet bekennen dat ook ik sommige gezichtsuitdrukking wellicht wat vreemd vond lijken op het eerste gezicht went dit al snel en voegt het juist iets extra’s toe aan de charme van deze anime.

En charme heeft deze anime meer dan genoeg! Het moet echter wel jouw soort charme zijn. Heb jij geen geduld en/of geen interesse in de fijnere aspecten van de Japanse cultuur? Of heb je niks met slow-paced series die niet leunen op spektakel maar op dialoog en de rakugo optredens? Dan zal deze anime wellicht niet voor jou zijn.

Toch moedig ik iedereen aan het eens een kans te geven, wellicht wordt je blij verrast en zul je merken dat ook jij in-time helemaal meegezogen bent in deze uitermate goede vertelling van een verloren tijdperk en een verhaal over kameraadschap, verlies, en liefde in al haar soorten en maten.

Dit artikel – Anime Review: Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu – verscheen voor het eerst op 7 juni 2016 en is voor het laatst geüpdatet op 7 juni 2020.