Anime Review: The Rising of Shield Hero

Met de komst van seizoen twee van The Rising of the Shield Hero aanstaande is het tijd de serie eindelijk eens goed onder de loop te nemen! Deze isekai kwam eind 2020 met haar eerste seizoen en wist velen te verrassen.

Want wanneer Noafumi, te samen met drie andere jonge mannen uit Japan in het mysterieuze koninkrijk Melromarc terecht komt belandt hij in een avontuur dat niet bepaald gaat zoals hij verwacht! Ondanks dat hij één van de vier ‘Cardinal Heroes’ is, staat hem een lange weg vol tegenspoed te verwachten.

Want nog voor hij goed en wel gewend is aan zijn nieuwe thuis, wordt hij verbannen en verandert zijn heldenstatus in die van een schurk. Naofumi is echter vastbesloten zijn reputatie te herstellen, en Melromarc niet zomaar over te laten aan haar lot!

Isekai met een twist

Er lijkt wat dat betreft geen einde te komen aan de populariteit van het Isekai genre. Keer op keer worden er nieuwe varianten op bedacht en ook The Rising of the Shield Hero past perfect in het straatje. Ik was dan ook bang dat er weinig verrassends meer bij zou zitten. Maar de insteek van een “held” die als zwak wordt gezien en met de nek wordt aangekeken, was ik nog niet eerder in deze vorm tegengekomen.

En wat hebben ze het goed uitgevoerd! Het pure onrecht dat Naofumi wordt aangedaan en zijn nativiteit haalden in het begin echt het bloed onder mijn nagels vandaan. Ik zat me zó boos te maken over de oneerlijkheid van alles dat hem overkwam!

Des te gaver was het om hem te zien groeien gedurende de episodes. Het langzaamaan ontdekken van zijn krachten, het leren overleven in deze wereld, en natuurlijk de ontmoetingen met zijn reisgenoten waren stuk voor stuk een genot om te volgen. Vooral het scherpe rondje, en de soms (moreel gezien) twijfelachtige keuzes van Noafumi gaven hem meer diepgang dan ik in eerste instantie had verwacht.

Niet helemaal in balans

Des te jammer is het dat de serie zo nu en dan terugvalt op het gebruik van nutteloze fanservice. Met name het lolicon/harem aspect had van mij echt niet gehoeven. Het past niet zo goed bij de rest van de toon en gebeurtenissen. Dat is uiteraard een kwestie van smaak, maar gezien de rest van de anime vind ik het een beetje misplaatst in deze isekai. Het had prima zonder gekund.

Ook de pacing in het begin van de serie is niet helemaal in balans. Zo wordt je eerst bedolven onder de informatie en gebeurtenissen, en vervallen we daarna in een reeks semi-filler afleveringen. Vooral de eeuwige miscommunicaties tussen de vier helden – en de problemen die daardoor ontstaan – worden op een gegeven moment irritant. Gelukkig wordt dit richting het einde van het eerste seizoen rechtgetrokken en weet de pacing een goede balans te vinden.

Genoeg actie

Deze minpuntjes zijn niet enorm storend, en zijn snel genoeg vergeten wanneer één van de gevechten weer begint. Want zeker later in de serie, wanneer Noafumi beter wordt met de vaardigheden van zijn schild, ben je alleen daar nog maar op het aan het letten. De aanvallen worden steeds indrukwekkender, en ook de manier waarop de rest van zijn gezelschap groeit en sterker wordt past hier perfect bij.

Dit ondersteund door de hele degelijke animatie zit je soms echt te genieten. Het animatie niveau ligt misschien niet zo hoog als bij sommige andere anime hits zoals Demon Slayer en Jujutsu Kaisen, maar het ons zonder twijfel heel degelijk, en absoluut wat je tegenwoordig van een anime verwacht! Ik kijk dan ook erg uit naar de start van The Rising of the Shield Hero seizoen twee, deze oktober.

Anime Review: The Rising of the Shield Hero
7.4 / 10 Score