Demon Slayer Mugen Train Anime Film Review

Demon Slayer: Mugen Train (Anime Film Review)

Eindelijk is het zo ver! Na maanden wachten mogen we nu dan ook eindelijk in de Nederlandse bioscopen gaan genieten van Demon Slayer: Mugen Train! Deze bestselling anime film heeft de wereld te over allerhande records gebroken en mag ook hier nu een poging gaan wagen. Vanaf 5 juni is deze overal in de bioscoop te bewonderen. Wij mochten echter al even genieten van een exclusieve preview en vertellen je graag wat je te wachten staat in Demon Slayer: Mugen Train!

Demon Slayer serie

Demon Slayer is een typische shounen over de coming-of-age van Tanjiro. Een lieflijke, oudere broer die alles op alles zet om zijn zusje Nezuko haar menselijkheid terug te geven, en wraak te nemen op de Demon die haar menselijkheid heeft afgepakt. Natuurlijk gaat dit niet zonder slag of stoot en komt Tanjiro voor alsmaar grotere uitdagingen te staan. Van het verkrijgen van de titel Demon Slayer, tot het ontwikkelen van zijn talenten, er staat hem een lange weg te wachten.

Gelukkig ontmoet hij nieuwe vrienden die hem helpen in zijn zoektocht, en Nezuko helpen beschermen. Ook wijze, ervaren mentoren passeren de revue. Maar de gevechten worden steeds heviger, de uitdagingen groter, en gaandeweg maken we kennis met een wereld waar niets is wat het lijkt.

Direct vervolg

Het eerste seizoen eindigde met een shot van Tanjiro en zijn vrienden die aan boord gaan van de Mugen Train, op zoek naar mede Demon Slayer Rengoku. Hij reist al enige tijd met de trein als onderdeel van zijn onderzoek naar demonische activiteit aan boord de trein. En dat is ook exact waar de film begint, direct na het einde van de anime.

Er wordt geen minuut verspild aan introducties of terugblikken op de anime, dus voor iedereen de de serie nog niet heeft gezien: zorg dat je deze eerst kijkt! Want ook gedurende de rest van de film wordt er maar weinig verteld over wat er aan vooraf is gegaan. Niet geheel ongehoord in de wereld van anime films, maar belangrijk om van te voren te weten als je een bezoekje wilt brengen aan de bioscoop.

Slaperige treinrit

Hoewel onze hoofdpersonen een slaperig treinritje tegemoet gaan belandden we zelf in een behoorlijke wervelwind aan gebeurtenissen. Van het genieten van een bentobox, tot het doorlopen van gevaarlijke droomwerelden, en uiteindelijk hevige gevechten en emotionele momenten, alles komt in een zeer rap tempo voorbij.

Hierbij had ik vooral het gevoel dat ik naar een aaneenschakeling van anime episodes aan het kijken was, in plaats van een film met één groots plot. We hebben stukje in de trein, op de trein, en buiten de trein, en elk deel had gewoon een aflevering kunnen zijn. Niet perse slecht, want het was absoluut vermakelijk, maar het miste een beetje de grandeur die ik verwacht had van een twee uur durende film.

Tanjiro show

Daarentegen was ik wel blij verrast dat de personages dit keer wat minder eendimensionaal waren dan ze in de anime soms overkwamen. Zo is Inosuke op een aantal vlakken echt een hele leuke toevoeging en heeft hij een paar krachtige scenes. Heel wat anders dan de schreeuwlelijk zonder hersenen uit de anime. Hij is nog steeds een monkey brain, maar nu wel met net wat meer diepgang en verschillende emoties.

Fans van Nezuko en Zenitsu komen echter aardig bedrogen thuis. Deze twee wordt maar weinig screentime gegund. Sterker nog, het voelde af en toe gewoon alsof ze even wat screentime kregen “omdat het moest”, dan dat ze daadwerkelijk iets toevoegden aan het verhaal. Het draait vooral om Tanjiro en Rengoku in deze film, met wat mooie momenten voor Inosuke. Stiekem best jammer wat in de anime draait het juist vooral om Tanjiro en Nezuko te samen. De dynamiek van deze twee mist in de film volledig.

Geen meesterwerk

De Demon Slayer: Mugen Train film laat me dan ook achter met dezelfde nasmaak als de serie zelf dat deed. Visueel schitterend, maar qua inhoud mist er “iets”. En toch kun je niet stoppen met kijken. Want wanneer de actie losbarst en de explosieve gevechten van je scherm afspatten ben je al die minpunten weer vergeten. De plaatjes zelf zijn voldoende om je de wereld volledig in te trekken en niet zoveel meer te geven om de rest.

Over het algemeen weet Demon Slayer zichzelf prima neer te zetten als een degelijke shounen. Ik blijf alleen het gevoel houden (net als bij de serie zelf) dat het beter kan. Dat als de schrijvers iets meer aandacht zouden besteden aan de samenhang van het verhaal, en de personages beter neer zouden zetten, je van een goede anime naar een meesterwerk gaat. Want aan visueel spektakel ontbreekt er helemaal niets, en een bioscoop bezoekje om deze film op het witte doek te bewonderen is het meer dan waard.

Zelf zien?

Demon Slayer: Mugen Train zelf zien? Dat kan! De film wordt door Periscoop Film in samenwerking met de Europese anime streaming service WAKANIM in de Nedelrandse bioscoop uitgebracht. Vanaf 5 juni is deze in diverse bioscopen te bewonderen. Houd de website van Periscoop in de gaten voor een overzicht van alle bioscopen waar deze te zien zal zijn. Of kijk natuurlijk op de website van jouw lokale bioscoop. Veel plezier!