Demon Slayer: The Hinokami Chronicles (Game Review)

De populariteit van Demon Slayer is groter dan ooit, zeker naarmate het nieuwe seizoen dichterbij komt. Maar gelukkig kunnen fans nu ook zelf deze wondere wereld induiken dankzij Demon Slayer: The Hinokami Chronicles! Deze gloednieuwe SEGA game is nu te spelen op PS4, PS5, XB1 en XSX!

Ga het gevecht aan

Demon Slayer speelt zich af in de zogenaamde Taisho Periode (1912–1926) in Japan. Het is een typische shounen over de coming-of-age van Tanjiro. Een lieflijke, oudere broer die alles op alles zet om zijn zusje Nezuko haar menselijkheid terug te geven, en wraak te nemen op de Demon die haar menselijkheid heeft afgepakt en de rest van zijn familie heeft vermoord. Natuurlijk gaat dit niet zonder slag of stoot en komt Tanjiro voor alsmaar grotere uitdagingen te staan. Van het verkrijgen van de titel Demon Slayer, tot het ontwikkelen van zijn talenten, er staat hem een lange weg te wachten!

Volg het verhaal uit de anime

In deze game is het aan jou om een weg te vinden in deze nieuwe wereld. Ga op zoek naar de moordenaar van je familie, en probeer te ontdekken hoe je de menselijkheid van Nezuko kunt terugkrijgen! In de vorm van knallende arena battles zal jij het verhaal van de anime (opnieuw) beleven en passeren oude bekenden de revue om hun zwaard met je te kruisen.

Hierbij zullen anime fans vooral blij zijn om te horen dat alle originele voice actors te horen zijn in deze game. En dan heb ik het niet over een paar losse zinnetjes die steeds herhaald worden, maar gewoon echt goede, en unieke voice acting passend bij de game.

Arena Fighter

Demon Slayer: The Hinokami Chronicles is een typische arena fighter, een stijl die we vaker terugzien bij dit soort games. Hierbij draait de gameplay vooral om 1 vs 1 gevechten in een vaste setting. Naarmate je meer vijanden verslaat, des te verder in het verhaal je komt. Ook Demon Slayer volgt dit principe keurig. Hierbij volg je exact dezelfde verhaallijn als de anime. Al spelend wissel je hierbij de gevechten af met het verzamelen van ‘memory fragments’ die dieper ingaan op de verhaallijn.

Deze memory fragements verzamelde je in kleine tussengebieden. Hier kon je rondlopen en zoeken naar items. Al was dit nogal beperkt. De omgevingen waren redelijk kaal en er was weinig uitdaging te vinden. Alles was voorgekauwd op de map. Dat gezegd hebbende was het een leuke afwisselingen tussen de gevechten. Wat ik wel echt heel erg teleurstellend vond waren de memory fragments zelf. Deze werden aangekondigd als ‘moving drama scenes”. Maar moving is een overstatement. Het zijn namelijk letterlijk screenshots uit de daadwerkelijke anime, welke met wat slideshow-achtige elementen werden gepresenteerd. Weinig moving aan dus.

Spectaculaire gevechten

Gelukkig werden deze statische scenes ruimschoots goed gemaakt door de gevechten zelf, welke meer dan voldoende visueel spektakel met zich meebrachten. De gevechten knalden hierbij van je scherm af in dezelfde sterke visuele stijl zoals we die kennen uit de anime. De water breathing technieken spetteren rondom de arena en ik moest af en toe flink op de knoppen rammen om alle gevechten te kunnen winnen. Ook de cutscenes die zich afspeelden rondom de gevechten waren goed geanimeerd en een welkome toevoeging ten opzichte van de statische memory fragments.

Tijdens de gevechten is het ook duidelijk merkbaar dat je speelt in een goed geoliede gaming engine. Het is hetzelfde format en principe als eerdere SEGA anime fighters. Dit kan ook een nadeel zijn, omdat het weinig vernieuwend is voor mensen die er veel mee spelen. Voor mij werkte het echter prima. Ik speel slechts zo nu en dan anime arena fighters, dus juist het stukje herkenning van de mechanics en principes vond ik erg fijn om snel in de game te kunnen stappen.

Snel voorbij

Jammer genoeg kun je niet al te lang genieten van al deze gevechten. Voor je het weet ben je namelijk door de main campaign heen geraced. Je hebt slechts zo’n 10~15 uur nodig om de hele game uit te spelen. En daarna is er ook weinig meer te doen. Er zijn geen extra game modi beschikbaar, en je hebt ook niet veel meer te unlocken. Niet heel veel waar voor je geld dus.

Solide game

Dit klinkt wellicht als een hoop kritiek maar over het algemeen is Demon Slayer: The Hinokami Chronicles een hele solide anime arena fighting game. Wat mij betreft zelfs één van de betere van de afgelopen tijd. De basis waar deze game om draait; het vechten, zit simpelweg goed in elkaar en zal menig fighting fan kunnen verblijden.

Het is alleen jammer dat ze de potentie van deze game buiten de gevechten om niet volledig hebben benut. Want de grafische elementen (waaronder de mooie cell shading) en goede gevechten vormen al een hele solide basis. Ik had alleen graag meer aandacht voor de rest van de content en gameplay gezien. Zo had de main campagne echt nog wel een uurtje of 8 langer mogen duren, en was het leuker geweest als ze de stukken tussen de gevechten wat levendiger hadden gemaakt. Hopelijk komen er nog wat updates voor deze game uit die zorgen voor meer content.

Verkrijgbaar vanaf 15 oktober

Demon Slayer -Kimetsu no Yaiba- The Hinokami Chronicles is vanaf nu verkrijgbaar voor PlayStation®5, PlayStation®4, Xbox Series X|S, and Xbox One en is nu te koop bij o.a. bol.com en Nedgame.