TSUKUMOGAMI HASHIMASU

Tsukumogami Hashimasu (Anime Review)

In Japan bestaat er een soort wijsheid en geloof welke beweerd dat als je een object lang genoeg koestert, verzorgd en er je eigen energie is stopt, deze een eigen ziel kan ontwikkelen of kan worden bezeten door een entiteit en veranderen in een yokai genaamd tsukumogami.

Deze tsukumogami zijn zeker niet kwaadaardig maar kunnen soms wel behoorlijk lastig zijn! Ze zijn namelijk dol op het uithalen van grappen en kunnen behoorlijk ondeugend zijn. Iets wat Okou en Seiji, de twee eigenaars van een uitleen-winkel, dagelijks aan den lijve ondervinden in de series Tsukumogami Hashimasu

Historie lenen

Het is de 17e eeuw, en oud- Edo (vandaag de dag, Tokyo) is continu in beweging. Zowel de natuur als de mensen die er leven zorgen ervoor dat de stad nooit rust heeft. Overstromingen, branden, aardbevingen… Het is nooit stil in Edo! Er moet regelmatig worden gevlucht of verhuisd, en dat kost een hoop geld. Maar gelukkig heeft men hier een goede oplossing voor bedacht!

Om kosten en persoonlijk verlies te vermijden worden in deze periode winkels in het leven geroepen waar men objecten kan huren en verkopen. De spullen werden opgeknapt, beheerd en opnieuw uitgeleend. Okou en Seiji zijn beheerders van zo’n uitleen-winkel. Zij weten als geen ander hoe het is om dingen van waarde te moeten verliezen. Beide hebben tijdens een grote brand hun familieleden verloren en zijn grootgebracht als niet-bloedverwante broer en zus.

Image via pinterest

Na het overlijden van hun voogd zijn ze samen begonnen met hun winkel Izumoya. Inmiddels hebben ze een mooi vastenklanten bestand opgebouwd en worden ze door velen herkent in hun regio. Ze staan er voornamelijk om bekend dat ze hun objecten heel goed verzorgen, en dat je voor kwaliteit bij hen moet zijn.

Verzoening

De twee komen er gaandeweg achter dat hun waardevolle spulletjes een geheel eigen willetje hebben… De zorg, aandacht, en tijd die zij in hun waren steken heeft er namelijk voor gezorgd dat er tal van voorwerpen inmiddels een tsukumogami huisvesten!

In het begin hadden ze dit nog niet door! Ze zagen zo nu en dan wel vreemde lichtflitsen en hoorden rare geluiden maar helemaal plaatsen kunnen ze het niet. Dit geeft de tsukumogami de grootste lol en zijn gaan dan ook onverstoord hun gangetje in de winkel. Een plek waar ze het prima naar hun zin hebben. Het is echter niet alleen maar lol. De tsukumogami zijn vaak treurig en wantrouwen mensen. Het waren immers mensen die hen als afdankertjes weg deden, of om een andere (soms trieste) reden niet meer voor het voorwerp hebben kunnen zorgen.

Image via sumikai

Het duurt dan ook even voordat de tsukumogami hun nieuwe eigenaren voldoende vertrouwen om hun ware vorm te laten zien. Maar wanneer een reeks bijzondere voorvallen ervoor zorgen dat Okou en Seiji betrokken worden bij detectivewerk komen zij en hun bijzondere huisgenoten steeds dichterbij elkaar.

Het is in de vorm van deze detective zaken dat de serie haar episodische verhaal vertelt. Bijna elke episode vindt er iets plaats in de omgeving van de winkel waardoor (voornamelijk) Seiji en de tsukumogami op zoek moeten gaan naar een oplossing.

Plezierige geschiedenisles

Tsukumogami Kashimasu is een echte slice of life, maar dan vertelt vanuit een historisch oogpunt met bovennatuurlijke twist! Hierbij wordt veel gebruik gemaakt van een uitgebreid kleurenschema en veel felle en frisse kleuren. Het is dan ook letterlijk en figuurlijk een bonte verzameling aan karakters. Opmerkelijk is wel dat er hierbij alsnog veel aandacht geschonken is aan het accuraat weergeven van de tijd waarin zich alles afspeelt. Denk aan de vormgeving van de gebouwen en kledij zoals ze deze droegen in oud-Edo.

Wat ook erg leuk is aan Tsukumogami Kashimasu, is dat er regelmatig gebruik wordt gemaakt van vertellingen over historische Japanse figuren en gebeurtenissen. Hierdoor krijg je een mooie blik in de Japanse geschiedenis en laat het weer een hele andere kant van anime zien. Dit wordt nog eens aangevuld door het taalgebruik in de serie. Want – zeker voor mensen die de Japanse taal een beetje beheersen – is het een erg interessante serie om te volgen. Er wordt namelijk veel gesproken in wat ouder en beleefd Japans. Je kan van deze serie dus ook echt nog wat leren.

Niet perfect, wel leuk

Jammer genoeg lijkt er aan de muzikale ondersteuning minder tijd te zijn besteedt. Want naast de knettergoede OP is er weinig te zeggen over het muzikale apsect van deze serie. En stiekem is dat best zonde, want mijn inziens had dit de serie naar een volgend niveau kunnen tillen.

Wat dat betreft is Tsukumogami Kashimasu wellicht niet de best scorende anime als je puur en alleen kijkt naar muziek of animatie. Maar het luchtige verhaal, leuke personages en de manier waarop de Japanse geschiedenis is verwerkt in de serie zorgen voor meer dan voldoende vermaak! Mocht je zin hebben in een wat vriendelijkere en leerzame anime waar de slipjes en raketten je niet om de oren vliegen, dan beveel ik je Tsukumogani Kashimasu van harte aan.

Tsukumogami Hashimasu
7.6 / 10 Score
Plezierfactor7