Artbook Review: Bravely Second Design Works: The Art of Bravely 2013-2015

Bij de Deluxe Collector’s Edition van Bravely Second zit een artbook waarop ik mijn zinnen had gezet. Het is namelijk hetzelfde artbook die ik allang via Japanse sites in huis had kunnen halen, maar deze versie is in het Engels. Bravely Second is het vervolg op de succesvolle 3DS game Bravely Default.

Ook voor Bravely Default verscheen er een artbook, waarvan ik moet zeggen dat het één van de tofste artbooks is die ik in mijn bezit heb. Is het artbook van Bravely Second ook van deze hoogwaardige kwaliteit? Je leest het hier!

Op de kaft staat heel groot Magnolia Arch, één van de hoofdpersonages van het spel. (In de Japanse versie van het artbook staat Agnés op de cover). Als je de kaft een beetje tegen het licht houdt komt er een verborgen element tevoorschijn: namelijk lineart van verschillende dingen die in de game voorkomen. Ook zoals het artbook van Bravely Default is dit artbook voornamkelijk gedrukt op ruig en mat papier, want details in donkere afbeeldingen moeilijk maakt om te zien.

BS7

Inhoudelijk vind ik het artbook eigenlijk in het begin een beetje rommelig. Het begint met official artwork, waarna het snel overschiet op een paar designs van de Ba’al eindbazen in de game, om vervolgens weer over te gaan op designs van de main characters. Daarna herstelt de orde zich weer en zijn respectievelijk de nieuwe asterisk houders, job kostuums, omgevingen en enemy designs aan de beurt.

BS2

In tegenstelling tot het de artbook van zijn voorganger komt er in dit artbook ook meer concept art voor van de vijanden in de game. Het is alsnog niet super veel, maar toch is het leuk om te zien. De onlogische indeling doet niet onder aan de kwaliteit van het tekenwerk, want het is ontzettend mooi en informatief.

BS1

Net zoals het geval was bij het artbook van Bravely Default is het voor concept art fans weer een groot feest, want het ontwerpproces van Bravely Second is goed zichtbaar. De voetnoten bij de afbeeldingen geven vaak het gedachteproces van de tekenaar weer, maar soms ook grappige weetjes zoals dat de tekenaar bekent dat hij nog nooit een konijntje heeft getekend. Mocht je geïnteresseerd zijn in het ontwerpproces van een game, dan kan ik zeker aanraden ze te lezen.

BS5

BS3

Als je alleen Bravely Second hebt gespeeld en dit artbook doorbladert dan zal het je misschien opvallen dat niet van alle locaties in de game artwork staat in dit boek. Dat komt omdat de tekeningen van oude locaties uit Bravely Default in het artbook van Bravely Default staan. Ik kan dus wel stellen dat beide artbooks één groot geheel vormen.

BS4

Als laatste is nog wat artwork van het spel Bravely Archives: D’s Report en overige willekeurige dingetjes, zoals foto’s van de Edea Lee en Ringabel plushies. En tekeningetjes die speciaal gemaakt zijn voor dit artbook. Het artbook van Bravely Second is iets minder dik dan die van Bravely Default, maar met meer dan 500 afbeeldingen valt er genoeg te zien! Of je nou ook het artbook van Bravely Default bezit of niet, dit artbook is zeker de moeite waard!

BS6

Review 0
8.5 / 10 Ons cijfer