Anime Review: Young Black Jack

Anime review: Young Black Jack
Genre: Drama, Historical, Seinen, Medical
Aired: 2 oktober, 2015

Young Black Jack is de prequel voor Black Jack, een anime serie uit begin jaren ’90 die extreem goed scoorde bij grote aantallen mensen en niet alleen omdat deze werd bedacht door Osamu Tezuka, ofwel de “God der Manga” en bedenker van o.a. Astro Boy.

Black Jack vertelde het verhaal van een eigenzinnige en buitengewoon getalenteerde dokter (zonder officiële papieren) die alles en iedereen kon genezen, voor een prijs. Het was een vrij duistere serie over de medische wetenschap, het kunnen van de mens, en het opzoeken van de grenzen van de menselijke moraliteit. Met zo’n geschiedenis heeft Young Black Jack dan ook behoorlijk grote voetsporen om in te treden!

In Young Black Jack komen we erachter hoe Black Jack is geworden wat hij is en daarvoor gaan we jammer genoeg “slechts” terug tot aan zijn studententijd. We beginnen in 1968 op een medische campus ten tijde van de Vietnam Oorlog. Studenten protesten zijn aan de orde van de dag maar een mysterieuze jonge man met zwart en wit haar en een groot litteken op zijn gezicht trekt zich hier niks van aan. Hij is volledig gericht op zijn medische boeken en het oefenen van operaties.

Wanneer een groot ongeval ervoor zorgt dat alle hulp nodig is in het ziekenhuis worden ook de dokters in opleiding gevraagd te helpen en al snel belandt deze jonge man, Hazama, tussen de gewonden en moet hij in de praktijk toepassen wat hij geleerd heeft. Wanneer er echter een gewonde jongen binnen wordt gebracht die volgens de hoofddokter niet meer gered kan worden besluit Hazama een drastische actie te ondernemen. Hij overtuigd de familie van de jongen dat hij, tegen betaling, zijn leven kan redden. Wanhopig gaan ze akkoord en gaan ze naar een verborgen kliniek van een vriend van Hazama om gebruik te maken van zijn operatiekamer.

Hier zien we voor het eerst wat er nou zo buitengewoon is aan Hazama wanneer hij op wonderbaarlijke wijze de jongen inderdaad weet te redden terwijl dit nog maar zijn eerste echte operatie is. Vol trots en blijdschap wordt het nieuws aan de familie verteld en heerst er vreugde. Al snel krijgt het geheel echter een bittere nasmaak wanneer de familie weigert te betalen, waarom zouden ze immers, als ze Hazama ook gewoon kunnen chanteren met het feit dat hij een illegale operatie heeft voltooid? Een harde levensles voor onze jonge Hazama dus.

rfzfgsg

45899c76923a52584fa647294ccf39dd476431c5bcc66

En juist deze levenslessen dragen bij aan de man die Hazama later zal worden: Black Jack. Elke episode weer komt de jonge Black Jack in een andere situatie terecht waarin zijn medisch kunnen op de proef wordt gesteld maar ook zijn menselijkheid. Sommige beslissingen lijken onmogelijk om te maken en de menselijke emoties spelen een grote rol in niet alleen zijn presteren maar ook die van zijn omgeving.

Keer op keer zien we niet alleen de moeilijkheden en mooie momenten van de medische wereld maar krijgen we ook te maken met hele menselijke problemen en diverse politieke intriges. Zo komt bijvoorbeeld de zin en onzin van oorlog aan bod en de Civil Rights Movement in Amerika. Jammer genoeg zijn juist deze zaken, die echte diepgang hadden kunnen geven, vaak erg overdreven en gehaast neer gezet.

Ook de haast bovennatuurlijke kunsten van Young Black Jack zijn af en toe te ongeloofwaardig waardoor je soms je interesse verliest, het is immers toch al wel duidelijk dat hij het wel voor elkaar krijgt. Verfrissend is daarentegen wel dat, ondanks wat je misschien zou verwachten, ook hij niet perfect is en te maken krijgt met allerhande problemen. Hij ontmoet zelfs enkele personages die hem nog behoorlijk wat leren.

maxresdefault

screen-shot-2015-11-06-at-8-46-16-pm

Toch mist Young Black Jack de diepgang die we wel vinden in Black Jack en blijft het geheel vrij oppervlakkig. Ook het tempo en het algehele verloop van de originele verhaallijn zit stukken beter in elkaar, en de prequal weet dan ook niet genoeg te boeien om het een echt goede serie te maken.

Wel een echte vooruitgang ten opzicht van Black Jack is het artwork. De ietwat overdreven cartoon stijl is veel minder aanwezig in Young Black Jack en in plaats daarvan is het geheel wat realistischer neer gezet. Personages zijn duidelijk van elkaar te onderscheiden en hebben alleen karakteristieke trekjes die ze net een stukje menselijker maken. Ook weet men op een goede manier de jaren ’60 vibe neer te zetten zonder dat het geheel ouderwets aanvoelt. Voeg daar de vaak duistere omgevingen aan toe en het geheel past perfect bij de setting van de serie.

Voor de kijker die overigens hoopt op uitvoerig uitgetekende medische ingrepen en gedetailleerde scenes van de operaties komt van een koude kermis thuis. Vrijwel nergens zie je de daadwerkelijk operaties in beeld komen, waarschijnlijk om te zorgen dat het geheel niet te bloederig zou worden. Voor mij werkte dit prima maar ik kan me voorstellen dat liefhebbers van medische series toch op wat meer details gehoopt hadden.

Young-black-jack-06

maxresdefault (1)

En ook al maken we in deze review regelmatig de vergelijking met Black Jack, Young Black Jack is prima te kijken en waarderen zonder enige voorkennis, en zal wellicht zelfs beter overkomen wanneer men het origineel niet kent. Wanneer ik dan ook objectief kijk naar de serie kan ik niet anders dan zeggen dat het niet echt een slechte serie is en zeker een goede afwisseling is voor de anime kijker die eens wat anders wil zien. Verwacht echter geen subtiliteit of echte geloofwaardigheid in deze serie.

Persoonlijk heeft Young Black Jack me, ondanks de goede artwork en intrigerende characters, niet weten te raken en blijf ik een ietwat ontevreden gevoel houden bij deze serie.

Anime Review: Young Black Jack
6.8 / 10 Score